011430121
Medlem
SAS gör ett mycket bra sista kvartal på sitt finansår
Källa Dagens Industri
Stark avslutning på tungt år för SAS
Källa Dagens Industri
Stark avslutning på tungt år för SAS
Varför inte försöka konvertera delar av kommande ordern till A319NEO om de nu vill ha en mindre maskin? Det känns spontant enklast om möjligt.
Själv har jag hoppats på wet-lease av en mindre maskin till denna produktion och att SAS själva kör med A320NEO enhetsflotta som planen också var.
Motsägelsefullt uttalande i rapporten mot tidigare kommunicerat. Vi har diskuterat utmaningarna med nya enhetsflottan här på forumet många gånger men SAS har under lång tid sagt att de enbart ska operera maskiner med över 150 seats själva. Jag tolkar detta som en trolig kommande Airbusorder för ny egenproduktion.
”Slutligen behöver vi stärka vår operativa modell ytterligare för att öka produktiviteten och flexibiliteten. Omkring 20% av destinationerna i vårt nätverk passar för flygplan i storleken mellan A320neo (180 säten) och CRJ (90 säten). Våra äldre flygplan med 120-150 säten, som används inom detta segment idag, måste ersättas under de närmaste åren och för närvarande har ingen ersättningsorder lagts. Att ha en rätt dimensionerade flotta är helt avgörande ur ett lönsamhetsperspektiv, men också en viktig del av vår resa mot en mer hållbar framtid. För att lägga en order på nya flygplan måste vi säkerställa att vi behåller fördelarna med en enhetsflotta i samtliga produktionsplattformar och att flygplanstypen lever upp till SAS standard. Vi måste även säkerställa att vi har konkurrenskraftiga avtal lämpliga för trafik med medelstora plan. ”
@Plus Fördelarna uppväger. Samma antal CC för A319NEO med 150-156 seats men framförallt samma type rating för piloterna. Enkel planering och samma crew till hela flottan!
A220 i egen produktion krånglar till det igen. Det vore typiskt SAS om vi ser historiskt på det men jag hoppas verkligen inte de flummar till detta nu. Wet-lease av denna produktion eller A319NEO säger jag.