Senaste nytt

SAS höjer poängpriser på Star Alliance. Utan förvarning [igen]

chazzie

Medlem
En tanke till efter lite smältande av nyheten är att det möjligen goda med höjningen är att det förhoppningsvis är minst 1-2 år bort innan de justerar prislistan igen... Förhoppningsvis...
 

jerixon

Medlem
Nja det tror jag knappast.

Thai, Asiana, Lufthansa och ANA har ju gått och boka hur länge som helst.
Skulle inte tro några få SQ resor ändrat det hela.
Mycket fler som kört Europa-Tokyo-Bangkok i first tex. än SQ first genom åren.

Jag är ganska säker på att det är just SQ man har velat träffa med prishöjningen. Vidare skulle jag inte bli ett dugg förvånad om det visar sig att prisökningen för awards kommer efter en analys av den ökade notan från SQ, efter att det blev möjligt att boka/flyga First med Eurobonuspoäng. I början var kostnaden säkert låg/försumbar för SAS men när det spred sig i större skala och då det blev någon sorts allmängods - då kom en närmast riktad prisökning på just det som dragit iväg på sistonde.
 

Johans00

Medlem
Jag är ganska säker på att det är just SQ man har velat träffa med prishöjningen. Vidare skulle jag inte bli ett dugg förvånad om det visar sig att prisökningen för awards kommer efter en analys av den ökade notan från SQ, efter att det blev möjligt att boka/flyga First med Eurobonuspoäng. I början var kostnaden säkert låg/försumbar för SAS men när det spred sig i större skala och då det blev någon sorts allmängods - då kom en närmast riktad prisökning på just det som dragit iväg på sistonde.
Helt enig, uppmanar alla att passa på att boka ANA F innan Japan blir ''maritime Far east Asia'' eller nåt och priserna höjs där också.
 

Berglund

Medlem
Thai, Asiana, Lufthansa och ANA har ju gått och boka hur länge som helst.
Skulle inte tro några få SQ resor ändrat det hela.
Jag tror att du kraftigt underdriver antalet bokningar. Alla och deras hund...

Lufthansa går/har gått att boka 14 dagar i förväg medan man kunnat boka SQ långt fram i tiden, vilket helt säkert låser upp kapital på ett helt annat sätt än två veckor i förväg till LH.

SQ är ett av världens högst rankade flygbolag, att du som är kunnig flygare ens sätter Thais förstaklass på banan i jämförelse med SQ blir inte så bra. Det är inte samma sak och en jämförelse blir orättvis. Jag tror verkligen inte att SAS betalar samma pris för en stol i first hos Thai som de gör för en hos SQ.
 

jerixon

Medlem
Sa inte att det var samma sak. Men flyger ju hellre 2x Thai First och Lufthansa och ANA än "bara" SQ.
(Men jag personligen och flertalet av mina vänner tycker SQ är grovt överskattade, men det spelar inte så stor roll här).
Tror inte så många bokade SQ jämfört med LH, ANA och Asiana som alltid funnits, kontra med SQ en kort tid.
Nu vet jag inte exakt hur många år jag flugit first förutom SQ men det är nog runt 10 8-10 års tid skulle jag säga...
Det året man kunde boka vilken routing som helst utan problem var garanti mer kostsamt än SQ F har varit.


Jag tror att du kraftigt underdriver antalet bokningar. Alla och deras hund...

Lufthansa går/har gått att boka 14 dagar i förväg medan man kunnat boka SQ långt fram i tiden, vilket helt säkert låser upp kapital på ett helt annat sätt än två veckor i förväg till LH.

SQ är ett av världens högst rankade flygbolag, att du som är kunnig flygare ens sätter Thais förstaklass på banan i jämförelse med SQ blir inte så bra. Det är inte samma sak och en jämförelse blir orättvis. Jag tror verkligen inte att SAS betalar samma pris för en stol i first hos Thai som de gör för en hos SQ.
 

Mr Planning

Medlem
Jag är ganska säker på att det är just SQ man har velat träffa med prishöjningen. Vidare skulle jag inte bli ett dugg förvånad om det visar sig att prisökningen för awards kommer efter en analys av den ökade notan från SQ, efter att det blev möjligt att boka/flyga First med Eurobonuspoäng. I början var kostnaden säkert låg/försumbar för SAS men när det spred sig i större skala och då det blev någon sorts allmängods - då kom en närmast riktad prisökning på just det som dragit iväg på sistonde.


Stämmer säkert, 22 AVIS bilar & en kupong, är ju inte dyrt för två personer att få dricka en massa Dompa :rolleyes:
 
Toppen