Senaste nytt

SAS glansdagar - Hur långt bak har du suttit på en MD80 i business class?

Traveller

Medlem
Nu verkar det som just C-klass frågan i denna tråd blivit sekundär så jag hänger på det konceptet..
På min tid på Siemens hade vi en liten hobby. Eller jag hade en liten hobby som senare med glädje blev hämnd på mig själv från mina anställda. (Vi hade en väldigt god team spirit) Jag kände nämligen till deras Eurobonusnummer. Så, vid glada tillfällen så loggade jag helt enkelt in och flyttade dom till rad 32 fönster och tog deras förreserverade plats själv. :) Dom förstod givetvis inte vad som hände och varför dom inte satt på de första raderna som dom ju valt och varför jag satt på deras plats. Nåväl, dom förstod ju snart, då jag inte kunde hålla snattran, och berättade att det var jag. Så hämnden var tydligen ljuv. Det visade sig nämligen att dom gaddade ihop sig med Nyman & Schultz (numera American Express) som var vår resebyrå och med hjälp av dom både satte mig längst bak (jag som alltid satt längst fram) och dessutom bokade dom assistans till mig vid ankomst. Tack kära kollegor för de två gånger jag fick åka rullstol på CPH.
 
Last edited:
Låter som DY:s argument - res med vår B787 så är det visserligen trångt, men tyst (det borde vara märkbart trängre i ekonomi med 9 stolar i bredd mot 8 i SAS A330...)./Per

En 787 är säkert betydligt tystare i kabinen än en 737, 767 etc
Frågan är om den verkligen är tystare än A330/A340?
I mitt tycke är A330/A340 betydligt tystare i kabinen än samtliga Boeing flygplan jag åkt med...
Jag har flugit dessa Boeing jetliners...727, 737, 747, 757, 767, 777 tyvärr inte 707 & 787 modellerna ännu.
707 lär det dessvärre aldrig bli heller ;)
Airbus A380 spelar i en helt egen division...i den är det ju SÅ tyst att man hör när andra passagerare lägger av en "rökare" i flygstolen :D
 

perhall

Medlem
A330 har en ovanligt markant skillnad i ljudnivån framför och bakom motorerna. Mycket mer än t ex en B737 skulle jag säga. Fram är A330 väldigt tyst. Men håller med om att A380 är extremt tyst.. Skulle va kul att se dB-kurvor på olika ställen i planet för MD-80 etc. Undra om inte 330 är aningen tystare än 340... etc.
Per
 

perhall

Medlem
Det var just så jag tänkte! Om inte annat sitter ju två av motorerna närmare kabinen. Fast jag är inte säker, fyra mindre motorer som anstränger sig mindre.. ähh, avvaktar nån som har koll.
 

Stefan62

Medlem
Har aldrig suttit längre bak än rad 1 i C-klass på MD-80.

Under SAS glansdagar flög man bl a med DC-9 från Västerås till Köpenhamn med hela kabinen, utom sista raden, som C-klass. Det var på sista raden jag hamnade, men det gjorde inget för jag blev ensam där och ingen större skillnad på servicen och det var varm mat på dessa flygningar.
 

CarlT

Medlem
Jag minns inte exakt vilken rad det var men när jag kom hem från en CRTW hamnade jag på rad 20+ i C på en MD80, detta var i januari 2001. C gick ända till galley så inte till sista raden som några beskrivit ovan.
 

011430121

Medlem
Minns inte exakt när det var, men HEL-ARN i mitten av 90 talet var hela MD 81:a C satt själv på rad 17 som var Exit på den tiden.
 
Toppen