Intressant och inget jag sett nämnt förut, så de nya kraven som SAS ska ha kommit med i sista stund gällde alltså avtalslängden? Både 8 år (SAS påstådda krav) och 6 år (som piloterna påstås ha accepterat på slutet) låter mycket långt. Men det framgår ju inte om avtalet skulle vara bindande hela perioden eller kunna sägas upp efter x år. Det finns även kollektivavtal om lön som ingås ”tills vidare” med en viss uppsägningstid, men det rör sig då om s.k. sifferlösa avtal.
Ingen info om hur de stod i förhandlingen om de kända principfrågorna: återanställningar resp fackligt veto mot piloter i dotterbolag. Var avtalslängden (= strejkfrihet från piloterna) ett pris som pilotfacket var beredd att betala för vissa eftergifter från SAS på dessa områden? Därför svårt att bedöma om det verkar rimligt att tro på att SAS inte ville komma överens eller ej. Men det ser ju ut som att pilotfacket kan ha varit lite mer kompromissvilliga på vissa områden än vad jag uppfattat tidigare.
Jag tycker samtidigt att den andra artikeln, om leasingavtalen, visar varför SAS kan ha behövt agera snabbt med sin Ch 11-ansökan för att inte riskera bli av med alla sina någorlunda moderna plan.