Senaste nytt

SAS flyttar Los Angeles från Arlanda till Kastrup

Bamsefar

Medlem
Ett spår i vardera riktning är mera än noll spår - som det kan sägas vara för ARN.

Min poäng var, precis som di.se artikeln, att man i alla fall försöker driva trafik via tåg - något som verkar vara svårt att få till pga politikerna här i Sverige.
 

pep

Medlem
Enligt vanlig dansk tradition snålade man dock på bygget så det blev bara ett spår i vardera riktning. Med tanke på hur relativt lång tid det tar att utväxla passagerare på Kastrup samt att man gjorde Kastrup till slutstation för en mängd tåg (samtidigt som att det också kör en mängd godståg över bron) var det ett ofantligt dåligt beslut.
"De er sure" som ræven sagde om rønnebærene...
Tænk stort - tænk dansk - tænk vildt: Næste gang laver vi to spor i begge retninger i 2 etager! Med lyntog til Berlin og Hamburg via Femern tunnellen. Saa flytter vi 20,000 tyske arbejdspladser til CPH/Skandinavien. Og flypriserne fra CPH maa falde da der bliver et større marked og de skal tiltrække kunder fra Tyskland. Ellers kan det hurtigt gå den anden vej... :)
 

Jönsson

Medlem
Ett spår i vardera riktning är mera än noll spår - som det kan sägas vara för ARN.

Min poäng var, precis som di.se artikeln, att man i alla fall försöker driva trafik via tåg - något som verkar vara svårt att få till pga politikerna här i Sverige.
Fast till ARN finns det väl fyra spår (plus två)? Två regional/fjärr (plus pendel) och två för arlanda express.
 

NotRyan

Medlem
Fast till ARN finns det väl fyra spår (plus två)? Två regional/fjärr (plus pendel) och två för arlanda express.
Nja, det finns fyra spår Stockholm C - Skavstaby, där fortsätter två spår mot Märsta och två spår viker av mot Arlanda, sedan blir de två spåren lokalt fyra under Arlanda flygplats, innan det blir två igen fram till Myrbacken, där spåren via Märsta möter upp.
 
Last edited:

obs

Medlem
"De er sure" som ræven sagde om rønnebærene...
Tænk stort - tænk dansk - tænk vildt: Næste gang laver vi to spor i begge retninger i 2 etager! Med lyntog til Berlin og Hamburg via Femern tunnellen. Saa flytter vi 20,000 tyske arbejdspladser til CPH/Skandinavien. Og flypriserne fra CPH maa falde da der bliver et større marked og de skal tiltrække kunder fra Tyskland. Ellers kan det hurtigt gå den anden vej... :)
Det vil jeg sq se, før jeg tror på det! :D

Jeg kan nærmest ikke komme på et offentligt byggeprojekt, hvor man har tænkt bare en lille smule stort. Metroen i København skar man også ned på forskellige steder (der var bl.a. noget med nogle afgreningskamre). Det kunne man godt sommetider ønske sig, uden at det dermed skal komme så vidt at man sløser penge bort (det gør man jo så mange andre steder i den offentlige sektor, men det er jo en anden historie). Jo, Storebæltsbroen måske. Men det var jo også dengang, der var en ordentlig trafikmafia til :D
 
  • Gilla
Reactions: pep

taxvalp

Medlem
SAS verkar ha ändrat tidtabellen så att SK931 CPH-LAX går en halvtimme tidigare (nu 9.15). Reser man från ARN fre-sön betyder det att man måste ta fakiren kl 06 ARN-CPH för att hinna med.

Vårens resa ARN-LAX direkt är nu ombokad två gånger av SAS och känns inte lika attraktiv tidsmässigt längre. Det går förstås att boka av gratis med tanke på tidtabellsändringarna men ej aktuellt av olika skäl denna gång.
 

palmen

Moderator
SAS verkar ha ändrat tidtabellen så att SK931 CPH-LAX går en halvtimme tidigare (nu 9.15). Reser man från ARN fre-sön betyder det att måste ta fakiren kl 06 ARN-CPH för att hinna med.

Vårens resa ARN-LAX direkt är nu ombokad två gånger av SAS och känns inte lika attraktiv tidsmässigt längre. Det går förstås att boka av gratis med tanke på tidtabellsändringarna men ej aktuellt av olika skäl denna gång.
Från att ha varit dåligt blir det nu ännu sämre för oss i Stockholm.
Ska jag hinna med 06 från Arlanda behöver jag åka hemifrån ca 04:30 för att ha lite marginal och checka in väskor. Dvs klockan ringer omkring 4. Det är inte alls bra när man förväntar sig att ställa om dygnet 9 timmar när man kommer fram. Det blir som att gå upp 7 på kvällen lokal tid och sen jobba med att ställa om dygnet.

Tyvärr slutåkt för nöjes skulle med SAS till Los Angeles på grund av detta.
 

mha321

Medlem
SAS verkar ha ändrat tidtabellen så att SK931 CPH-LAX går en halvtimme tidigare (nu 9.15). Reser man från ARN fre-sön betyder det att man måste ta fakiren kl 06 ARN-CPH för att hinna med.

Vårens resa ARN-LAX direkt är nu ombokad två gånger av SAS och känns inte lika attraktiv tidsmässigt längre. Det går förstås att boka av gratis med tanke på tidtabellsändringarna men ej aktuellt av olika skäl denna gång.

Från när? Och gäller det alltså bara 3 av dagarna?

Tyvärr slutåkt för nöjes skulle med SAS till Los Angeles på grund av detta.

Verkligen. Utesluter totalt användande av den både för nöjes och tjänsteresor för mig.
 

taxvalp

Medlem
Från när? Och gäller det alltså bara 3 av dagarna?.

Jag vet ej exakt när flytten till 09.15 börjar men i början av april är det den tiden (men i mars den senare tiden). SK1417 ARN-CPH passar bra även till den tidigare avgångstiden (ankommer officiellt 08.20) men den går inte alla veckans dagar.
 
Toppen