Senaste nytt

SAS Friends & Family, boka senast 6 September 2020

GOTBound

Medlem
Man blir trött.
Om du är EBG eller EBD skriv till supporten hos dem.
Tyvärr statuslös hos SAS, jag gjorde en HUCA och fick prata med något bättre operatör som förstod vad jag pratade om. Hon kunde se precis vad jag menade och att flygen i fråga var stoppade för försäljning men att det låg laddade i deras system. Enligt operatören kommer de förmodligen ställas in en månad före avgång men tills det är inställda kunde hon inte gör något som att ex. boka om, inte utan avgift.

Milt uttryck är det tröttsamt, tänk vad lite servicekänsla hade kunnat fixat mitt problem met ett par knapptryckningar istället för som nu.
 

Berglund

Medlem
Milt uttryck är det tröttsamt, tänk vad lite servicekänsla hade kunnat fixat mitt problem met ett par knapptryckningar istället för som nu.
Men vänta nu lite.

Du har (bevisligen) köpt en biljett som inte är ombokningsbar utan avgift. Flyget kommer förvisso med stor sannolikhet att ställas in, men så har ännu inte skett.

Fram tills att avgången de facto ställs in, är det en planerad flygning. Att man skulle få byta runt hejvilt - innan - flygningen faktiskt är inställd, då faller ju hela uppförsäljningen med flexibla biljetter. Att SAS stoppar försäljningen och byter flygplansmodell är, naturligtvis, tydliga indikationer men är inte att likställa med beskedet om inställd flygning.

Den som orsakar merarbetet är snarare du som förväntar dig service och tjänster som du ännu inte har rätt till, baserat på indikationer som du lärt dig pekar i en viss riktning. Varför ska du erbjudas gratis ”service” när du inte köpt tjänsten ”flexibel biljett”? Det är i sanning ganska tröttsamt.
 

GOTBound

Medlem
Men vänta nu lite.

Du har (bevisligen) köpt en biljett som inte är ombokningsbar utan avgift. Flyget kommer förvisso med stor sannolikhet att ställas in, men så har ännu inte skett.

Fram tills att avgången de facto ställs in, är det en planerad flygning. Att man skulle få byta runt hejvilt - innan - flygningen faktiskt är inställd, då faller ju hela uppförsäljningen med flexibla biljetter. Att SAS stoppar försäljningen och byter flygplansmodell är, naturligtvis, tydliga indikationer men är inte att likställa med beskedet om inställd flygning.

Den som orsakar merarbetet är snarare du som förväntar dig service och tjänster som du ännu inte har rätt till, baserat på indikationer som du lärt dig pekar i en viss riktning. Varför ska du erbjudas gratis ”service” när du inte köpt tjänsten ”flexibel biljett”? Det är i sanning ganska tröttsamt.

Nu tänker jag inte svälja betet och gå i polemik med dig. Avgångarna är säljstoppade och bortplockade ur bokningssystemet.

Biljetterna är i bokningsklass Plus Pro A och är Ombokningsbar + skillnad i biljettpris om tillämpligt, dock finns bara bokningsklass Plus Pro P tillgänglig ARN-CPH, så där har du helt rätt. Jag har invändningar mot ditt dramatiska ordval boka runt hejvilt vilket negativt förstärker och skapar en viss sensationsnivå på hela inlägget istället för att hålla det sakligt istället för nedvärderande och raljant.
 

M.K

Medlem
@GOTBound Jag trodde också att du hade köpt typ billigaste minus light då plus inte nämndes.

Med plus tycker jag att vi alltid ska förvänta oss mer, status eller ej. Det är tyvärr inte fallet just nu, ref. Plus tråden men ändå. Testa ny agent!
 
Är i samma sits med en jobbflygning till OSD i oktober. Flygplanstyp bytt från A320neo till 737-700 och går inte att boka om man söker på nya resor. Bara att vänta på att flyget ställs in.
 

011430121

Medlem
Jag ser på SAS hemsida under avgångar att de två legs på min GOT-WAW t&r bokade under Friends & Family inte längre finns med i ”tidtabellen”.
Går jag in på bokning är flygen kvar och ingen notering om inställda flyg, jag har ännu inte hört ngt från SAS. Bör jag proaktivt kontakta SAS, kan SAS boka om mig med LH om jag så önskar?

ARN-CPH leget finns det minst två andra alternativ men hemresan CPH-GOT finns inget flyg som fungerar med anslutning från WAW-CPH. LH har avgångar hem från WAW via FRA.

@011430121 det är just precis de flyg som var specade som B737-700 ;)

Har en bokning till Gdansk i mitten av oktober, ut via CPH returen via OSL bokade med SAS, returen har varit en 737-800 nu en 737-700 där alla mittsäten är blockade, vilket har varit så på alla 737-700 som jag har fått inställda under sommaren
Det finns en avgång på returen via CPH 5 timmar senare med en A-320neo, man får leva på hoppet igen.
 

Doctor-X

Medlem
Om jag kommer ihåg rätt har man rätt att få poäng enligt den resan man bokat även om man blir ombokad väl?
SAS – tjäna och använd poäng | SAS
  • Poäng för inställda flygningar: Om du ofrivilligt flyttas från SAS till ett annat flygbolag eller annat transportmedel kan du begära dina poäng för den ursprungliga resplanen. Kontakta medlemsservice.

Så om man är bokad GOT-ARN-CPH-GDN, men det slutar med GOT-CPH-GDN ska man väl kunna få de där extra 937p (SAS PLUS som EBG/EBD)?
 

Doctor-X

Medlem
Känns det inte som det är dags för en ny F&F snart :rolleyes: ?
USA öppnar, restriktionerna släpps runt om i världen, mm. (var iofs precis 75-års rabatten, men var det inte så att det först brukar vara 1 miljon billiga resor-kampanjen och sen F&F?)
 

Nikje

Medlem
Känns det inte som det är dags för en ny F&F snart :rolleyes: ?
USA öppnar, restriktionerna släpps runt om i världen, mm. (var iofs precis 75-års rabatten, men var det inte så att det först brukar vara 1 miljon billiga resor-kampanjen och sen F&F?)
Har jag också tyckt i en vecka så jag kollade lite på gamla länken. Fanns en del F&F-priser men info:n gällde den förra, idag är det dock aktuella datum och även 75-års jubileet nämns.:cool:
SAS Friends & Family, boka senast 11 oktober 2021 | BusinessClass.se forum | 820 000 inlägg om resor
 

hco

Medlem
Känns det inte som det är dags för en ny F&F snart :rolleyes: ?

Jo, tänker precis samma.

Har börjat sätta ihop ett litet offerbål här av gamla boardingkort-stubs, en tom måltidsbox, det decommissionade SAS MC-kortet med status och några bagage prio-taggar.

Får se om det ger resultat.
 
Toppen