Senaste nytt

SAS Go Light utan handbagage

Ricci

Medlem
Fint, en typ av biljett har en storlek på handbagaget och en annan har en annan.
När och var skall detta checkas, då dessa kunder bara har just handbagage.
Är det den ofta ensamma personen vid bordningen eller kabinpersonalen som skall göra det?
Tajt slot tid på t ex på LHR och piloterna kommer beordra CC att stuva in "allt" i kabinen.
Känns att Excelnissen varit framme igen dvs teoretiskt vs praktiskt.
 

Hachans

Medlem
I USA klarade folk av att boarda i grupper utan att göra en klunga framför checkin så ingen annan kommer fram, det klarar man inte av i Sverige av någon anledning. Då ingen följer regler idag för väskor kommer det bli än mer intressant framöver när reglerna blir än mer strikta. Kan ju vara en anledning att gå på sist och titta på det hela om man inte har väska att checka in.

Man fixar det i USA för att man vet att det inte är lönt att försöka tränga sig. Man får vackert vänta på sin tur.

I Sverige finns alla incitament att försöka tränga sig. Annars får grejerna inte plats på hyllan eller så får man vänta i all evighet. Det är nästan aldrig någon som kommer stoppa dig, och om du skulle bli ifrågasatt är det bara att bli tillräckligt förbannad så får du som du vill ändå.
 

GOTBound

Medlem
Är det någon Guld+ som har bokat en sådan här biljett, och ser om det står något om handbagaget i biljetten/bekräftelsen? Jag kan inte hitta någonstans där det står att Guld+ får resa med standardhandbagage, annat än på FinalCall.
 

Attachments

  • 5F3BF25E-BEC0-4043-A14B-4137BC0F6FD9.jpeg
    5F3BF25E-BEC0-4043-A14B-4137BC0F6FD9.jpeg
    119,7 KB · Visningar: 266

Malu

Medlem
En datapunkt från Köpenhamn igår: I gaten så gick en från personalen runt till alla med större handbagage innan boarding och bad att få se boardingkort för att kolla om de hade rätt till väskan ombord. Om det var en Go Light så halades kortmaskinen fram och jag antar att valet var mellan att betala eller göra sig av med väskan. Säkert inte så kul arbetsuppgift... Sedan är frågan om kontrollen var 100%-ig och om de som kom sist för att passera speed-gate kollades eller inte.
 

Davvelavve

Medlem
En datapunkt från Köpenhamn igår: I gaten så gick en från personalen runt till alla med större handbagage innan boarding och bad att få se boardingkort för att kolla om de hade rätt till väskan ombord. Om det var en Go Light så halades kortmaskinen fram och jag antar att valet var mellan att betala eller göra sig av med väskan. Säkert inte så kul arbetsuppgift... Sedan är frågan om kontrollen var 100%-ig och om de som kom sist för att passera speed-gate kollades eller inte.
Låter ungefär som när man flyger med ryanair/Wizzair.
 

Edvin

Medlem
Det verkar ju vara en EBG+ förmån att få ta med sig ett 8 kg handbagage även i Go light inrikes och intra-europe. Det tycker jag i sig är en riktigt bra förmån (bra SAS) men det finns ännu lite oklarheter känns det som.

1. Varför nämns ingenting om det någonstans på SAS hemsida?

2. Hur ska det kontrolleras? Är tanken att det ska gå till såsom det beskrivs i @Malu inlägg ovan eller ska prioboarding få ta med sig större bagage och resten kontrolleras?

Just att det ingenstans står officiellt skrivet i text att det är en EBG+ förmån samt hur tanken är att bagage ska kontrolleras känns som upplagt för strul.
 

Ancistrus

Medlem
Vem vet, de kanske har tänkt införa olika boarding-grupper så småningom. Först Plus/Guld, sen vanliga economy och sist light. Då borde det bli hyfsat enkelt att kolla bagaget inom respektive boarding-grupp.
 

mha321

Medlem
Vem vet, de kanske har tänkt införa olika boarding-grupper så småningom. Först Plus/Guld, sen vanliga economy och sist light. Då borde det bli hyfsat enkelt att kolla bagaget inom respektive boarding-grupp.
De har ju haft boarding grupper i rätt många år vid det här laget. Men de skiter i vilken grupp man väljer att gå med, och ingen säger ifrån. Så är det den metoden man använder så är nog risken påtaglig att det som vanligt bara är de som följer reglerna som drabbas, medan de som struntar i det fortsatt kan kliva ombord först med 3-4 baggage även om de bokat go light.
 
Toppen