Senaste nytt

SAS flyttar Los Angeles från Arlanda till Kastrup

mtlmr

Medlem
Danskarna har valutan knuten mot EUR. Bra ibland, dåligt ibland.

Danskarna pratar seriöst om flygskatt, får se om det blir något. Nye toner fra S-regeringen: Overvejer skat på flybilletter for at nå klimamål | Politik | DR

Ja en Amex lounge i CPH vore väldigt trevligt. Kanske t o m en Centurion? Det vore något.


Jag förstår SAS då danskarna är flygvänliga till skillnad mot Sverige med flygskatt och kronras. Faktiskt möjligt med dollar över 10sek och Euro över 11sek redan inom en vecka!
/QUOTE]
 

mtlmr

Medlem
Det är dåligt för Stockholm. Skitbra för sydsverige.

Det här är så otroligt dåligt för Sverige.

Finns säkert goda skäl för CPH framför ARN, men vilket annat nationellt flygbolag kan hänvisa till enbart affärslogik? SAS har Sverige som största ägare, och Wallenbergarna borde också kunna ligga på lite. Dessutom äger ju staten flygplatserna via Swedavie. Vem har sagt att de måste gå med vinst? Med några små enkla medel hade detta inte behövt ske. Men som så mycket annat som är fel i detta land så är detta miljöpartiets fel.
 

fcx

Medlem
Fortsatt tråkigt att man behåller samma tidtabell även efter flytten. Avgång vid lunch hade varit mycket bättre med tanke på anslutningar, och med tanke på returflighten.

Flygskattens vara eller inte vara kan man absolut ha åsikter kring, men fakta är att flygskatten är exakt lika stor per passagerare före som efter flytten. De enda som påverkas är svenskar som åker landvägen till CPH och startar resan där, men de kan nog räkna med en prishöjning på biljetterna som med råge äter upp besparingen på skatten.
 

magost

Medlem
Fortsatt tråkigt att man behåller samma tidtabell även efter flytten. Avgång vid lunch hade varit mycket bättre med tanke på anslutningar, och med tanke på returflighten.

Flygskattens vara eller inte vara kan man absolut ha åsikter kring, men fakta är att flygskatten är exakt lika stor per passagerare före som efter flytten. De enda som påverkas är svenskar som åker landvägen till CPH och startar resan där, men de kan nog räkna med en prishöjning på biljetterna som med råge äter upp besparingen på skatten.


Jag tolkar nedanstående som att en enkel ARN-LAX får 340kr högre skatt än ARN-CPH-LAX. Vad har jag missförstått?

Flygskatten:
Flygresor till ett land inom Europa, även inrikesresor, blir 60 kronor.
För resor till länder utanför EU blir skatten 250 kronor, om resan inte är längre än 600 mil.
Längre resor än så blir 400 kronor.
 

mha321

Medlem
Jag tolkar nedanstående som att en enkel ARN-LAX får 340kr högre skatt än ARN-CPH-LAX. Vad har jag missförstått?

Flygskatten:
Flygresor till ett land inom Europa, även inrikesresor, blir 60 kronor.
För resor till länder utanför EU blir skatten 250 kronor, om resan inte är längre än 600 mil.
Längre resor än så blir 400 kronor.

Det gäller väl bara om du köper separata biljetter. På genomgående biljett räknar de på slut destinationen.
 

mtlmr

Medlem
Enkel direkt ARN-LAX kostar 400 kronor i flygskatt.
ARN-CPH-LAX kostar 400 kronor i flygskatt.

ARN-24+h i Köpenhamn, CPH-LAX blir 60 kronor i flygskatt.

Jag tolkar nedanstående som att en enkel ARN-LAX får 340kr högre skatt än ARN-CPH-LAX. Vad har jag missförstått?

Flygskatten:
Flygresor till ett land inom Europa, även inrikesresor, blir 60 kronor.
För resor till länder utanför EU blir skatten 250 kronor, om resan inte är längre än 600 mil.
Längre resor än så blir 400 kronor.
 

mha321

Medlem
Det här är så otroligt dåligt för Sverige.

Finns säkert goda skäl för CPH framför ARN, men vilket annat nationellt flygbolag kan hänvisa till enbart affärslogik? SAS har Sverige som största ägare, och Wallenbergarna borde också kunna ligga på lite. Dessutom äger ju staten flygplatserna via Swedavie. Vem har sagt att de måste gå med vinst? Med några små enkla medel hade detta inte behövt ske. Men som så mycket annat som är fel i detta land så är detta miljöpartiets fel.

SAS är inte ett nationellt flygbolag. Hur man än vänder på det. Antingen är det skandinaviskt om man tittar på basen. Eller om man med nationellt menar nationellt styrt på det gamla klassiska sättet, så är sas ett kommersiellt bolag på samma sätt som alla andra.

Svenska storägaren (staten) har med stor tydlighet markerat att man inte är intresserad av sas på lång sikt som ägare. Och för även en politik som inte är positiv för bolaget generellt. (detta är på inget sätt bara mp, men de har självklart en del av ansvaret)

Wallenbergarna är väl de enda i sammanhanget sin faktiskt har uttalat att de tycker sas är bra för Sverige och därför bryr sig om att det går bra för dem.
 

Abbs

Medlem
Tydligen är det slutdestinartionen för en hel bioljett som säljs av samma företag.

Flygskatt – Skatt på flygresor | Skatteverket

Det borde öppna för en hel del trixande som enskilda resenärer kan göra för att slippa 340kr/ben?
Kort svar: nej. ARN-CPH + CPH-LAX som separata biljetter kommer troligtvis vara mycket dyrare än ARN-CPH-LAX. Lägg där till kostnad för eventuell övernattning i Danmark osv. Om man bor i Sydsverige ändras väl kalkylen något, men inte så nämnvärt.
 

augu12345

Medlem
Nej det är dåligt för Stockholm, inte för Sverige.

Det som är bra för Stockholm är nödvändigtvis inte bra för Sverige.

En flygplats som inte klarar av att operera bättre än ARN förtjänar inte att vara en hub.
Där har du fel. Kanske är bra för dig personligen - om du bor i Skåne. Men faktum är företag som lägger sina huvudkontor i Köpenhamn istället för Stockholm då den senare staden börjar bli omöjlig att nå med flyg inte bidrar med en krona till den svenska statskassan. Samma sak med turismen. Så - vare sig du vill det eller ej är dåligt för Stockholm allt som oftast också dåligt för Sverige. Detsamma gäller förstås också andra svenska städer.
 
Toppen