SAS har ändrat avgifter och skatter på Awardbiljetter

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Najk, 31 Oktober 2018.

1. LPC123

LPC123 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Håller med om detta.
    Det blir bättre och kanske lättare att hitta resor nu när det blir dyrare att bara boka för att man kan utan att veta om man ska åka eller inte.
    Känns mer rättvist för alla att det blir en avgift för okynnes bokande.

blobloblo gillar detta.
  2. ericwg

ericwg Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag antar att lägga till en retur också triggar 450 kr i avgift? Räknas som en ändring menar jag.

Scenariot att man bokar en enkel (450 kr i avgift) en vecka och bokar en retur en vecka senare (450 kr i avgift). Totalt 900 kr istället för 450 kr om man skulle boka allt vid ett och samma tillfälle.

Känns som man allt som ofta kommer åka på 900 kr per person då man sällan hittar både tur och retur samtidigt. Någon som har ett knep?

3. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Finns inget du kan göra om du inte väntar och har lite is i magen tills du kan boka ut och hemresa samtidigt.

Mattias Holmén gillar detta.
  4. dala

dala Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har inte fått klarhet i om denna service fee betalas tillbaka om man gjort en Star Alliance award bokning via SAS nya sökfunktion för *A på webben?

Ringde Eurobonussupporten igår och frågade (ja, kundtjänst svar är inte alltid att lita på, I know) och de hävdade att vid *A award webbokningar återbetalas hela summan, även service fee. Gjorde sedan en bokning där ytterligare ben ska läggas till senare och läste villkoren, kunde inte hitta något om att service fee inte återbetalas. Men den finns definitivt med på *A award bokningar gjorda via SAS webbfunktion.

Någon som med säkerhet vet hur det ligger till?

Mr Basic gillar detta.
  5. dala

dala Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Frågan gäller självklart vid avbokning, inser att jag missade att skriva den inte helt oviktiga detaljen ovan

6. dala

dala Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Svarar mig själv på frågan i inlägg #24. Serviceavgiften som för nuvarande är 450kr per pers återbetalas inte vid avbokning an *A award bokad via SAS webbfunktion. Nedanstående är klippt från SAS gällande villkor för *A Award bokningar på samma websida. Surt att inte agenten i EuroBonus-supporten hade koll på detta, men det bekräftar det vi redan vet, info från dessa agenter är inte att lita på.

2.13 Cancellations and rebooking. You can cancel your booking and receive a full refund within twenty-four (24) hours of making the booking. Rebooking and cancellation of Star Alliance award tickets is allowed up to one business day before the outward departure time. Once you have started your outbound journey, your homebound journey cannot be rebooked or cancelled. In the event of cancellation up to one business day before the outward departure, valid points will be transferred back to the EuroBonus account (expired points cannot be transferred back to the EuroBonus account). Any service fee will not be refunded at cancellation. A service fee will be charged for rebooking of Star Alliance award tickets.

Johan Gott gillar detta.
  7. Mr Carter

Mr Carter Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har nu bokat om en Amex 2 för 1 star alliance award bokning. Serviceavgiften på 2x450 SEK betalades inte tillbaka. På den ändrade bokningen tillkomer serviceavgiften igen 2x450 SEK samt ombokningsavgift 2x150 SEK. En ombokning kostar alltså 1050 SEK per person.

Jag har också bokat om en ”vanlig” star alliance bokning. I den ursprungliga bokningen fick jag inte betala någon serviceavgift. När jag ringde in och ändrade bokningen fick jag betala serviceavgiften på 450 SEK, dock ingen ändringsavgift. Vet inte om detta har att göra med att jag är EBD.

Alla bokningar och ombokningar har gjorts via telefon eftersom routingen inte gått att boka online.

Glasklart, eller hur :)

8. seat56f

seat56f Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nja, ombokningen kostar väl ändå bara 600kr/pers - de 450kr i ursprunglig avgift hade du ju fått betala oavsett ombokning eller ej. Fortfarande en ganska rejäl fördyring så man drar ju sig för att ändra i onödan...

9. Mr Carter

Mr Carter Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja så är det ju, nu blev det lite billigare att boka om :rolleyes:

10. Brandten

Brandten Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Liten egen reflektion när jag nu suttit och räknat på egen biljett....

Jag tycker det är dyrt att betala 25000kr /pers för business till Thailand.
    Jag tyckte det var dyrt att bränna poäng OCH ca 3000kr i skatt om det bokas som Award.
    Jag tycker det är dyrt med 450kr i serviceavgift per biljett när biljetten kostar 1150kr per person.

Att jag aldrig blir nöjd! :mad:

:D

jerixon, Lounge Lizard, Brandforce och 6 andra gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!