SAS gör ett bra sista kvartal på finansåret

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av 011430121, 5 December 2019.

1. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Det där är listpriser antar jag, hur många flygbolag köper flygplan på listpriser?
    Lägg till att SAS då också måste utbilda personal för maintenance på A220 serien istället för att kunna ha alla mekaniker på A320-familjen, samma sak med piloter och crew. Besparingen i inköp äts då snabbt upp i underhåll och drift framöver. Nu har jag inte tittat på bränsleförbrukning mm, men sådan kan också spela in.

Knucket gillar detta.
  2. Har en känsla att airbus 220 är mer effektiv än a319neo

3. NotRyan

NotRyan Medlem

Kanske, men commonalitet gör mycket. Därför är A319 bättre

SAS trycker in 150 pax i A319 vilket ändå ger ett stort gap mellan CRJ900/1000 och A319.

4. Om vi tänker idén kring 150 säten flygplan så är ju a319neo perfekt men annars är väll embraer e2 bra

5. M.K

M.K Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Engagerad under paus från kvällens event. Min åsikt är bestämd. Kör tunna linjer med de små flyg som är under wet-lease och avstå hellre matarlinjer eller avgångar tillsvidare som inte passar facket. Det går inte att få en lönsam business på sikt genom att kompromissa, bättre då att krympa sig till lönsamhet. Det blir inte fler skandinaviska jobb av detta, tvärtom, men uteslutet i min värld att gå tillbaka till det som var med enorma förluster och oorganiserad flotta.

Jag har förtroende för R.G och tror att detta i värsta fall blir en realitet istället för mer lönsam expansion.

Knucket gillar detta.
  6. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Vore bra om du kunde backa upp detta med fakta istället för att vi sitter och killgissar massa saker.

7. Enligt air baltic hemsida tar deras a220-300
    2600 l/h
    Det jag hittat om a319neo är på Wikipedia och där står det:

December 2010, Airbus announced a new generation of the A320 family, the A320neo (new engine option).[5] The similarly shortened fuselage A319neo variant offers new, more efficient engines, combined with airframe improvements and the addition of winglets, named "sharklets" by Airbus. The aircraft promises fuel savings of up to 15%.

8. M.K

M.K Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ca 0,026l/seat km med A319Neo och 150 seats. Samma type rating, maintenance och bemanning. Jag är också nyfiken på hur A220 skulle vara mer effektiv i SAS flotta?

Last edited: 5 December 2019
  9. Just i SAS flotta vet jag inte men annars verkar ju det vara framtidens plan på regionala rutter.
    Men som du säger så skulle nog en a319neo vara mer effektiv i just sas flotta eftersom dom redan har ett stort antal airbusar och några a319 sen tidigare, plus att samma piloter kan flyga både 319/320/321

10. Plus

Plus Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Eftersom SAS har varit tydliga med att ordern ej kommer att placeras i mainline SAS, spelar det mindre roll om flygplanet kan flygas av befintliga piloter.
    SAS själva har pekat ut A220 eller E-Jet som två lämpliga kandidater.

kerran1980 gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!