Senaste nytt

SAS har höjt poängpriset för Star Alliance awardbiljetter

Jonas C

Medlem
Trist men inte helt oväntat. Tycker dock inte att höjningen är så farlig om man jämför med devalveringarna som skedde hos de Amerikanska flygbolagen för ett par år sedan. Hade gärna sett dem sänka poängpriserna på Economy, eller skapa starkare incitament för att tillföra värde, t.ex ta bort eller sänka bränsletillägget.
 
Trådar om SAS brukar ju kunna spåra sett till antal inlägg. Det här påverkar ju något som är en stor del av det här forumet till skillnad från många av de andra trådarna. Ska bli intressant att se efter jobbet hur långt den kommit.
 

palmen

Moderator
Trist men inte helt oväntat. Tycker dock inte att höjningen är så farlig om man jämför med devalveringarna som skedde hos de Amerikanska flygbolagen för ett par år sedan. Hade gärna sett dem sänka poängpriserna på Economy, eller skapa starkare incitament för att tillföra värde, t.ex ta bort eller sänka bränsletillägget.
Varför ta bort det? Är ju redan billigt som det är i jämförelse med många andra bolag. Är inte välgörenhet de sysslar med direkt även om det verkat så senaste året.

Omkring 20% höjning är ingen katastrof som sagt även om det självklart kan bli ett hårt slag för många, framförallt familjer som precis fått ihop poängen.
 

Gummaron

Medlem
Tror att efterfrågan på rena SAS-awards på långdistans flyg i business kommer öka en hel del efter den här ändringen. Har svårt att se att SAS skulle öka antalet bonusplatser som släpps på egna flyg vilket kommer göra det ännu svårare att knipa platser till deras mest populära destinationer.

Frågan är ju om de även kommer att se över poängkostnaden för rena SAS-awards nu?
 

ante888

Medlem
Är förvånad över att priset på SAS bonuspriser är oförändrat, Asien kostar fortfarande 100t poäng i business, vilket är ett jäkla kap. Men det kanske är enklare att styra den "utgiften" för SAS, genom att helt enkelt strypa tillgången på bonusbiljetter vid behov.
 

Senator

Moderator
Det hänvisas till ett Star Alliance möte i Bogotá. Där skulle man ha varit en fluga på väggen. Med tanke på den något snabba ändringen, så skulle jag gissa ett par saker:
1. Nuvarande pristabell mellan bolagen ändras. Kom ihåg att SAS betalar andra bolag cash för en bonusplatser efter en avtalat tabell.
eller
2. Priserna är satta i USD, medan SAS som koncern redovisar i SEK. Nu behöver SAS ändra för att matcha kostnader i USD
så ändringarna med andra bolag är kopplat till detta, och det är skälet att SAS egna flyg ligger kvar på nuvarande nivå
3. Gamla avtalet utlöper sista oktober

Som föregående talar håller jag med att detta är en naturlig utveckling med tanke på hur (relativt) enkelt det är att tjäna poäng idag. Sen tror jag med handen på hjärtat att ni som var på Diamond eventet, att de som var där inte visste.
 

Canadien

Medlem
Intressant att det bara är Business och First som höjts. Hursomhelst så ger ett högre pris förhoppningsvis lite bättre tillgänglighet, så bara att ta i 15% mer i poängjagandet.

Noterade också att priset för Star Upgrade inte höjts. Fortfarande 35k Y->C på Nordamerika och 50k på Asien.
 

Xpressen

Medlem
SAS styrning är så otroligt inkompetent. De kan inte kommunicera basala ändringar utan smygsläpper ändringar(försämringar) i hopp om att det ska gå obemärkt förbi och lindra eventuell shit storm.

Fast man kan ju också tänka som så, att utav alla som är Eurononusmedlemmar så kanske 2-3 (?) procent är intresserade av att boka en bonusresa med Star Alliance. Varför ska man då skicka ut information till alla medlemmar och på så sätt skapa massa frågetecken och samtal till kundtjänst från de 97-98% som inte har en aning om vad detta ens handlar om.
 

EBGGOT

Medlem
Det hänvisas till ett Star Alliance möte i Bogotá. Där skulle man ha varit en fluga på väggen. Med tanke på den något snabba ändringen, så skulle jag gissa ett par saker:
1. Nuvarande pristabell mellan bolagen ändras. Kom ihåg att SAS betalar andra bolag cash för en bonusplatser efter en avtalat tabell.
eller
2. Priserna är satta i USD, medan SAS som koncern redovisar i SEK. Nu behöver SAS ändra för att matcha kostnader i USD
så ändringarna med andra bolag är kopplat till detta, och det är skälet att SAS egna flyg ligger kvar på nuvarande nivå
3. Gamla avtalet utlöper sista oktober

Som föregående talar håller jag med att detta är en naturlig utveckling med tanke på hur (relativt) enkelt det är att tjäna poäng idag. Sen tror jag med handen på hjärtat att ni som var på Diamond eventet, att de som var där inte visste.

Så med andra ord kan man boka idag till gamla priset?
 
Toppen