Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Jag undrar hur SAS ska lyckas ta sig ur den här PR katastrofen strejken innebär för varumärket.
Många förståsigpåare hävdar att affärsresenärerna är mer eller mindre borta och nu drabbas framförallt privatresenärer som sparat länge efter en semesterresa. 10 000-tals kommer inte heller hem till Norden från sydeuropeiska destinationer.
Försöka köpa nya biljetter hem nu från Spanien, Grekland, Italien etc för en vanlig barnfamilj kan gå lös på 30-50K
Alla de som åker på en hård smäll ekonomiskt pga strejken lär ju undvika SAS i möjligaste mån i framtiden.
Nyheten om konkurshotet har dessutom sprits över stora delar världen och vem vågar boka en biljett med SAS lite längre fram i tiden?
Dessutom lär SAS bli paria bland charterarrangörerna Apollo, Ving & TUI för en lång tid framöver då denna strejk slår fruktansvärt hårt mot chartergäster som bokat resa med Apollo.
Jag tror tyvärr risken är överhängande att det blir ett självspelande piano mot konkurs
 

varva77

Medlem
Jag undrar hur SAS ska lyckas ta sig ur den här PR katastrofen strejken innebär för varumärket.
Många förståsigpåare hävdar att affärsresenärerna är mer eller mindre borta och nu drabbas framförallt privatresenärer som sparat länge efter en semesterresa. 10 000-tals kommer inte heller hem till Norden från sydeuropeiska destinationer.
Försöka köpa nya biljetter hem nu från Spanien, Grekland, Italien etc för en vanlig barnfamilj kan gå lös på 30-50K
Alla de som åker på en hård smäll ekonomiskt pga strejken lär ju undvika SAS i möjligaste mån i framtiden.
Nyheten om konkurshotet har dessutom sprits över stora delar världen och vem vågar boka en biljett med SAS lite längre fram i tiden?
Dessutom lär SAS bli paria bland charterarrangörerna Apollo, Ving & TUI för en lång tid framöver då denna strejk slår fruktansvärt hårt mot chartergäster som bokat resa med Apollo.
Jag tror tyvärr risken är överhängande att det blir ett självspelande piano mot konkurs
Återstår att se men det är ju inte första gången det strejkats så ”rutin” finns hos alla parter och minnet har ivf historiskt varit kort. Håller dock med om att det kan bli annorlunda den här gången med tanke på rekonstruktionen, uppmärksamheten (iof alltid mycket hallå i media men känns värre nu plus pandemin som varit) och framförallt att det är svårare att hitta bra alternativ pga allmänt resekaos i hela världen vilket gör att kunder inte tas om hand ordentligt. En liten räddning är ju att många konkurrenter också har problem så att vissa kanske tar det mer som ”spelar ingen roll vad man bokar”. Hursomhelst är det inte den nystart SAS såväl behöver så extremt tråkigt och oroande.
 

adhoc76

Medlem
Jag tror tyvärr risken är överhängande att det blir ett självspelande piano mot konkurs

Delar din beskrivning och bild. Kritiken mot SAS ledning m a s p strejken har varit ytterst begränsad här. Igår påstod en dansk analytiker i Aktuellt att han bedömde att strejken kommer att bli ”relativt kortvarig”. Så var det förra gången det begav sig också (en vecka då). Om analysen stämmer kan man med fog fråga sig om man inte hade kunnat begära av ledningen att göra mer till undvikande av strejken. Det finns skäl att återkomma till den diskussionen när strejken är över.
 

Hachans

Medlem
Vad menar du? Ingen av dagens SAS-avgångar till/från Visby ställdes in idag, och dessutom kör både Norwegian och BRA.

Det är valår, så därför är det fullt med folk i Almedalen.

Nja, det är cirka en 1/4 av antalet deltagare 2018 enligt Alecta-brevet som kom igår (som inte ens analyserar Almedalen på sitt vanliga sätt i år, det säger ju något). De flesta har dragit ner på sitt deltagande rejält och de som är på plats är där under kortare period än vanligt. Antalet arrangemang är också 1/4 jämfört med 2018, som också var valår.
 
Toppen