Senaste nytt

SAS höjer poängpriser på Star Alliance. Utan förvarning [igen]

fcx

Medlem
Kan verkligen sas själva ändra zoner på star alliance awards?

Eller är det kanske så att star har ändring på g, och att någon på sas var lite för snabb att trycka på publicera knappen?

Det är upp till varje bolag att själva zonindela och prissätta utifrån regionala förutsättningar. Exempelvis så vill Thai inte ha Thailand och Singapore i olika zoner.
 

JacobGBG

Medlem
Bättre då att bara köpa biljetter på kampanj i C istället och försvara status med alla intjänade points. Vill du resa billigt och skönt dit är mitt tips att försöka boka SAS med Flypremium i C till Asien och sedan ett billigt lokalt cashalternativ sista sträckan.

Flypremium känns bara som ett alternativ om man haft bra föregående år. Om jag kunde tjäna 200k p. under ett pandemiår (100k löste jag föregående år) så hade inte en prisstegring från SAS varit ett problem till att börja med.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Kan verkligen sas själva ändra zoner på star alliance awards?

Eller är det kanske så att star har ändring på g, och att någon på sas var lite för snabb att trycka på publicera knappen?
Är upp till varje flygbolag, United hade ju tex Söderhavet och Japan i samma zon tidigare (kanske fortfarande har det), det var en riktigt fin sweetspot för att ta sig till Rarotonga :)
 

Mr Basic

Medlem
Självklart trist och svagt av SAS att inte informera innan (alt medvetet för att undvika att deras kunder bokar för det billigare poängpriset?:rolleyes:).
Tycker generellt att utbudet på (business) award-biljetter är relativt god men det som saknas just nu är ju online-verktyget samt att man inte får söka leg för leg hos SAS med 2-4-1 voucher. :cool:
 

fcx

Medlem
Ska jag vara ärlig så hade jag förväntat mig en klart större prisökning än detta. Som jag ser det så har man höjt priserna något till ett fåtal länder i Asien och rejält till Australien/Oceanien. Övriga länder ligger kvar på samma nivå.

Det som jag ser som mest problematiskt är att man har lagt den stora hubben Singapore i en dyrare zon än många av de länderna som man når via en enkel anslutning i just Singapore. Exempelvis Hong Kong och Japan. Är det medvetet för att just SQ-awards är dyra, eller är det som vanligt att ingen har tänkt efter före?
 

chazzie

Medlem
Ska jag vara ärlig så hade jag förväntat mig en klart större prisökning än detta. Som jag ser det så har man höjt priserna något till ett fåtal länder i Asien och rejält till Australien/Oceanien. Övriga länder ligger kvar på samma nivå.

Kände samma sak, väldigt tråkigt att AU/NZ blivit så pass "dyrt", jag betalade 180.000p för business ToR när jag åkte dit i februari 2019! Detta är andra höjningen på två år till Oceanien om ja sett rätt...

De goda nyheterna är väl att allt annat verkar vara kvar på tidigare slant, mer eller mindre.... -ish...
 
  • Gilla
Reactions: Gus

M.K

Medlem
En kommentar till från mig ikväll, ändå inte så bekymrad över poäng nu. Jag är ganska så säker på att cash is king efter denna vidriga period då alla kvarvarande aktörer försöker bygga upp kapacitet igen och både vill ha och behöver cashflow till sina sargade verksamheter. Dessutom billig fuel nu som kan låsas med längre kontrakt.

Jag ser därför fram mot att fynda C och kanske F till härliga resmål. Perfekt använda points till positioning med det scenariot. Bra med EBD status också för fokuserat poängbruk längre fram efter normalisering.
 
Last edited:

Berglund

Medlem
Det som jag ser som mest problematiskt är att man har lagt den stora hubben Singapore i en dyrare zon än många av de länderna som man når via en enkel anslutning i just Singapore. Exempelvis Hong Kong och Japan. Är det medvetet för att just SQ-awards är dyra
Jag är ganska säker på att det är just SQ man har velat träffa med prishöjningen. Vidare skulle jag inte bli ett dugg förvånad om det visar sig att prisökningen för awards kommer efter en analys av den ökade notan från SQ, efter att det blev möjligt att boka/flyga First med Eurobonuspoäng. I början var kostnaden säkert låg/försumbar för SAS men när det spred sig i större skala och då det blev någon sorts allmängods - då kom en närmast riktad prisökning på just det som dragit iväg på sistonde.
 
Toppen