SAS flyttar Los Angeles från Arlanda till Kastrup

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Senator, 3 September 2019.

1. jerixon

jerixon Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Äsch. Spelar inte så stor roll för mig. Lite längre att ta sig till Köpenhamn än Stockholm men trevligare flygplats där nere och bättre lounge i Eventyr.
    Sen gillar jag ju att flyga så funkar liksom.
    Danskt crew är väll däremot inte lika roligt kanske :p

2. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Lämna det politiska utanför detta.
    Vi har en flygskatt, det vet vi om, men vi behöver inte ta upp vems "fel" det är att flygskatten finns.

/Moderator

3. Fredde18

Fredde18 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Men flygplatsen NRK har ju ”lovat” oss en linje till Köpenhamn. Så tålamod, det kanske löser sig :p (obs, Lite förhoppningsfullt ironiskt inlägg)

Alf gillar detta.
  4. 011430121

011430121 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vad kommer att förändras?
    Så här ser ägarbilden ut nu enligt Wikipedia

DFEE5B1F-A243-4941-A17C-B30AD391E3D1.png

airbus380.se, DonM och MrDollar gillar detta.
  5. Robert flysas

Robert flysas Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Blir intressant att se hur de gör med vår bokning OSD-ARN-LAX i business vi gjorde för flera månader sedan.........Finns ju ingen chans vi kan bli om ombokade ens.

6. mha321

mha321 Medlem

Svenska staten har ju sagt att de ska sälja. Se t.ex. Damberg: "Sverige är inte en långsiktig ägare av SAS". När det händer så blir ju danska staten ensamma storägare -- beroende vem som faktiskt köper svenska statens del såklart.

7. MartinH

MartinH Medlem

Det är förvånansvärt många här som uttalar sig om flygskatten utan att verka förstå vad den innebär...
    Det är i dagsläget 255 kr flygskatt på flyg till USA om resan startar i Sverige. Totalt, inte "per ben", enkelresa eller t/r kostar samma. Till Asien är det 408 kr (åtminstone så långt bort som SAS destinationer).
    Missförstå mig rätt...jag är inget fan av flygskatten heller.

Berglund gillar detta.
  8. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Jag hade en supergrym dansk kvinna i business hem från New York för någon vecka sedan, hon får gärna servera på alla SAS flygningar framöver. Det finns helt klart guldkorn i dansk crew, men generellt är det väl fler som är "sämre" än vad det är i Stockholm utifrån mina icke empiriska studier :)

aldrighemma, Whiskey, jerixon och 1 annan gillar detta.
  9. M.K

M.K Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    @MartinH Jag vet exakt vad den innebär. Ett procentuellt ganska högt påslag på billiga biljetter. De biljetterna som fyller flyget till en bra beläggning.

I en lågmarginal bransch som flyget spelar detta en stor roll vilket vi fått bevis efter bevis för då linje efter linje flyttas eller läggs ner. 255kr mer i rena intäkter för SAS per pax är faktiskt en stor skillnad. De lär helt säkert försöka ta ut detta i välbehövlig ökad marginal.

Vi har i den stora flygskattetråden gått igenom upptagningsområdet där stora populationer i Sverige enkelt når Kastrup med t ex tåg istället för ARN. Konkurrensen finns på riktigt.

Last edited: 3 September 2019
  10. flum

flum Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    ... och vi kan komma ner för lite Ghetto-turism.

WongHauw och coclol gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!