Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Taggen

Medlem
Det känns som någonting uppenbart fattas i SAS plan framåt i kommunikationen.
Är planen att ansöka om rekonstruktion av vissa SAS bolag i svensk domstol i höst?
Om danska metallfacket dessutom lyckas grounda SAS Connect med en mekaniker strejk är det snart endast XFly och CityJet som bedriver flygtrafik i SAS regi.
Allt som hänt sedan avtalet med SPG löpte ut i mars har varit väldigt förutsägbart även för en amatör, bortsett från chapter 11 ansökan.
Fråga jag ställer mig…är vilka vitala pusselbitar i SAS forward är det vi inte känner till?

Jag tycker också att det inte riktigt hänger ihop längre, känns som att några pusselbitar saknas. Givetvis omöjligt att veta exakt hur allt ligger till men ledningen verkar inte stressad över strejken utan det har varit relativt konstaterande uttalanden. Reagerade tex på kommentaren gällande Apollobrevet. Var typ ”trist men tyvärr fick vi inte till något undantag denna gång”. Medans man tidigare uttalat sig i kraftigare ordalag.
Verkar som att strejken är en förutsättning för något som komma skall. Uttalandet från piloterna ”de ville ha strejk”, som iof får tas med ett gäng ton salt, kanske ändå har en viss innebörd ändå.
Vad hänger inte ihop? Vilka pusselbitar upplever du saknas?
 
  • Gilla
Reactions: fcx

varva77

Medlem
Vad hänger inte ihop? Vilka pusselbitar upplever du saknas?
Bra fråga och har svårt att sätta fingret på det själv. Mest märkligt nu men att ledningen skulle vilja dra igång förhandling direkt och att de då skulle ha något att "erbjuda" i direkt anslutning till rekonstruktionen är väl något jag hade förväntat mig. Ledningen har faktiskt inte yppat att de vikt sig en mm vilket visar allvaret men samtidigt konstigt i en förhandling oavsett och ger en känsla av att det "är något annat". Jag tycker även uttalandet att "måletsnöret har flyttat sig hela", hur sant det nu är eller ej, ändå ger intryck av att det varit mer än en vanlig förhandling (och det är det ju med tanke på läget men ändå). Kan det vara så att det är något som är direkt uttalat villkorat till pilotfrågan i rekonstruktionen som ledningen inte kan säga? Hur mycket fel jag än tycker piloterna har i denna sörja så kan inte kraven de ställt vara sådana att absolut allt står och faller med en kompromiss i detta läge.
 

apknug

Medlem
Bra fråga och har svårt att sätta fingret på det själv. Mest märkligt nu men att ledningen skulle vilja dra igång förhandling direkt och att de då skulle ha något att "erbjuda" i direkt anslutning till rekonstruktionen är väl något jag hade förväntat mig. Ledningen har faktiskt inte yppat att de vikt sig en mm vilket visar allvaret men samtidigt konstigt i en förhandling oavsett och ger en känsla av att det "är något annat". Jag tycker även uttalandet att "måletsnöret har flyttat sig hela", hur sant det nu är eller ej, ändå ger intryck av att det varit mer än en vanlig förhandling (och det är det ju med tanke på läget men ändå). Kan det vara så att det är något som är direkt uttalat villkorat till pilotfrågan i rekonstruktionen som ledningen inte kan säga? Hur mycket fel jag än tycker piloterna har i denna sörja så kan inte kraven de ställt vara sådana att absolut allt står och faller med en kompromiss i detta läge.
Anko kom nog in "för sent". Han skrek va fan har ni missat att sätta det här under rekonstruktion i värsta pandemin? Öppet mål för tusan!

Ok då, jag kan hjälpa till men det blir lite knepigare. Med tanke på den strejkkultur som finns så kan vi nog "tvinga" fram en rekonstruktion med hjälp av Pilotförening.
 

Ricci

Medlem
Någon som vet hur många SAS plan som fortfarande står parkerade pga "Corona" dvs före pilotstrejken?
Jag läste någon artikel att de har 4st A350 som är parkerade och som de vill lämna tillbaka.
De har heller inte gjort en satsning för att använda dessa någon annanstans eller öppna nya linjer som t ex Finnair har gjort med sina A350.
Det känns verkligen att SAS ledning redan gett upp, vilket jag för står med de skulder då fått av Corona pandemin och man redan börjat arbetet om rekonstruering redan med när man valde Anko.
Ekspert om SAS-streiken: – Jeg synes kommunikasjonen rett og slett er uverdig – VG
Läser att SAS erkänner att man sitter med riktigt dåliga leasingavtal på sina flygplan vilket är 80% av deras flygflotta.
Kan tape 100–130 mill. per dag med streik: Her er SAS’ største utfordringer – E24
 

AABack2ARN

Medlem
Noterade på Arlanda idag hur många SAS-märkta flyg som trots allt utförs idag. Trodde nog avgångskärmarna skulle lysa röda av texterna "Inställd" men det var bara ett fåtal flyg som var inställda.

