Senaste nytt

SAS halverar trafiken från Linköping

Mikey1122

Medlem
Inte förvånande. Ingen vill åka kl 12.55. Hade varit bättre med avgång kl 15 som i början. Har varit max 15 pers ombord de gånger jag har åkt i år. Jag är inte heller förvånad om SAS lägger ner linjen helt om ett år. Prissättningen gentemot KLM är helt okunnig. KLM tar ca 1900 kr t&r inom Europa. SAS hamnar aldrig under 2000 kr. Och man kan inte boka resor tex LPI-CPH-FRA-->världen med SAS, Lufthansa och andra *A-bolag till annat än superhöga priser. Varken på Uniteds eller Lufthansas webbsidor finns Linköping som sökbar destination.

Sen att man flyger ATR med Jettime "danish style" gör inte nån gladare.

Tyvärr inte den suveräna flygplatsens fel, utan inkompetenta SAS:s.

Faktiskt hade de ändrat eftermiddagsflighten till 15:25 innan den nu blev borttagen. Det var bättre än 12:55 I alla fall.
 
Jag förstår att du vill peka på det dåliga. En person som dig blir aldrig nöjd oavsett hur många avgångar det hade funnits för det finns alltid något att klaga på. Linköping är väl inte mer speciel än Luleå, Umeå och Sundsvall som har sammma typ av pris eller högre. Blev det någon rättighet att flyga för samma pris som Stockholmare?

Man brukar säga åt flygvärdinnor som gnäller att byta jobb. Jag tycker du borde flytta om det inte passar.
Så är det inte. Jag försöker bara analysera varför det är fullt på KLM:s plan men inte på SAS. Har en bra dialog med Camilla på LPI om vad som kan bli bättre. Konstruktivt.

Ber om ursäkt om du tog mitt inlägg som gnäll.
 

mateusz

Medlem
Jag flyger nästan varje vecka från LPI och hoppas verkligen att den finns kvar. Att det inte är mer än 15 st på lunchflygen håller jag inte riktigt med om. Fullt är det inte, men betydligt fler än 15...
 

Alf

Medlem
Jag förstår inte riktigt vad ni gnabbar om i frågan om SAS och KLM. Båda har för och nackdelar. KLM har fördel av att de flyger tre turer om dagen. Om nu SAS drar ner till en tur om dagen är dom snart ute från LPI. Helst skall man ha tre turer om dagen att välja på om man skall kunna använda förbindelsen i tjänsten, vilket det hela bygger på med tanke på att det är tjänsteresorna som dominerar från området. SAS har bra priser om man skall var borta endast någon dag, vilket är vanligt om man reser i tjänsten. KLM har alltid restriktionen med en viss bortvaro, vilket gör att deras biljetter är tredubbelt så dyra. För att komma ner i pris på KLM på dagsresor får man saxa biljetter så kommer man ner i pris. KLM har bättre standard på flygplan med jet. KLM tillhör en flygallians som jag inte tycker är särskilt bra. Man måste flyga riktigt mycket för att få ihop några poäng.

Sedan förstår jag inte resonemanget att man skall behöva flytta till Stockholm för att åtnjuta bra priser. Flyger SAS matarlinje från LPI till CPH skall väl inte priset vara mycket dyrare än från Stockholm. Men det löser sej väl när SAS lägger ner och vi tvingas ta oss till Arlanda istället om vi skall nyttja *A. Tyvärr är säkra kommunikationer till Stockholm en bristvara. Åker jag tåg vet jag aldrig om de håller tiden och åker jag bil vet jag inte hur lång tid jag hamnar i kö för att passera Stockholm. Inga bra alternativ således.

Ett bra framtida alternativ för oss i Östergötland skulle vara om Skavsta tog över Brommas roll. Då hade vi även fått tillgång till inrikestrafiken och jag är säker på att SAS och Norweigian hade flyttat en del trafik till Skavsta. Med nya Ostlänken hade det gått snabbt att ta sig dit både från Östergötland och Stockholm.
 

Dr. Miles

Expert
Har varit max 15 pers ombord de gånger jag har åkt i år.
Jag flyger nästan varje vecka från LPI och hoppas verkligen att den finns kvar. Att det inte är mer än 15 st på lunchflygen håller jag inte riktigt med om. Fullt är det inte, men betydligt fler än 15...
Något off topic svar angående beläggning.

Jag flyger Stockholm-Hamburg v.v. nästan varje vecka och jag har testat både SAS och Germanwings direktflyg.
Ibland kan det vara så att beläggning var väldigt glest (gissningsvis mindre än 30 personer) men det känns som beläggningen ligger ofta någonstans 60-80% på denna linje då jag får ofta blockerat mittensäte när jag flyger med SAS.

Vad jag vill säga är, även om enstaka flygning hade haft låg beläggning betyder det inte per automatik att det representerar hela linjens beläggning.
 

Canadien

Medlem
Hur lång tid tar x2000 från Linköping till Kastrup / Arlanda? Ett bättre snabbtåg där, plus att SAS kör samma modell som Lufthansa med "Operated by Deutsche Bahn" på vissa matarsträckor. Incheckning av bagage redan på Liköping C e t c.
 

Agö

Medlem
Hur lång tid tar x2000 från Linköping till Kastrup / Arlanda? Ett bättre snabbtåg där, plus att SAS kör samma modell som Lufthansa med "Operated by Deutsche Bahn" på vissa matarsträckor. Incheckning av bagage redan på Liköping C e t c.
Lite drygt 3h till Kastrup. 2,5h till Arlanda. Flyget har en uppenbar fördel såväl tidsmässigt som riskfaktormässigt. För affärsresenären känns det inte som ett alternativ, åtminstone inte för tidskritiska resor.
 
Toppen