Senaste nytt

SAS Go Light utan handbagage

Vet någon vad det kostar att köpa till ett handbagage på ett SAS Europa-flyg (LHR-CPH) i Go Light efter att man har köpt biljetten? Jag antar att mitt Aegean guldkort inte ger mig något gratis handbagage hos SAS, eller?
 

Rickard_O

Medlem
Vet någon vad det kostar att köpa till ett handbagage på ett SAS Europa-flyg (LHR-CPH) i Go Light efter att man har köpt biljetten? Jag antar att mitt Aegean guldkort inte ger mig något gratis handbagage hos SAS, eller?
Jag tolkar det som du bör ha det om man lyssnar på utropen vid boarding, är ju boarding grupp F som måste köpa. Du bör ju ha grupp A om ditt guld är inlagt på biljetten.
Men jag skulle inte svära på det, enbart min TOLKNING.
 

palmen

Moderator
Vet någon vad det kostar att köpa till ett handbagage på ett SAS Europa-flyg (LHR-CPH) i Go Light efter att man har köpt biljetten? Jag antar att mitt Aegean guldkort inte ger mig något gratis handbagage hos SAS, eller?
Det beror på när man lägger till detta och hur lång sträckan är. Billigare att göra långt i förväg än på flygplatsen.
Som billigast några hundra och på flygplatsen tror jag det är ca 500.
Finns info på sas sida om detta
 

B79

Medlem
Vet någon vad det kostar att köpa till ett handbagage på ett SAS Europa-flyg (LHR-CPH) i Go Light efter att man har köpt biljetten? Jag antar att mitt Aegean guldkort inte ger mig något gratis handbagage hos SAS, eller?
Det kostar 120 SEK att lägga till ett handbagage på LHR-CPH i Go Light (om man lägger till den direkt vid bokningen).

Men eftersom Aegean Gold ger priority boarding ska du fà boarding grupp A, som får ta med handbagage även i Go Light.

Man kollar handbagage bara för boarding grupp F, som gäller för folk i Go Light som inte har köpt handbagage och inte har prio boarding genom status.

Men jag kan inte hitta den informationen på SAS webbsidan angående Star Alliance Gold status, bara för Eurobonus Gold.

Följande står för Eurobonus Gold och Diamond:
"1 x 8 kg handbagage (55x40x23 cm) ingår utan kostnad när du reser med en SAS Go Light-biljett"
 
Last edited:
Tack för alla svar. Jag känner mig orolig och tror inte att jag vågar chansa på att de inte kollar mitt handbagage för att jag får boarding grupp A och 120 SEK är ju en rimlig avgift ( Köp extra bagage i förväg | SAS ). Vet någon ifall det går det att köpa till handbagage på SAS hemsida innan jag kommer till flygplatsen ifall jag bokar via en resebyrå?
 

andreas

Medlem
Tack för alla svar. Jag känner mig orolig och tror inte att jag vågar chansa på att de inte kollar mitt handbagage för att jag får boarding grupp A och 120 SEK är ju en rimlig avgift ( Köp extra bagage i förväg | SAS ). Vet någon ifall det går det att köpa till handbagage på SAS hemsida innan jag kommer till flygplatsen ifall jag bokar via en resebyrå?

Jag skulle göra så här:

- Lägg in ditt A3-guld i bokningen och se om din tillåtna bagagemängd ändras. (Funkar allt som det ska så bör den uppdateras till 1 x 8 kg carry on bag istället för enbart 1 x Underseat bag)

- Om det inte ändras så har du möjlighet att köpa stort handbagage online för ”billig peng” fram till 4 timmar före avresa. Nedanstående från Köp extra bagage i förväg | SAS

- Jag har inte upplevt att resor bokade via resebyrå har en annan/sämre möjlighet att köpa tilläggstjänster direkt via SAS.

HANDBAGAGE
ONLINE – FRAM TILL 4 TIMMAR FÖRE AVGÅNGEN
  • 65 till 95 DKK

  • 80 till 120 NOK

  • 80 till 120 SEK

  • 8 till 12 EUR

  • 9 till 14 USD
ONLINE OCH PÅ FLYGPLATSEN – MINDRE ÄN FYRA TIMMAR FÖRE AVGÅNG
  • 200 till 230 DKK

  • 250 till 290 NOK

  • 250 till 290 SEK

  • 25 till 29 EUR

  • 29 till 34 USD
 
Nu har jag köpt biljetten (men det är inte avresa förrän 2023).
- Lägg in ditt A3-guld i bokningen och se om din tillåtna bagagemängd ändras. (Funkar allt som det ska så bör den uppdateras till 1 x 8 kg carry on bag istället för enbart 1 x Underseat bag)
Nej, den ändrades inte när jag knappade in mitt Aegean guldkortsnummer, det står fortfarande "Only underseat bag (40x30x15 cm) included".
- Jag har inte upplevt att resor bokade via resebyrå har en annan/sämre möjlighet att köpa tilläggstjänster direkt via SAS.
Det ser ut som att jag har samma möjligheter att köpa till bagage som alla andra, det finns t o m direktänkar till att köpa bagage på SAS hemsida när jag tar fram min bokning.
 
Last edited:

andreas

Medlem
Nu har jag köpt biljetten (men det är inte avresa förrän 2023).

Nej, den ändrades inte när jag knappade in mitt Aegean guldkortsnummer, det står fortfarande "Only underseat bag (40x30x15 cm) included".

Det ser ut som att jag har samma möjligheter att köpa till bagage som alla andra, det finns t o m direktänkar till att köpa bagage på SAS hemsida när jag tar fram min bokning.

Intressant!

Vad tror du om att checka in tidigt (+4h iaf) och se vilken boarding-grupp du tilldelas och därefter välja åtgärd efter det?

Under de flygningar jag gjort sedan denna biljettkategori infördes så har jag aldrig sett någon kontroll av handbagage på grupp A/B utan det är först vid F som kontroll sker.
 
Toppen