Men det är väl detta som är en del av problemet (beroende på vems glasögon man har på sig)? Hur ser det ut på CPH respektive OSL? Större andel inställda SAS-flyg?

Känns som Finnair har tgait betydligt mer initiativ för att hålla sin flotta i drift. Nya långdistanslinjer, wetlease till Eurowings Discover och minst två plan som jobbar åt British Airways. (De har förvisso också tagit hjälp av Iberia samt DAT men det väljer jag att glömma bort nu)
 

marbe166

Medlem
Någon som vet hur många SAS plan som fortfarande står parkerade pga "Corona" dvs före pilotstrejken?
Jag läste någon artikel att de har 4st A350 som är parkerade och som de vill lämna tillbaka.
De har heller inte gjort en satsning för att använda dessa någon annanstans eller öppna nya linjer som t ex Finnair har gjort med sina A350.
Det känns verkligen att SAS ledning redan gett upp, vilket jag för står med de skulder då fått av Corona pandemin och man redan börjat arbetet om rekonstruering redan med när man valde Anko.
Ekspert om SAS-streiken: – Jeg synes kommunikasjonen rett og slett er uverdig – VG
Läser att SAS erkänner att man sitter med riktigt dåliga leasingavtal på sina flygplan vilket är 80% av deras flygflotta.
Kan tape 100–130 mill. per dag med streik: Her er SAS’ største utfordringer – E24

Tre A350 har varit avställda under våren, men sedan några veckor var alla i trafik igen.
 

Ricci

Medlem
Noterade på Arlanda idag hur många SAS-märkta flyg som trots allt utförs idag. Trodde nog avgångskärmarna skulle lysa röda av texterna "Inställd" men det var bara ett fåtal flyg som var inställda.

Men det är väl detta som är en del av problemet (beroende på vems glasögon man har på sig)? Hur ser det ut på CPH respektive OSL? Större andel inställda SAS-flyg?

Känns som Finnair har tgait betydligt mer initiativ för att hålla sin flotta i drift. Nya långdistanslinjer, wetlease till Eurowings Discover och minst två plan som jobbar åt British Airways. (De har förvisso också tagit hjälp av Iberia samt DAT men det väljer jag att glömma bort nu)
Precis, det verkar som Finnair är mer kreativa och mer aktiva att hitta fler lösningar på att tjäna pengar/förlora färre pengar.
Tror faktiskt det är 4st A321 som är till wetlease för BA och man startade också långlinjer från ARN.
 

Tomas E

Medlem
Någon som vet hur många SAS plan som fortfarande står parkerade pga "Corona" dvs före pilotstrejken?
Jag läste någon artikel att de har 4st A350 som är parkerade och som de vill lämna tillbaka.
De har heller inte gjort en satsning för att använda dessa någon annanstans eller öppna nya linjer som t ex Finnair har gjort med sina A350.
Det känns verkligen att SAS ledning redan gett upp, vilket jag för står med de skulder då fått av Corona pandemin och man redan börjat arbetet om rekonstruering redan med när man valde Anko.
Ekspert om SAS-streiken: – Jeg synes kommunikasjonen rett og slett er uverdig – VG
Läser att SAS erkänner att man sitter med riktigt dåliga leasingavtal på sina flygplan vilket är 80% av deras flygflotta.
Kan tape 100–130 mill. per dag med streik: Her er SAS’ største utfordringer – E24
Intressant och inget jag sett nämnt förut, så de nya kraven som SAS ska ha kommit med i sista stund gällde alltså avtalslängden? Både 8 år (SAS påstådda krav) och 6 år (som piloterna påstås ha accepterat på slutet) låter mycket långt. Men det framgår ju inte om avtalet skulle vara bindande hela perioden eller kunna sägas upp efter x år. Det finns även kollektivavtal om lön som ingås ”tills vidare” med en viss uppsägningstid, men det rör sig då om s.k. sifferlösa avtal.

