Senaste nytt

SAS höjer poängpriser på Star Alliance. Utan förvarning [igen]

Senator

Moderator
Men det är ju inte bara Singapore Airlines som flyger till t ex Singapore. Det går att flyga med flera andra flygbolag också. Varför skulle det då bli dyrare att flyga med dem bara för att SQ höjer priserna? Jag tror därför att det är en Star Alliance ändring.

Så är det självklart att det finns alternativ. Det som dock är intressant når vi tittar på empirisk bevisförningen från sajten så ökade Singapore Airlines lyckade bokningar markant efter JV i 2018. Det är också anmärkningsvärt att nya zoner och höjda priser gäller där det naturligaste valet är Singapore Airlines. Sen är det också "längst bort" så det kan vara en harmonisering av prissättning på grund av detta.

Jag väntar på svar från SAS PR i andra frågor, och när dessa kommer ber vi om ett officiellt utlåtande vad det är som har hänt, och varför det sker utan förvarning.
 
Jag väntar på svar från SAS PR i andra frågor, och när dessa kommer ber vi om ett officiellt utlåtande vad det är som har hänt, och varför det sker utan förvarning.

Är jag cynisk när jag säger att det är för att folk inte ska kunna bränna alla sina poäng? Även om det aldrig skulle erkännas as SAS.
 

JacobGBG

Medlem
Givet att man köper argumentet att SAS ville begränsa SQ bokningar så förstår jag ändå inte att man slängt med Malaysia i "maritime".
 

Senator

Moderator
Är jag cynisk när jag säger att det är för att folk inte ska kunna bränna alla sina poäng? Även om det aldrig skulle erkännas as SAS.

Det skulle kunna vara så, men tror du inte vi då hade sätt en bredare höjning? Igen baserat på empiriska bevis från BC så är både Thailand, USA, Mexiko och Latin-Amerika också väldigt frekventa destinationer.

Kom också ihåg att potten med poäng är en skuld på balansräkningen så det finns utmaningar med att det ligger för mycket poäng på hög också.

Givet att man köper argumentet att SAS ville begränsa SQ bokningar så förstår jag ändå inte att man slängt med Malaysia i "maritime".

Vi talar om SAS här. Konsekvent inkonsekventa ;)
 

Xpressen

Medlem
SQ går väl inte att boka med Eurobonus förtillfället?

Angående prishöjningen så är den ju superväntad och också ur mitt perspektiv välkommen, nu hoppas jag bara att de andra zonerna höjs. Det finns ju inga bolag i världen som arbetar med poängsystem för sina kunder som inte gör det för att tjäna pengar på det i slutändan. När man samlar poäng vet man ju att risken för att värdet på dom drastiskt förändras är hög och därför funkar det inte att arbeta för långsiktigt med sitt poängsparande.
 

Arv

Medlem
Vet ej om detta redan har diskuterats, men SAS höjde sin poängtabell för Star Alliance awards idag.

Bali kostar numera 210 000 poäng i business class och till Australien krävs numera 275 000 poäng i business.

Tråkigt men inte helt oväntat...

Nya tabellen:

Star Alliance point chart – Where can you travel with your points | SAS

Kan inte annat än tacka alla observanta BC'are och trådskaparen @Jonas C .

Gick i tankarna om att boka en resa till Bali för sommaren men hade hållt igen pga Cornaläget. Men så kom denna tråd upp och i småpanik slängde jag mig över telefonen igår. Med argumentet om att den svenska hemsidan ännu inte var uppdaterad så fick jag igenom den till gamla poängpriset och även en vän+familj. Så 7pax bokade på samma TK flyg i Biz och till gamla poängpriset, tackar man oerhört mycket för! :)
 
Toppen