Senaste nytt

SAS har fortsatt en punktlighet i världsklass

Mr.A

Medlem
Punktlighet är väl det enda man kan skryta med... det är inte så konstigt då vi vet att det tar 45-50 min att flyga mellan ARN-OSL men man skriver 1.00-1.10 i tidtabellen. Jag förstår helt ärligt inte varför så många svenskar vurmar för SAS. De flesta europeiska flygbolag AY, KL, AF, BA. LX, LH är betydligt bättre och trots att jag är stolt svensk så har jag inte lust att stötta strejkande danskar så jag väljer hellre andra bolag...
 

Bryant

Medlem
I den totala flygtiden i en tidtabell så anger man även den tid som det beräknas ta att taxa. Rätta mig gärna om jag har fel.
 

Dr. Miles

Expert
I den totala flygtiden i en tidtabell så anger man även den tid som det beräknas ta att taxa. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jo, så borde vara.
Jag förstår inte någon som klagar på att SAS eller andra flygbolag har längre beräknad flygtid än andra.
Det hindrar inte andra flygbolag att göra likadant men t ex flygbolag A inte har valt att göra det, är det inte flygbolage A:s fel att de har dålig On-Time Performance i så fall?
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag förstår inte någon som klagar på att SAS eller andra flygbolag har längre beräknad flygtid än andra.
Det hindrar inte andra flygbolag att göra likadant men t ex flygbolag A inte har valt att göra det, är det inte flygbolage A:s fel att de har dålig On-Time Performance i så fall?

Precis. Här är ett litet exempel jag hittade nu på varför Ryanair nästan aldrig är försenade - en jämförelse med DY, från exakt samma startbana på SXF, men Ryan har 10-15 mil kortare flygsträcka:

DY: SXF 21:25 ARN 23:00 1:35 Nonstop
FR: SXF 9:15 NYO 10:50 1:35 Nonstop

Flygtiden SXF-NYO ligger aldrig över 1:20, men så länge man håller vad man lovar är naturligtvis kunderna nöjda.
 

Agö

Medlem
Punktlighet är väl det enda man kan skryta med... det är inte så konstigt då vi vet att det tar 45-50 min att flyga mellan ARN-OSL men man skriver 1.00-1.10 i tidtabellen. Jag förstår helt ärligt inte varför så många svenskar vurmar för SAS. De flesta europeiska flygbolag AY, KL, AF, BA. LX, LH är betydligt bättre och trots att jag är stolt svensk så har jag inte lust att stötta strejkande danskar så jag väljer hellre andra bolag...

Om vi nu ska diskutera strikt punktlighet (som tråden handlar om) och ditt argument kring att man sätter ut en längre tid än vad det faktiskt tar så måste vi ju jämföra med dina exempel.

ARN-HEL:
AY 06:55-08:50 (0:55)
SK 08:00-08:55 (0:55)

CPH-AMS
KL 12:05-13:30 (1:25)
SK 12:10-13:35 (1:25)

CPH-LHR
BA 08:05-09:15 (2:10)
SK 07:45-08:45 (2:00)

CPH-ZRH

LX: 09:40-11:35 (1:55)
SK: 07:05-08:45 (1:40)

CPH-FRA

LH: 06:05-07:45 (1:40)
SK: 07:15-09:00 (1:45)

CPH-CDG

AF: 06:55-08:55 (2:00)
SK: 08:20-10:20 (2:00)

Slutsats: dina angivna exempel är varken bättre eller sämre på att skriva ut "långa" tider.
 
Vi bör inte glömma att den faktiska flygtiden är inte samma som schemalagd tid enligt tidtabellen. Flygbolagen som jag förstått räknar alltid lite extra tid för eventuella oplanerade händelser. Den här diskussionen av flygtider är på andra sidan ointressant om du landar i tid eller lite före istället att du kommer fram sent. :)
 

NotRyan

Medlem
Det är alltid bättre att lova mindre än man faktiskt räknar med att uppfylla - att överträffa kundens förväntningar, än tvärtom....

Det finns nog ingen som blivit ledsen över att ankomma 10-15 minuter före till destinationen. Däremot om man kommer försent så finns det alltid någon som råkar i knipa, spräckt anslutning etc....

Mvh
/NotRyan
 
Toppen