Senaste nytt

SAS flyttar Los Angeles från Arlanda till Kastrup

Nej, inte till LAX, de har slottider att förhålla sig till, liksom LHR och andra stora flygplatser.

Det gäller på LAX, ja. Men jag gissar att de har ganska stor flexibilitet på Kastrup när det gäller tiderna. De hade säkert kunnat lägga avgångstiden från Kastrup 45 minuter senare och ändå klara slottiderna på Los Angeles. Men det har väl så klart också att göra lite med bränsleekonomi. SAS är ju inte kända för att flyga snabbare än de behöver. Nu vet jag inte om det hade spelat någon roll för dem som utgår från Arlanda ändå.

Min personliga reflektion, som vanligtvis resandes i tjänsten, är dock att ett flyg med avgångstid från ARN kl. 07:00 hade varit helt i sin ordning för mig, och om det är så att jag ska nöjesresa så hade faktiskt kl 06:00 också fungerat.

Jag vet dock att många här på forumet reser både till LAX och andra ställen långt bort, stannar ett dygn och reser sedan vidare igen. Då hade det kanske varit lite tungt, men majoriteten av SAS resenärer gör ju inte på det viset.

När det gäller dem som först måste ta ett inrikesben innan de far vidare till så är det väl helt krasst så att ni inte är tillräckligt många för att SAS ska tycka att det är lönsamt att anpassa tiderna, alternativt ha en anpassad direktflight

Det idealiska hade säkert varit att lägga avgångarna från Kastrup runt kl. 11. Då hinner man ta sig från Kiruna och Umeå också, men då hade man säkert inte klarat av den erhållna slottiden på LAX.

Jag utgår från att SAS har räknat på detta.
 

trekker

Medlem
Det gäller på LAX, ja. Men jag gissar att de har ganska stor flexibilitet på Kastrup när det gäller tiderna. De hade säkert kunnat lägga avgångstiden från Kastrup 45 minuter senare och ändå klara slottiderna på Los Angeles. Men det har väl så klart också att göra lite med bränsleekonomi. SAS är ju inte kända för att flyga snabbare än de behöver. Nu vet jag inte om det hade spelat någon roll för dem som utgår från Arlanda ändå.

Min personliga reflektion, som vanligtvis resandes i tjänsten, är dock att ett flyg med avgångstid från ARN kl. 07:00 hade varit helt i sin ordning för mig, och om det är så att jag ska nöjesresa så hade faktiskt kl 06:00 också fungerat.

Jag vet dock att många här på forumet reser både till LAX och andra ställen långt bort, stannar ett dygn och reser sedan vidare igen. Då hade det kanske varit lite tungt, men majoriteten av SAS resenärer gör ju inte på det viset.

När det gäller dem som först måste ta ett inrikesben innan de far vidare till så är det väl helt krasst så att ni inte är tillräckligt många för att SAS ska tycka att det är lönsamt att anpassa tiderna, alternativt ha en anpassad direktflight

Det idealiska hade säkert varit att lägga avgångarna från Kastrup runt kl. 11. Då hinner man ta sig från Kiruna och Umeå också, men då hade man säkert inte klarat av den erhållna slottiden på LAX.

Jag utgår från att SAS har räknat på detta.
Boarding för den generella massan var klar när vi ankom från Stockholm något sena, vi satt nog en 20-30 minuter och väntade in folk efter att vi boardat också. Dvs ingen panik för SAS att stänga dörren och sticka.
 

WF789

Medlem
Bookinger jeg har i juni og september har fått ny avgangstid 12.15 med ankomst 14.45
Avgang LAX er endret til 11.05 (!) med ankomst 7.15

En booking i desember er så langt uendret.
 

Senator

Moderator
Ja det var märkligt. Kollar ExpertFlyer för juli
SK931 CPH-LAX är 12:15 - 14:45
SK934 LAX-CPH är 11:05 - 07:15+1

Det innebär två A350 i rotation med en layover på LAX på 20 timmar. Märkligt..
 

Senator

Moderator
De har även ändrar SFO-CPH
t.ex. i maj SK936 SFO-CPH från 16:10-11:50 till 11:30-12:45

I juli ligger denna också som
SK931 CPH-LAX är 12:05 - 14:20
SK934 LAX-CPH är 11:30 - 07:10+1

Mycket märkligt. Är det början på ett temporärt slut för linjerna?
 

SK1989

Medlem
Ja det var märkligt. Kollar ExpertFlyer för juli
SK931 CPH-LAX är 12:15 - 14:45
SK934 LAX-CPH är 11:05 - 07:15+1

Det innebär två A350 i rotation med en layover på LAX på 20 timmar. Märkligt..
Just nu trafikeras IAD, PVG samt SFO med liknande set-up där flygplanet övernattar cirka 20 timmar på destinationen.
Det verkar det inte finnas någon tillgänglighet till HND i sommar så oanvända flygplan finns det nog gott om...
 
Toppen