SAS har ändrat avgifter och skatter på Awardbiljetter

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Najk, 31 Oktober 2018.

1. Vadå? I gengäld får du/ni lägre summa av bränsletillägg för interkontinentala resor, så det är fortfarande plus om man inte har avsikt att avboka bonusresan.

palmen gillar detta.
  2. Bryant

Bryant Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    American Airlines tar 150$ för att ändra eller avboka awards. Om man saknar status dvs.

Att ta ut denna avgift kan ju hindra att en och samma person bokar upp extra platser bara för att.. :)

Robert flysas, agehall och palmen gillar detta.
  3. TomJ

TomJ Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Dock kan man ju faktiskt inte boka upp hej vilt, man måste ju faktiskt ha valutan tillgänglig i form av poäng. Hade ju varit en sak om man kunde boka upp platser och att poängen inte drogs förrän man reser men i detta fallet tömmer man ju poängkontot hyfsat snabbt. (och för de kunder som har miljoner poäng och kan boka upp 5-10 long haul awardbiljetter kanske det kan kvitta eftersom de väl då kan anses ha försett bolaget med ansenliga inkomster)

Robert flysas och Gus gillar detta.
  4. Myllys35

Myllys35 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, att det blir en kostnad för avbokade resor är riktigt dåligt och kommer verkligen kännas eftersom man så ofta avbokar resor... Själv har jag aldrig gjort det hittills :rolleyes:

Robert flysas gillar detta.
  5. Tonton

Tonton Medlem

Guilty!
    Jag har ett flertal (4...) SAS Business-resor till USA bokade mellan December och Maj bara för att... Jag har ingen aning om jag tänker åka eller inte, men har bokat upp dessa då de fanns tillgängliga där och då. Hade jag inte bokat vid bokninstillfället så är risken stor att någon annan tar dessa platser, därav att jag gör på detta sättet.

Med införandet av denna avgift hoppas jag att det blir mindre sådana bokningar (För de flesta, inklusive mig själv, inser ju att detta sätt jag och många andra bokar bonusresor på inte är bra, vare sig för oss kunder eller SAS). Denna förändring skulle alla gynnas av. Med andra ord så ser jag faktiskt denna avgift som något positivt!

6. Gus

Gus Medlem

Ja precis! Det var ju det jag skrev. Att så länge man behåller resan så blir de totala avgifterna lägre.

MrDollar gillar detta.
  7. danielhog

danielhog Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nja, service ger betalar du alltid. Den tillkommer unte vid avbokning utan betalas vid bokning, sen får du inte tillbaka den vid avbokning.

Så bokning ger tre kostnader:
    Poäng
    Skatter
    Serviceavgift (450/person)

Avbokning ger tillbaka
    Poäng
    Skatter

Avbokning ger ej tillbaka
    Serviceavgift (450/person)

Edit: ser att jag kanske också fattade dig fel. Låter inlägget stå kvar ändå...

Berglund gillar detta.
  8. Ludvig Skalme

Ludvig Skalme Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vet inte vilken av alla dessa nya trådar jag ska posta i så jag provar denna. Gäller denna service fee a 450kr på vanliga sas awards också? Eller är det business as usual där? Jag kan boka och sen avboka 2 månader senare avgiftsfritt?

Gus gillar detta.
  9. Gus

Gus Medlem

Kan man läsa någonstans på SAS hemsida var/när/hur man ska betala 450 kr i servieavgift?

10. taxvalp

taxvalp Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Om man söker efter vanliga SAS Awards kommer inte den extra avgiften. Däremot dyker den upp om man söker i Stra Alliance Award och väljer en ren SAS-flygning, noterade jag i går.

Original gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!