SAS hävdar att jag ska använda tilltalsnamn på biljett till USA

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av max.timander, 18 December 2015.

1. hg1980

hg1980 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack. Tänker mig att om man reser in till USA på gammalt pass när namnbytet gått igenom hos SKV potentiellt kan bli ett problem? Hade du några resor till USA mitt i din namnbytesprocess?

2. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nej, jag gjorde det under min semester just för att slippa ev problem. Men jag tror egentligen inte det skulle vara några större problem om det råkar ske mitt under en resa - möjligen kan du få problem när du kommer hem igen, men jag vet inte om svenska gränspolisen gör slagningar i realtid mot skatteverket...

hg1980 gillar detta.
  3. peng

peng Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag ändrade mitt namn i höstas (tog bort mitt första förnamn så jag bara har tilltalsnamnet kvar), och det tog två dagar innan ändringen gått igenom. Det tog ytterligare någon vecka innan bekräftelsebrevet kommit, men märkte att det slagit igenom på Bank-ID:t. En vecka senare hade jag nytt pass, nationellt ID-kort. Körkortet tog ytterligare någon vecka eftersom jag fick invänta nya handlingen.

hg1980 gillar detta.
  4. Mikaelqwe

Mikaelqwe Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag samma problem då och då. Då det har hänt så har jag sagt till dem i incheckning så har det registrerats på rätt nummer. Man får efter registrera poängen men då får man dem också.
    Man får trassel när man skall in på lounge men in kommer man när man förklarar och visar sitt guldkort.
    Så du får en hel del trassel under resandet men det löser sig.
    Skulle jag ändra ditt namn på boardingkortet? Nej, behåll dina pengar

5. In_Sweden

In_Sweden Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Så detta lär vara korrekt, eller?
    Förnamn1/Tilltalsnamn+Efternamn På biljetten
    Förnamn1/Tilltalsnamn+Efternamn I ESTA
    Förnamn1/Tilltalsnamn+Förnamn2+Förnamn3+Efternamn i APIS
    Eller?

6. Nu vet jag inte hur du menar.

På flygbiljetten brukar formatet vara så här.

EFTERNAMN/FÖRNAMN TITEL
    T ex: Bertilsson/Adam MR

SAS säger att man INTE behöver att skriva all namn på biljetten.
    Måste alla mina namn stå på biljetten? - SAS

7. In_Sweden

In_Sweden Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag menade inte ordning eller format, utan snarare en dubbelkoll av antal och urval av flera förnamn, varav ett är tilltalsnamn.

8. Om du har t ex ett namn som heter:

Adam Bertil (tilltalsnamn) Christoffer Davidsson
    kan du mata in Bertil som förnamn och Davidsson som efternamn.

9. pswe

pswe Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Och ett tips är att vara konsekvent. Om biljetten är skriven på samma sätt som inreseanmälan ökar chansen att du slipper stå i passkön utan får det att fungera vid maskinen.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!