Senaste nytt

SAS flyttar Los Angeles från Arlanda till Kastrup

KalleSus

Medlem
Ja det är ju frågan, blir ju snålt utnyttjande av planen om man har två a330 som endast går EWR och ORD.

Förhoppningsvis blir Tokyo av, skulle fungera att slinga med New York.

Great Circle Mapper
En inte alltför kvalificerad gissning är väl att det blir återgång till den tidigare utsättningen, med 330 Classic på CPH-EWR, OSL-EWR, ARN-EWR och ARN-ORD. Det ger bra slingningsmöjligheter både i New York och i Stockholm.
Det innebär alltså att alla fem 330E kommer att placeras på Kastrup, där de kommer att vara som mest flexibla; det är ju där de riktiga långlinjerna finns. Jag spotkollade lite utsättning i februari/mars och såg t.ex. att 997/998 flygs med 330E enstaka dagar.
Jag ser också att 931/932 kommer att flygas med 340 utom torsdagar då det blir 330E.
Men allt detta är förstås bara tillfälligt i väntan på att alla 350 har levererats.
 

M.K

Medlem
Jag tycker både OSL och ARN haft bra beläggning de gånger jag flugit till EWR. Alltid i princip fullt i C också. Det trodde jag iof LAX hade också så det är bara en spekulation från min sida som alla andra.
 

KalleSus

Medlem
Jag tycker både OSL och ARN haft bra beläggning de gånger jag flugit till EWR. Alltid i princip fullt i C också. Det trodde jag iof LAX hade också så det är bara en spekulation från min sida som alla andra.
Stockholm - New York har lång historik inom SAS, linjen är inarbetad och antagligen bra beläggning, så jag har svårt att tro att just den linjen skulle bli föremål för 321-testet.
Tanken med 321 var väl att experimentera med lite nya, annorlunda linjer/destinationer, så jag tvivlar på att de kommer att dyka upp på de stora interkontinentala linjerna.
Det troligaste är väl CPH - BOS som kanske kan bli åretruntlinje - och kanske att kvällsturen CPH - EWR också kan få åretruntstatus med 321 på vinterhalvåret.
 

augu12345

Medlem
Att ARN inte har mycket att sätta emot CPH längre har vi väl etablerat vid det här laget, men Finnair har ju också en LAX-linje. Tillsammans med alla andra större städer i USA, Toronto + hela Asien. Allt prat om upptagningsområde och betalningsvilja kanske är relevant för Köpenhamn, men om Helsingfors lyckas ha direktlinjer till alla dessa platser är det ju ett rent skämt att nästan dubbelt så stora Stockholm inte ska lyckas.

Vet att utvecklingen snarare går åt andra hållet, men kan tycka att det bästa (för ARN) vore om SAS styckades i en svensk, en norsk och en dansk del.
 

pqvst

Medlem
Att ARN inte har mycket att sätta emot CPH längre har vi väl etablerat vid det här laget, men Finnair har ju också en LAX-linje. Tillsammans med alla andra större städer i USA, Toronto + hela Asien. Allt prat om upptagningsområde och betalningsvilja kanske är relevant för Köpenhamn, men om Helsingfors lyckas ha direktlinjer till alla dessa platser är det ju ett rent skämt att nästan dubbelt så stora Stockholm inte ska lyckas.

Vet att utvecklingen snarare går åt andra hållet, men kan tycka att det bästa (för ARN) vore om SAS styckades i en svensk, en norsk och en dansk del.

Det är en riktigt intressant fråga faktiskt. Mitt intryck är att finnair erbjuder billigare biljetter, framförallt till asien (jämfört med sas) och har fler (intressanta?) destinationer. Sen är de ju också den enda oneworld hubben i norden (jämfört med sas som har haft "två": ARN och CPH).

Detta är också intressant:

"Finnair is the only European airline that can operate flights to most Asian destinations on a 24-hour aircraft rotation, which means that the routes can be operated as round trips within 24 hours at regular times using a single aircraft. This enables a record-high utilisation rate in long-haul traffic, reduces the need for additional crews in compliance with flight time restrictions, and decreases fuel consumption and emissions due to shorter flight times."

Från: The Impressive Growth Of Finnair - Bridging The Gap Between Europe and Asia - Simple Flying
 

M.K

Medlem
@augu12345 Vet inte hur många gånger jag måste upprepa mig. Regimen/media i Sverige motarbetar ju branschen. Klart som F-N att flybolagen flyttar sin verksamhet när bl a flygskam, flygskatt och noll försvar av kronan, tvärtom, gör det oattraktivt att bedriva business här. Väldigt synd då Arlanda var på gång till gagn både för Sverige och regionen.

Det skulle inte förvåna mig om andra storbanker efter Nordea också flyttar snart beroende på hur nya bankskatten utformas.

Edit. Augustisiffrorna kom precis. En nedgång med 10% av inrikestrafiken på ett år. Den tolfte månaden i rad med passagerarfall av flygtrafiken.
 
Last edited:

Plus

Medlem
Att ARN inte har mycket att sätta emot CPH längre har vi väl etablerat vid det här laget, men Finnair har ju också en LAX-linje. Tillsammans med alla andra större städer i USA, Toronto + hela Asien. Allt prat om upptagningsområde och betalningsvilja kanske är relevant för Köpenhamn, men om Helsingfors lyckas ha direktlinjer till alla dessa platser är det ju ett rent skämt att nästan dubbelt så stora Stockholm inte ska lyckas.

Vet att utvecklingen snarare går åt andra hållet, men kan tycka att det bästa (för ARN) vore om SAS styckades i en svensk, en norsk och en dansk del.

Självklart hade Arlanda kunnat vara det som Helsingfors är idag. Det handlar om en lång historia där SAS har valt att göra Köpenhamn till en större flygplats än vad det kanske borde vara. Om man historiskt lägger en större dela v nätverket på en destination, följer andra efter.
Finnair har ju relativt nyligen expanderat på long haul främst för att Stockholm inte kan möta sig med det.
Hade SAS valt att lägga Asientrafiken från Stockholm, hade nog inte Helsingfors varit vad det idag är. Likaså om vi hade haft tre nationella bolag hade nog situationen sett annorlunda ut.

Sen är en av de största bovarna Swedavia. Sämre ägare och driftansvarig för flygplats finns inte. Att t.ex endast en bana är lång nog för full last på wide Bodies är ett skämt. Likaså den undermåliga infrastrukturen av terminaler, bagageanläggnig, kommunala förbindelser med mera. Allt detta sammantaget gör tyvärr att Arlanda halkar efter.
 
Toppen