SAS gör ett bra sista kvartal på finansåret

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av 011430121, 5 December 2019.

1. 011430121

011430121 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Resenaren55, MrDollar, Frisk78 och 3 andra gillar detta.
  2. M.K

M.K Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Motsägelsefullt uttalande i rapporten mot tidigare kommunicerat. Vi har diskuterat utmaningarna med nya enhetsflottan här på forumet många gånger men SAS har under lång tid sagt att de enbart ska operera maskiner med över 150 seats själva. Jag tolkar detta som en trolig kommande Airbusorder för ny egenproduktion.

”Slutligen behöver vi stärka vår operativa modell ytterligare för att öka produktiviteten och flexibiliteten. Omkring 20% av destinationerna i vårt nätverk passar för flygplan i storleken mellan A320neo (180 säten) och CRJ (90 säten). Våra äldre flygplan med 120-150 säten, som används inom detta segment idag, måste ersättas under de närmaste åren och för närvarande har ingen ersättningsorder lagts. Att ha en rätt dimensionerade flotta är helt avgörande ur ett lönsamhetsperspektiv, men också en viktig del av vår resa mot en mer hållbar framtid. För att lägga en order på nya flygplan måste vi säkerställa att vi behåller fördelarna med en enhetsflotta i samtliga produktionsplattformar och att flygplanstypen lever upp till SAS standard. Vi måste även säkerställa att vi har konkurrenskraftiga avtal lämpliga för trafik med medelstora plan. ”

Last edited: 5 December 2019
  3. Mr.cake

Mr.cake Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Möjlighet för att lägga in A220 som kanske kan fylla upp önskemålet om 150säten.

Robert flysas gillar detta.
  4. M.K

M.K Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Varför inte försöka konvertera delar av kommande ordern till A319NEO om de nu vill ha en mindre maskin? Det känns spontant enklast om möjligt.

Själv har jag hoppats på wet-lease av en mindre maskin till denna produktion och att SAS själva kör med A320NEO enhetsflotta som planen också var.

Last edited: 5 December 2019
  5. Plus

Plus Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Av samma anledning som att SAS var relativt ensamma om 737-600 och att 319neo knappt har några beställningar. Det är inte en lönsam maskin. För dyra omkostnader. Därmed bättre att satsa på A220

011430121 gillar detta.
  6. pep

pep Medlem

7. maswan

maswan Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag tolkar det lite annorlunda, som en trolig A220-order till underleverantör för att behålla enhetsflottan i SAS egen drift.

Robert flysas och M.K gillar detta.
  8. M.K

M.K Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    @Plus Fördelarna uppväger. Samma antal CC för A319NEO med 150-156 seats och liknande underhåll, men framförallt samma type rating för piloterna. Enkel planering och samma crew till hela flottan!

A220 i egen produktion krånglar till det igen. Det vore typiskt SAS om vi ser historiskt på det men jag hoppas verkligen inte de flummar till detta nu. Wet-lease av denna produktion eller A319NEO säger jag.

Sebbeh gillar detta.
  9. Plus

Plus Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ursäkta men då är det nog bara du som ser de fördelarna.
    Utdrag ur orderboken.
    Antal beställda 320neo: 3880
    Antal beställda A220: 530
    Antal beställda 319neo: 36

Jag tycker att dessa siffror talar sitt tydliga språk.

Abbs och 011430121 gillar detta.
  10. John Mack

John Mack Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ner 14% på börsen nu...

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!