Senaste nytt

SAS Go Light utan handbagage

Jag undrar om inte en annan tanke med dessa avskalade, och därmed billigare, biljetterna är att hamna högre upp i prisjämförelsesajternas listor?
Jo, det är exakt det det handlar om. Många använder Momondo, Kayak, Flygresor.se, Skyscanner, etc och sedan väljer de bara det flygbolaget som hamnar först bland sökresultaten. Strunt samma att man får göra en massa tillval senare och totalpriset därmed inte alltid blir lägst med flygbolaget som hanmade högst upp bland sökresultaten.
 

TasselT

Medlem
Jo, det är exakt det det handlar om. Många använder Momondo, Kayak, Flygresor.se, Skyscanner, etc och sedan väljer de bara det flygbolaget som hamnar först bland sökresultaten. Strunt samma att man får göra en massa tillval senare och totalpriset därmed inte alltid blir lägst med flygbolaget som hanmade högst upp bland sökresultaten.
Det här påminner mig om en "upplevelse" för många många (40 ?) år sedan i England när vi skulle äta lunch på en liten kvarterskrog som enligt menyn verkade riktigt billig. När notan slutligen kom var slutsumman nästan dubbelt upp mot förväntat. Vid närmare granskning visade det sig att man förutom maten debiterat kostnad för servering, hyra av bord, bestik, glas och tallrik plus någon ytterligare kostnad jag inte minns.
Den billiga maten blev istället riktigt dyr - som dessutom inte var särskild god :(

Framtidens flygbiljett kanske är så strippad att man måste köpa till stol att sitta i, bälte, tillgång till läslampa, tillgång till luftblås, flytväst, handbage m.m
Och slutligen extra kostnad för att få gå på toaletten ?
Var det inte Ryanair som ett tag funderade på att sälja biljetter med enbart ståplats ?

/ TT
 
Det här påminner mig om en "upplevelse" för många många (40 ?) år sedan i England när vi skulle äta lunch på en liten kvarterskrog som enligt menyn verkade riktigt billig. När notan slutligen kom var slutsumman nästan dubbelt upp mot förväntat. Vid närmare granskning visade det sig att man förutom maten debiterat kostnad för servering, hyra av bord, bestik, glas och tallrik plus någon ytterligare kostnad jag inte minns.
Den billiga maten blev istället riktigt dyr - som dessutom inte var särskild god :(

Framtidens flygbiljett kanske är så strippad att man måste köpa till stol att sitta i, bälte, tillgång till läslampa, tillgång till luftblås, flytväst, handbage m.m
Och slutligen extra kostnad för att få gå på toaletten ?
Var det inte Ryanair som ett tag funderade på att sälja biljetter med enbart ståplats ?

/ TT
Det är en tråkig utveckling. Jag tror flygbolagen är lite fel ute också med att enbart konkurrera om lägsta pris och inte en bättre produkt. Pandemin var väl dödsstöten för en hyfsad ekonomiklass på shorthaul i och med att Lufthansa mfl. tagit bort måltidsservering också. I princip anpassar sig alla flygbolag till att erbjuda en flygstol från punkt A till B och allt utöver det kommer till extra kostnad.

Även om affärsresenärerna har minskat så tror jag att många nöjesresenärer vill flyga mer komfortabelt även inom short haul. Så jag hade hoppats att det kan komma en vändning som med bättre sittplatser och full service i ett SAS plus inom europa. Vi har ju alla drömt om A321LR med riktig business till Las Palmas t ex.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

Hachans

Medlem
Jo, det är exakt det det handlar om. Många använder Momondo, Kayak, Flygresor.se, Skyscanner, etc och sedan väljer de bara det flygbolaget som hamnar först bland sökresultaten. Strunt samma att man får göra en massa tillval senare och totalpriset därmed inte alltid blir lägst med flygbolaget som hanmade högst upp bland sökresultaten.

Fruktansvärt enerverande för många av de där sökmotorerna är inte smarta nog för att kunna filtrera på pris inkl bagage. Innan gick det bra, nu visas priser för de biljetter som har inkluderat handbagage.

Så en högst medveten strategi från SAS mfl.
 
Fruktansvärt enerverande för många av de där sökmotorerna är inte smarta nog för att kunna filtrera på pris inkl bagage. Innan gick det bra, nu visas priser för de biljetter som har inkluderat handbagage.

