Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

fred80

Medlem
Vid dagens rapport så kom den här om SAS Forward. Tycker den värd en egen tråd. Intressant om omvandlingen av flygplansflotta, vad kan göras mera där?

PLANEN SAS FORWARD LANSERAS

Pandemin har påverkat SAS i grunden – från nedstängningar och reserestriktioner till förändringar i människors resmönster. Utan radikal förändring kommer detta snabbt att uttömma SAS likvida medel. SAS kommer därför proaktivt genomföra en fullständig omvandling av sin verksamhet, inklusive nätverk, flotta, kollektivavtal och andra kostnadsstrukturer, genom en bred och omfattande omvandlingsplan. I planen ingår att dra nytta av SAS varumärke, uppnå konkurrenskraftiga enhetskostnader, justera storleken på flottan (inklusive omfokusering av långdistansflottan) samt att bygga en hållbar framtid. SAS FORWARD är en omfattande plan för omvandling av verksamhet och finanser, utformad för att ge SAS en stabil finansiell grund att stå på.

Viktiga delar i planen är:

  • Sänka de årliga kostnaderna med 7,5 miljarder SEK – SAS kommer att vidta kraftfulla åtgärder för att fortsätta sänka kostnaderna med en betydligt mer omfattande fördelning av kostnadsbördan mellan alla större intressentgrupper och fordringsägare.
  • Omvandling av flotta, nätverk och produktutbud – SAS antar en ny nätverksprincip och justerar sin flotta och sitt produkterbjudande för att positionera SAS inför framtiden och förbättra kundupplevelsen.
  • Digital omvandling – SAS kommer att genomgå en större digital omvandling som ska ge en ännu bättre kundupplevelse och samtidigt ekonomiska fördelar.
  • Positionera SAS som ledaren inom hållbart flygande – SAS investerar i moderna bränsleeffektiva flygplan, hållbart flygbränsle, ny teknik samt hållbara produkter och tjänster med incitament för ett förändrat kundbeteende.
  • Stärka den operativa plattformen – SAS ska öka flexibiliteten och effektiviteten och underlätta anpassning till en förändrad efterfrågan och konkurrens.
  • Stärka SAS balansräkning genom att minska skulderna och ta in nytt kapital – De årliga kostnadsbesparingarna på 7,5 miljarder SEK inom SAS FORWARD-planen banar väg för en förstärkning av SAS balansräkning och stärker SAS likviditet kraftigt, för att göra det möjligt för SAS att fortsätta investera i nätverk, medarbetare och bränsleeffektiva flygplan.
Planens framgång och förmågan att attrahera potentiellt nytt kapital är beroende av att SAS fullt ut lyckas genomföra planen för kostnadssänkningar om 7,5 miljarder SEK, vilket i sin tur är beroende av att SAS intressenter deltar fullt ut.

För att kunna uppnå de fullständiga målen med planen SAS FORWARD har SAS begagnat sig av tjänster från Seabury Securities LLC och Skandinaviska Enskilda Banken AB som finansiella rådgivare samt Weil Gotshal Manges LLP samt Mannheimer Swartling Advokatbyrå AB som juridiska rådgivare.

Vi kommer att tillhandahålla en uppdatering om framstegen med SAS FORWARD i april.

SAS ska påbörja en ny resa. SAS FORWARD kommer att säkra långsiktig konkurrenskraft och finansiell styrka.

SAS FORWARD: en ny plan när resultatet för första kvartalet presenteras - SAS
 

Homer

Medlem
Viktiga delar i planen är:

  • Sänka de årliga kostnaderna med 7,5 miljarder SEK – SAS kommer att vidta kraftfulla åtgärder för att fortsätta sänka kostnaderna med en betydligt mer omfattande fördelning av kostnadsbördan mellan alla större intressentgrupper och fordringsägare.
  • Omvandling av flotta, nätverk och produktutbud – SAS antar en ny nätverksprincip och justerar sin flotta och sitt produkterbjudande för att positionera SAS inför framtiden och förbättra kundupplevelsen.
  • Digital omvandling – SAS kommer att genomgå en större digital omvandling som ska ge en ännu bättre kundupplevelse och samtidigt ekonomiska fördelar.
  • Positionera SAS som ledaren inom hållbart flygande – SAS investerar i moderna bränsleeffektiva flygplan, hållbart flygbränsle, ny teknik samt hållbara produkter och tjänster med incitament för ett förändrat kundbeteende.
  • Stärka den operativa plattformen – SAS ska öka flexibiliteten och effektiviteten och underlätta anpassning till en förändrad efterfrågan och konkurrens.
  • Stärka SAS balansräkning genom att minska skulderna och ta in nytt kapital – De årliga kostnadsbesparingarna på 7,5 miljarder SEK inom SAS FORWARD-planen banar väg för en förstärkning av SAS balansräkning och stärker SAS likviditet kraftigt, för att göra det möjligt för SAS att fortsätta investera i nätverk, medarbetare och bränsleeffektiva flygplan.
Vi kommer att tillhandahålla en uppdatering om framstegen med SAS FORWARD i april.

