Senaste nytt

SAS gör ett bra sista kvartal på finansåret

Resenaren55

Medlem
Håller verkligen med att först strejka som kostar flera hundra miljoner för att få högre lön och sedan tänka att det finns pengar över i en bonus är ju bara lite, ja jag vet inte......
Number one för ett företag är ju att tjäna pengar och därför är det ju som du säger ganska konstigt nu även om företaget kommer gå vinst på helårsbasis så har vinsten blivit mer än halverad och dom har haft det jobbigt i dom senaste kvartalen och väntar sämre tider i första kvartalet 2020.
 

M.K

Medlem
@ResenärenLars det låga faktiskt 100 Msek avsatt tidigare. SAS tog nu högst befogat, med tanke på vad strejken kostade, tillbaka 71 Msek av denna pott.

8D45DF17-DBEA-4B66-940D-3AB59236BC87.jpeg

*Källa: sid4 SAS Q4 report.
 

gjohansson

Medlem
Ändå lite intressant formulerat hela grejen när de 100 handlade om 2018 och att man sen delar ut mycket mindre under slutet av 2019 för vad som hände under 2019. Lite märkligt hanterande av bonus kan jag tycka.
 
SAS (Sweden) foresees an operating model where the mainline unit will continue as the backbone on the business, but with a smaller Airbus fleet, and pilots and cabin crew can operate both widebodies and narrowbodies. Any new midsize aircraft will be placed with a separate entity, with its own collective agreements.
forward

SAS (Sweden) plans to reach a full Airbus base at Stocklholm Arlanda by the end of 2020. Boeing aircraft will remain the fleet operating at Oslo until 2023, when that will also be a full Airbus base.
forward

SAS (Sweden) reports Novemebr 2019 passengers down 0.5% to 2.3 million, with PLF up 0.4 points to 69.5%, ASKs down 0.3%, and RPKS up 0.3%.
 
SAS (Sweden) foresees an operating model where the mainline unit will continue as the backbone on the business, but with a smaller Airbus fleet, and pilots and cabin crew can operate both widebodies and narrowbodies. Any new midsize aircraft will be placed with a separate entity, with its own collective agreements.
forward

SAS (Sweden) plans to reach a full Airbus base at Stocklholm Arlanda by the end of 2020. Boeing aircraft will remain the fleet operating at Oslo until 2023, when that will also be a full Airbus base.
 
@ResenärenLars det låga faktiskt 100 Msek avsatt tidigare. SAS tog nu högst befogat, med tanke på vad strejken kostade, tillbaka 71 Msek av denna pott.

Visa bifogad bild 101145
*Källa: sid4 SAS Q4 report.

Att pengar avsätts till diverse planerade saker är fullständigt normalt, det var faktiskt inte det jag syftade på. Avsatta pengar är väl kopplade till ett företags finanser, eller hur? Vilket var vad jag skrev.

Mina påsar med pengar som väntar handlade snarare om att pengar inte växer på träd som man kan gå ut och plocka. Eller att om man tar en tur till regnbågens slut så hittar man en kruka med guld. Där finns ingen kruka! Inget regnbågsslut heller för övrigt.

Således, är min invändning mot personalens agerande, att de inte förstår att den enda "pott" de har att röra sig med är kopplad till företagets finanser, vilket innebär att om man höjer i en ände (typ höjda löner) så blir det lite mindre kvar i den andra änden (typ bonusen). Det finns ingen påse med höjda löner som ligger och väntar på ett ställe och en annan påse med bonus på ett annat.
 

Resenaren55

Medlem
Förstår att det är lite surt om man är flygvärdinna och bli utan 9000 men piloterna som strejkade får väl ändå en lönehöjning som är högre än bonusen per år?
 

apknug

Medlem
Tror SAS startar ett nytt SAS Commuter igen, och kör med Airbus A220. Eller damma av namnet Linjeflyg vettjá. :)
Fast frågan är om SAS kan göra det utan att det anses strida mot kollektivavtalet. SAS Irland är ett helägt dotterbolag och det var outsourcing till detta som piloterna ville stoppa med sitt veto i avtalet.

Jag hoppas att SAS höjer insatserna denna gång och testar gränserna på riktigt.
 
Toppen