Så en högst medveten strategi från SAS mfl.
Vissa kan filtrera på det, men det funkar inte 100-procentigt. Dessutom kör ju resebyråerna samma strategi, de säljer grundbiljetten till förlust men sedan tar de mer betalt än flygbolag för extratjänsterna. Ska man optimera det totala priset så blir det snabbt en djungel. Men lär man sig spelet så finns det pengar att spara, t ex just nu är jag på Madeira och betalade 545 SEK för biljetten där skatterna uppgick till 970 SEK.
 
Last edited:

intuition

Medlem
Det är en tråkig utveckling. Jag tror flygbolagen är lite fel ute också med att enbart konkurrera om lägsta pris och inte en bättre produkt.
...
Jag håller med. Men problemet är väl att konsumenten som kollektiv bara är intresserade av pris. Det gäller ju inte bara flyg utan allt annat också. Folk har inget problem med att köpa en sanbbmats-lasagne gjord på fulslaktad häst som legat i frys i 5 år, bara den är billig.

När det gäller flyg är vi här betydligt mer insatta och medvetna än de andra 99% konsumenterna. Vi väljer den kvalitet vi vill ha och kollar sedan efter lägsta pris. Men de flesta gör inte så och då är det otroligt svårt att livnära sig som flygbolag med högre pris även om pris/kvalitet är lågt.
 

DRG

Medlem
Jag tror detta tyvärr också drivs av företagens vilja att spara pengar på resor. Många företag har nu som policy att man måste boka det billigaste alternativet som finns. Sökmotorerna på mitt företag klarar inte att bryta ut om resan är med eller utan bagage och i vår resepolicy står explicit att bagage får läggas till senare. Kriteriet är alltså inte billigaste totalpris utan billigaste sökpris. Sedan följs detta upp på individnivå med konsekvenser om man bokar utanför policy. Har också bekanta i andra företag där man helt enkelt bara får upp det billigaste alternativet först och aktivt får klicka och ange varför man går ifrån policy om man vill se andra alternativ. I slutändan rör det sig ofta om småpengar i skillnad mellan olika biljetter och detta kan tyckas dumt, men är verkligheten för många. Och SAS anpassar sig efter företagen.
 

intuition

Medlem
Angående att kabinen fylls med "hela garderoben":
Jag håller med om att det är/kan vara ett problem och att det förvärrades när flygbolagen tog bort fri incheckad väska.

Men är konsensus att det försvinner om man inför en light-light-biljett? Och jag nu vill flyga med hela garderoben, är inte risken uppenbar att jag då köper till handbaggage och tar med precis lika mycket som jag gjorde innan?

Problemet tänker jag ligger mer i personalens motstånd mot att faktiskt följa upp att existerande regler efterföljs. Det är sällan någon i kabinen kollar om baggage hamnar under stolen eller i hyllan.
Sedan har vi det klassiska "drop-and-run" som många status-passagerare använder sig av. De bokar plats vid nödutgång och sedan droppar de sin väska på rad 1, så den som reser i plus/business inte får plats med sina väskor om man boardar sent.
 

Tamas

Medlem
Angående att kabinen fylls med "hela garderoben":
Jag håller med om att det är/kan vara ett problem och att det förvärrades när flygbolagen tog bort fri incheckad väska.

Men är konsensus att det försvinner om man inför en light-light-biljett? Och jag nu vill flyga med hela garderoben, är inte risken uppenbar att jag då köper till handbaggage och tar med precis lika mycket som jag gjorde innan?

Problemet tänker jag ligger mer i personalens motstånd mot att faktiskt följa upp att existerande regler efterföljs. Det är sällan någon i kabinen kollar om baggage hamnar under stolen eller i hyllan.
Sedan har vi det klassiska "drop-and-run" som många status-passagerare använder sig av. De bokar plats vid nödutgång och sedan droppar de sin väska på rad 1, så den som reser i plus/business inte får plats med sina väskor om man boardar sent.
Jag måste hålla med, om reglerna följs finns inte detta kaoset. LCC är bra på bötfällning, man måste eminent följa vikt och mått annars råkar man illa ut.
Det är en klar fördel med normala bolag att man behöver inte stressa över bagaget iaf. Men att komma med en rullväska, stor jacka och en väska till med vad som är klart utanför reglerna och på vissa avgångar är det ganska många som böjer reglerna.
En fullsatt GOT-ARN kanske varit lite lugnare om inte alla hade samma mängd bagage eller att SAS kan planera bättre för folk måste köpa till, dvs. anmäla sina bagage.

Men ja, dyrare blir det för alla...
 
Toppen