Nej, inte till LAX, de har slottider att förhålla sig till, liksom LHR och andra stora flygplatser.
Det gäller på LAX, ja. Men jag gissar att de har ganska stor flexibilitet på Kastrup när det gäller tiderna. De hade säkert kunnat lägga avgångstiden från Kastrup 45 minuter senare och ändå klara slottiderna på Los Angeles. Men det har väl så klart också att göra lite med bränsleekonomi. SAS är ju inte kända för att flyga snabbare än de behöver. Nu vet jag inte om det hade spelat någon roll för dem som utgår från Arlanda ändå.
Min personliga reflektion, som vanligtvis resandes i tjänsten, är dock att ett flyg med avgångstid från ARN kl. 07:00 hade varit helt i sin ordning för mig, och om det är så att jag ska nöjesresa så hade faktiskt kl 06:00 också fungerat.
Jag vet dock att många här på forumet reser både till LAX och andra ställen långt bort, stannar ett dygn och reser sedan vidare igen. Då hade det kanske varit lite tungt, men majoriteten av SAS resenärer gör ju inte på det viset.
När det gäller dem som först måste ta ett inrikesben innan de far vidare till så är det väl helt krasst så att ni inte är tillräckligt många för att SAS ska tycka att det är lönsamt att anpassa tiderna, alternativt ha en anpassad direktflight
Det idealiska hade säkert varit att lägga avgångarna från Kastrup runt kl. 11. Då hinner man ta sig från Kiruna och Umeå också, men då hade man säkert inte klarat av den erhållna slottiden på LAX.
Jag utgår från att SAS har räknat på detta.