Mer här:
SAS FORWARD: en ny plan när resultatet för första kvartalet presenteras - SAS (sasgroup.net)
 

Homer

Medlem
Anko van der Werff:

PLANEN SAS FORWARD LANSERAS
Pandemin har påverkat SAS i grunden – från nedstängningar och reserestriktioner till förändringar i människors resmönster.
Utan radikal förändring kommer detta snabbt att uttömma SAS likvida medel.
SAS kommer därför proaktivt genomföra en fullständig omvandling av sin verksamhet, inklusive nätverk, flotta, kollektivavtal och andra kostnadsstrukturer, genom en bred och omfattande omvandlingsplan.
I planen ingår att dra nytta av SAS varumärke, uppnå konkurrenskraftiga enhetskostnader, justera storleken på flottan (inklusive omfokusering av långdistansflottan) samt att bygga en hållbar framtid. SAS FORWARD är en omfattande plan för omvandling av verksamhet och finanser, utformad för att ge SAS en stabil finansiell grund att stå på.

Planens framgång och förmågan att attrahera potentiellt nytt kapital är beroende av att SAS fullt ut lyckas genomföra planen för kostnadssänkningar om 7,5 miljarder SEK, vilket i sin tur är beroende av att SAS intressenter deltar fullt ut (läs fackföreningarna ;))


Styrkor som EuroBonus-programmet, SAS Plus och andra premiumfunktioner kommer även fortsättningsvis att vara viktiga delar av SAS FORWARD-planen.
 

Jonas F

Medlem
Många spännande delar i den här planen.
  • Omvandling av flotta, nätverk och produktutbud – SAS antar en ny nätverksprincip och justerar sin flotta och sitt produkterbjudande för att positionera SAS inför framtiden och förbättra kundupplevelsen.
Här kan man ju fundera på vad det finns att förenkla ytterligare när det kommer till flotta? Ska resten av A330 få lämna också tro?
  • Digital omvandling – SAS kommer att genomgå en större digital omvandling som ska ge en ännu bättre kundupplevelse och samtidigt ekonomiska fördelar.
Det här skulle ju inte vara en dag för tidigt. En lite modernare och fiffigare digital miljö skulle inte skada.
  • Stärka SAS balansräkning genom att minska skulderna och ta in nytt kapital – De årliga kostnadsbesparingarna på 7,5 miljarder SEK inom SAS FORWARD-planen banar väg för en förstärkning av SAS balansräkning och stärker SAS likviditet kraftigt, för att göra det möjligt för SAS att fortsätta investera i nätverk, medarbetare och bränsleeffektiva flygplan.
Vi kan väl räkna med en nyemission av någon slag snart igen då med andra ord.

Det ska bli spännande att se hur marknaden reagerar på den här rapporten om några minuter.
Nu är det väl allmänt skakigt läge på börsen av andra anledningar också så det blir väl extra spännande av den anledningen.
 

Lauda 777

Medlem
Nödvändigt och bra att SAS gör det här nu. Skulle gjorts för flera år sedan, tyvärr lär väl inte fackförbunden inse att alternativet är inget jobb alls den här gången heller.
 

Homer

Medlem
Telefon från Stockholm, i dag tydligen?




Massive kostnadskutt: - De første tidsfristene er satt til mars, og vi vil lansere kapitalinnhentingen i løpet av våren, sier SAS-sjefen
Konsernsjef Anko van der Werff peker på de ansatte: For å få inn ny kapital må de ansatte ta sin del av regningen – først.


På telefon fra Stockholm uttaler han at han er i gang med samtaler både med de største aksjonærene, kreditorene og leasinghusene – i tillegg til fagforeningene.


– Viktigst av alt er at alle lagdeler deltar og tar sin del av byrden. De første tidsfristene er satt til mars, og vi vil lansere kapitalinnhentingen i løpet av våren, sier van der Werff til DN.

Dette skal inneholde både reduksjon av gjeld, samt innhenting av ny egenkapital. Først på listen står likevel kostnadskutt.



Massive kostnadskutt: - De første tidsfristene er satt til mars, og vi vil lansere kapitalinnhentingen i løpet av våren, sier SAS-sjefen | DN
 
  • Gilla
Reactions: hco

Tomas E

Medlem
Mycket som är oklart, vilket kanske inte är förvånande i det här läget.
Kostnadssänkning med 7,5 miljarder per år vid vilken verksamhetsvolym, eller om man så vill "jämfört med vad"? Vissa kostnader är ju fasta, andra rörliga med verksamhetsvolymen och oljepriset lär vara svårt för SAS att förhandla. Att gå break-even vid en mindre verksamhet (uttryckt t.ex. som % av volymen 2019 i ASK) betyder ett mindre SAS.
Vad menas med ny nätverksprincip? Lägga ner en eller två hubbar? Undvika övernattning på outstation? Sluta flyga longhaul? Sluta flyga på destinationer som är för små för en A320neo? Något helt annat?
 
Toppen