Ingen info om hur de stod i förhandlingen om de kända principfrågorna: återanställningar resp fackligt veto mot piloter i dotterbolag. Var avtalslängden (= strejkfrihet från piloterna) ett pris som pilotfacket var beredd att betala för vissa eftergifter från SAS på dessa områden? Därför svårt att bedöma om det verkar rimligt att tro på att SAS inte ville komma överens eller ej. Men det ser ju ut som att pilotfacket kan ha varit lite mer kompromissvilliga på vissa områden än vad jag uppfattat tidigare.

Jag tycker samtidigt att den andra artikeln, om leasingavtalen, visar varför SAS kan ha behövt agera snabbt med sin Ch 11-ansökan för att inte riskera bli av med alla sina någorlunda moderna plan.
 

Ricci

Medlem
Intressant och inget jag sett nämnt förut, så de nya kraven som SAS ska ha kommit med i sista stund gällde alltså avtalslängden? Både 8 år (SAS påstådda krav) och 6 år (som piloterna påstås ha accepterat på slutet) låter mycket långt. Men det framgår ju inte om avtalet skulle vara bindande hela perioden eller kunna sägas upp efter x år. Det finns även kollektivavtal om lön som ingås ”tills vidare” med en viss uppsägningstid, men det rör sig då om s.k. sifferlösa avtal.

Ingen info om hur de stod i förhandlingen om de kända principfrågorna: återanställningar resp fackligt veto mot piloter i dotterbolag. Var avtalslängden (= strejkfrihet från piloterna) ett pris som pilotfacket var beredd att betala för vissa eftergifter från SAS på dessa områden? Därför svårt att bedöma om det verkar rimligt att tro på att SAS inte ville komma överens eller ej. Men det ser ju ut som att pilotfacket kan ha varit lite mer kompromissvilliga på vissa områden än vad jag uppfattat tidigare.

Jag tycker samtidigt att den andra artikeln, om leasingavtalen, visar varför SAS kan ha behövt agera snabbt med sin Ch 11-ansökan för att inte riskera bli av med alla sina någorlunda moderna plan.
Jag tror man började redan tidigt under Corona pandemins började att sondera om en sorts rekonstruktion då länderna i princip bara gav lån till SAS och byggde upp en än större skuld för SAS. Med 80% leasade flygplan så var det väl bara frågan om när rekonstruktionen skulle ske och CH-11 är bästa saken för det.
Jag är lite nyfiken på hur SAS hanterar oljebolagen under denna tid och hur de garanterat betalning för bränslet.
 

varva77

Medlem
Intressant och inget jag sett nämnt förut, så de nya kraven som SAS ska ha kommit med i sista stund gällde alltså avtalslängden? Både 8 år (SAS påstådda krav) och 6 år (som piloterna påstås ha accepterat på slutet) låter mycket långt. Men det framgår ju inte om avtalet skulle vara bindande hela perioden eller kunna sägas upp efter x år. Det finns även kollektivavtal om lön som ingås ”tills vidare” med en viss uppsägningstid, men det rör sig då om s.k. sifferlösa avtal.

Ingen info om hur de stod i förhandlingen om de kända principfrågorna: återanställningar resp fackligt veto mot piloter i dotterbolag. Var avtalslängden (= strejkfrihet från piloterna) ett pris som pilotfacket var beredd att betala för vissa eftergifter från SAS på dessa områden? Därför svårt att bedöma om det verkar rimligt att tro på att SAS inte ville komma överens eller ej. Men det ser ju ut som att pilotfacket kan ha varit lite mer kompromissvilliga på vissa områden än vad jag uppfattat tidigare.

Jag tycker samtidigt att den andra artikeln, om leasingavtalen, visar varför SAS kan ha behövt agera snabbt med sin Ch 11-ansökan för att inte riskera bli av med alla sina någorlunda moderna plan.
Ja, äntligen lite ny information som gör en lite klokare. Kanske bara var jag men även en motivering till att man ”ville ha strejk” mer än att jävlas. Behövs något att peka på för att domstolen ska acceptera ett chapter-11 förfarande

Det är amerikanska konkursdomstolar som ska acceptera SAS styrelsens konkursansökan. Framställningen de lämnat in kan ge trovärdighet åt pilotföreningens påstående att SAS-ledningen ville ha en strejk i stor utsträckning, skriver börskommentator Johann D. Sundberg på E24.
Eftersom SAS-ledningen i dagsläget har en solid likviditet på 7,8 miljarder svenska kronor kan bolaget "behöver" något för att uppfylla villkoren för att deras ansökan ska kunna accepteras i amerikanska domstolar.
 
Last edited:
Toppen