SAS flyttar Los Angeles från Arlanda till Kastrup

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Senator, 3 September 2019.

  1. aldrighemma

    aldrighemma Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Tänk dig då vi som inte startar på ARN, för oss blir det en extra övernattning på ARN och fakirexpressen till CPH :(
    OM vi har sådan tur att vi ens kan boka resan på sas.se, oftast går det inte då man får en natt - layover på ARN!
     
    WongHauw gillar detta.
  2. Lauda 777

    Lauda 777 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Nja, snarare direktflyg UME-CPH, KRN-CPH och eller kanske LLA?
     
    WongHauw, LMR, Berglund och 1 annan gillar detta.
  3. ralftraskman

    ralftraskman Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Ska bli spännade och se om ombokningen blir ARN-CPH-LAX eller CPH-LAX. Typiskt min otur när jag äntligen hittat en bra 2-4-1
     
    WongHauw och Remington Steele gillar detta.
  4. Hachans

    Hachans Medlem

    Jag måste säga att det är väldigt många i tråden som verkar tro att ett flygbolag bedriver någon slags välgörenhetsverksamhet där man på något sätt är skyldig att se till att man ska kunna ta sig från diverse flygplatser runt om i Sverige till LA eller andra platser så snabbt som möjligt.

    Det här är öppen marknad, och är det något vi kan räkna med så är det att SAS räknat på det här. De har gjort övervägningar som gör att det är mer kommersiellt gångbart att flyga från Kastrup, där resenärerna är villiga att betala mer. Det vore närmast tjänstefel att inte göra flytten - i vilket annat företag skulle man godkänna det?

    Jag är också ganska säker på - och det svider kanske för vissa att höra - att anslutande resenärer till många longhaul från norra Sverige är relativt få. Hade de varit vansinnigt många, och en stor inkomstkälla för SAS hade man naturligtvis inte flyttat sig, det hade varit väldigt korkat ifall så varit fallet.

    Är det så att man vill ha ett statligt kontrollerat flygbolag som ska flyga oss kors och tvärs och där vinster inte spelar någon roll så kan vi naturligtvis skapa ett sånt. Men SAS är inte ett sånt. De bedriver kommersiell verksamhet och då blir det vissa som kommer i kläm när såna här beslut tas. Och det är ju tråkigt för enskilda personer såklart.
     
    WongHauw, MikeJohansson, Chillie och 21 andra gillar detta.
  5. mha321

    mha321 Medlem

    Dessutom är det inte alls säkert att de inte ens gått med vinst på dem. Om man tittar på prisskillnaden att flyga t.ex. UME-EWR eller ARN-EWR så är det tveksamt om priskillnaden faktiskt alltid täcker merkostnaden. Och detta kan då läggas ovanpå att det säkert inte går plus på en hel del av passagerarna även på ARN-EWR.

    Njae, det kan vi faktiskt inte. Inte så länge vi är med i EU. De förbjuder stadsstöd till flygbolag.

    (Sedan är det många som fuskar lite runt med det, men att uttalat ha ett bolag på det sättet är definitivt förbjudet)
     
    WongHauw gillar detta.
  6. simeo

    simeo Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Om det gick att fylla direkt-flygen och nya matarlinjer till denna regionala hub.
    Jag ser framför mig 7 timmar på tåg med ankomst Umeå 01:38 för att ta fakiren 06:20 direkt till Köpenhamn
    Klart att man hellre tar den extra resdagen, hotellnatten och kostnaden, men troligtvis flyger man inte SAS längre.
     
    Lauda 777 gillar detta.
  7. Nu skall inte jag lägga ord i våra vänner från den norra delen av Sverige, men för någon som själv är uppväxt med en del logisk för att ta sig ut i världen kvarstår väl UME/LLA-ARN-ORD/EWR-LAX/SFO utan någon övernattning? Jag tittar på mina föräldrar som har BGO som hemmaflygplats (som råkar vara skandinavens 5:e störste i antal passagerare, några tusen passagerare från GBG på årsbasis) så är väl ett extra segment en del av vardagen?
     
    anjak gillar detta.
  8. Hachans

    Hachans Medlem

    Ja, jo, jag vet det finns massor med hinder. Jag överdrev lite för att visa på det orimliga i det.
     
  9. aldrighemma

    aldrighemma Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Nu vet jag inte vart du utgår ifrån, men tiderna då anslutningsflyg var subventionerade är sedan länge förbi. Nu för tiden så är det faktiskt oftast billigare att boka separata inrikesbiljetter till ARN om man vill ta den risk det innebär. Det är förmodligen den ökade risken för EU kompensation som gör att kombinationen inrikes-longhaul ofta t.o.m. är dyrare än dom två var för sig.
     
    Börnen gillar detta.
  10. AlexBerg

    AlexBerg Ny medlem

    Land:
    Norge Norge
    Förutom att Cph kan vara ett alternativ för tyskar så går det även direktflyg från fem norska flygplatser till Cph, dessutom relativt frekvent. Det är säkert en del i ekvationen också. Jag tror många norrmän hellre åker till Kastrup än Arlanda pga att Arlanda dessvärre är en sämre flygplats.
     
    pep, Original, 011430121 och 3 andra gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×