Senaste nytt

SAS höjer bränsletillägget 4 april

Dr. Miles

Expert
Jag återupplivar denna gammal tråd.

SAS sänkte bränsletillägg i november 2015.

Screenshot20160108_25 SAS YQ.png


Det är olika summa beroende på vilken bokningsklass man är bokad i och varifrån resan börjar.
Dessutom debiterar de inget bränsletillägg på vissa fare basis för flighter inom Europa (ofta priser för interkontinentala destinationer).
T ex Fare basis: OEMPWEB-, OGOCAMP-, TCLWEB- och TFFWEB- är utan bränsletillägg.
 

AABack2ARN

Medlem
Visar återigen vilken bluff det där är :mad:

P.S: Jag vet att det inte är en nyhet samt att många andra bolag har för sig samma dumheter men det minskar inte min irritation. De kunde väl i alla fall ha mod nog att kalla det för carrier surcharge i stället för fuel surcharge!
 

mha321

Medlem
Visar återigen vilken bluff det där är :mad:

P.S: Jag vet att det inte är en nyhet samt att många andra bolag har för sig samma dumheter men det minskar inte min irritation. De kunde väl i alla fall ha mod nog att kalla det för carrier surcharge i stället för fuel surcharge!
Sas kallar det väl faktiskt för "Domestic/International fee" mot slutkund...
 

fcx

Medlem
Sas kallar det väl faktiskt för "Domestic/International fee" mot slutkund...

Vilket ju gör hela tilläggsavgiften ännu mer obegriplig. Om man har något så intetsägande som domestic/International fee (som ju kan reduceras till bara "fee") så finns det ju ingen anledning att inte lägga det direkt på biljettpriset.
 

mha321

Medlem
Vilket ju gör hela tilläggsavgiften ännu mer obegriplig. Om man har något så intetsägande som domestic/International fee (som ju kan reduceras till bara "fee") så finns det ju ingen anledning att inte lägga det direkt på biljettpriset.
Det brukar väl sägas att det handlar mycket om hur gds systemen fungerar. Enklare att justera på det sättet och enklare att göra ett antal andra saker.

Fortfarande på många sätt knasigt, men det är system som nog är väldigt svåra att röra i...
 

AABack2ARN

Medlem
Det brukar väl sägas att det handlar mycket om hur gds systemen fungerar. Enklare att justera på det sättet och enklare att göra ett antal andra saker.

Fortfarande på många sätt knasigt, men det är system som nog är väldigt svåra att röra i...

Såvitt jag förstår är det här själva roten till dessa avgifter finns kvar. Givetvis ett sätt för flygbolagen att få in en del extra pengar för rutter som går via flygplatser i stället för direkt eftersom avgifterna är per segment.
 
Toppen