Senaste nytt

SAS hävdar att jag ska använda tilltalsnamn på biljett till USA

Fredrik

Medlem
Man kan utan problem använda tilltalsnamn hos SAS. Det är dock möjligt att det beror på att man fyller i API(S) uppgifterna separat. Hos vissa bolag fyller de i namnuppgifterna automatiskt för API(S) från resenärsuppgifterna. Då blir det förmodligen värre.
 

nota bene

Medlem
Du kan vara lugn. Så länge det namn som står på biljetten står under förnamn i passet kommer det att gå bra. Har man otur får man förklara lite saker för TSA, men de är ganska vana vid att olika länder har olika namnkultur [tänk spanska bl.a.].

Jag ställer alltid ut mina biljetter i Förnamn1 Efternamn och utelämnar Förnamn2.
 

jth

Medlem
Jag har mitt andra namn som tilltalsnamn och använder det alltid på biljetter till och från USA, utan att någon ha haft problem. På ESTAn har jag dock fyllt i mitt namn exakt som det står i passet (förnamn tilltalsnamn efternamn).
 

Westerberg

Medlem
SAS verkar ha olika svar beroende på vem man pratar med, när jag bokade senaste biljetterna gjorde jag som vanligt, men glömde eurobonus numret. Ringer och ber de lägga till det, svaret blir att de rekommenderar att avboka och boka om eftersom jag använt tilltalsnamn...sagt och gjort. Ett problem blir till flera, de kräver sedan att jag ändrar namn på eurobonus kortet för att få poängen...och i den vevan uttalar sig någon, varför skulle du inte kunna använda ditt tilltalsnamn? Tja för att ni sa åt mig att jag inte fick göra det längre...massor av problem senare, så heter jag nu alla mina namn på eurobonus kortet och biljetterna tills SAS låter mig ändra tillbaka igen...vilket man inte fick förrän alla bokade resor av resta eller något sånt enligt kundservice...

Så tror svaret varierar beroende på vem du pratar med...
 

NotRyan

Medlem
SAS verkar ha olika svar beroende på vem man pratar med, när jag bokade senaste biljetterna gjorde jag som vanligt, men glömde eurobonus numret. Ringer och ber de lägga till det, svaret blir att de rekommenderar att avboka och boka om eftersom jag använt tilltalsnamn...sagt och gjort. Ett problem blir till flera, de kräver sedan att jag ändrar namn på eurobonus kortet för att få poängen...och i den vevan uttalar sig någon, varför skulle du inte kunna använda ditt tilltalsnamn? Tja för att ni sa åt mig att jag inte fick göra det längre...massor av problem senare, så heter jag nu alla mina namn på eurobonus kortet och biljetterna tills SAS låter mig ändra tillbaka igen...vilket man inte fick förrän alla bokade resor av resta eller något sånt enligt kundservice...

Så tror svaret varierar beroende på vem du pratar med...

Ähh, det där är bara BS. Jag heter Nicht Njet Not Ryan, men har alltid bokat som Not Ryan, de enda som någonsin opponerat sig var HRG, men jag lovade att jag tog det fulla ansvaret....
 

agehall

Medlem
SAS verkar ha olika svar beroende på vem man pratar med, när jag bokade senaste biljetterna gjorde jag som vanligt, men glömde eurobonus numret. Ringer och ber de lägga till det, svaret blir att de rekommenderar att avboka och boka om eftersom jag använt tilltalsnamn...sagt och gjort. Ett problem blir till flera, de kräver sedan att jag ändrar namn på eurobonus kortet för att få poängen...och i den vevan uttalar sig någon, varför skulle du inte kunna använda ditt tilltalsnamn? Tja för att ni sa åt mig att jag inte fick göra det längre...massor av problem senare, så heter jag nu alla mina namn på eurobonus kortet och biljetterna tills SAS låter mig ändra tillbaka igen...vilket man inte fick förrän alla bokade resor av resta eller något sånt enligt kundservice...

Så tror svaret varierar beroende på vem du pratar med...

Givetvis - det är kundtjänst du pratat med.

De har dock rätt i att du ska se till att matcha namnet på Eurobonus-kortet och på biljetten ifall du vill ha in dina poäng utan strul.
 

Kricka

Medlem
Det finns ju andra trådar i ämnet men ett tips är att se till (namnändra hos Skatteverket)
att tilltalsnamnet står som förstanamn. Använd sedan tilltalsnamn och efternamn på alla
bonuskort och biljetter - detta har underlättat mitt liv dvs. bonussamlandet oerhört !

En liten nackdel är att man måste skaffa nytt körkort efter detta. Jag timade namn-
ändringen med att nytt pass skulle utfärdas.
 

hg1980

Medlem
Jag är reggad på EB som Kalle Kula. I mitt pass står det Nisse Kalle Kula. Jag har åkt 50+ ggr till USA med British Airways, American, KLM, Air France, Delta med biljetter utfärdade till Kalle Kula. Nu har jag bytt ut Skyteam till Star Alliance och skall nästa helg göra min första long haul med SAS.

Pga strul med Amex samt att SAS inte kunde sälja routingen jag ville ha, så blev jag tvungen att boka denna resa hos en resebyrå. Resebyrån utfärdade min biljett på Nisse Kalle Kula, trots att jag uttryckligen sa att sätt den på Kalle Kula annars blir det problem med mitt Eurobonus.

Då jag inte litar på det hela så ringer jag SAS kundtjänst, och mycket riktigt, Eurobonus numret är inlagt på bokningen (resebyrån gjorde det), men det är inte kopplat rätt pga felmatchning på namnet.

Hur göra? Den här resans poäng vill jag inte få problem med, den kommer tippa mig över till EBG och vill inte heller att det drar ut på tiden. Enligt personen på SAS kostar en namnändring 600kr. Skall jag tvinga resebyrån att göra detta? Finns det en chans att poängen kommer in ändå?

Mitt ESTA säger Kalle Kula, och min APIS har jag alltid fyllt i Kalle Kula. Har aldrig varit några problem. Om jag nu har en biljett på Nisse Kalle Kula, tycker ni då jag skall köra Nisse Kalle Kula i APIS? ESTA tänker jag inte ändra.
 
Toppen