Senaste nytt

SAS flyttar Hong Kong-linjen till Kastrup

Plus

Medlem
Denna förbryllar mig - vem ratar Finnair på sträckan Hongkong-Helsinki ? Som att åka ARN-GOT med Finnair via HEL istället för direkt med SAS :confused:

/ TT
Vanligt att nordbor reser via annan destination trots direktflight från deras hemmaflygplats.
Som AGÖ påpekade är pris ett vanligt argument. Ett annat kan vara att tiderna passar bättre.
 

NyfikenGrau

Medlem
Antal pax per flygplats skulle ju vara intressant för att kunna dra nån slutsats. Tycker Venedig och Milano sticker ut mest i listan, men det beror ju på om det bara är 1 eller 2 från varje, eller fler. I det senare fallet börjar det bli intressant, tycker jag.
 

Hafermann

Medlem
Det såg ju ungefär likadant ut från ARN.

Sen är destinationerna i sig inte några anmärkningsvärda. Samma upptagningsområde finns ju för alla huvudflygplatser i Norden.
Så är fortfarande helt oförstående till att detta skulle vara något särskilt alls.
Jag har lite insyn genom goda kontakter. Det SAS upplever är att de linjer som utgår från CPH ger bl.a en starkare tysk kundbas än de från ARN. Många ggr prisar SAS främst affärsresor från Tyskland till Asien/USA via CPH precis snäppet under LH, LX ocH OS. För de som utgår från tex Hannover eller Hamburg är det då lika smidigt att flyga via CPH som MUC, FRA, VIE och så vidare. När det då dessutom är mer förmånligt ekonomiskt vinner man många av dessa resenärer.
 

Agö

Medlem
Antal pax per flygplats skulle ju vara intressant för att kunna dra nån slutsats. Tycker Venedig och Milano sticker ut mest i listan, men det beror ju på om det bara är 1 eller 2 från varje, eller fler. I det senare fallet börjar det bli intressant, tycker jag.
Jag minns en gång jag flög till Hong Kong från Arlanda. Då hade jag en schweizisk familj bredvid mig i affärsklass. Tyckte det var intressant så frågade varför de valt att flyga med SAS. Priset var det primära skälet för dem, SAS hade extremt konkurrenskraftiga priser från Zürich till Hong Kong via Stockholm. På båda flygningarna har det varit en mkt stor andel kineser inkl. "paraplygrupper" så kan ju vara sådana gäng som ska vidare till Norges kust, Island eller varför inte Venedig?
 

Tjaeng

Medlem
Jag har lite insyn genom goda kontakter. Det SAS upplever är att de linjer som utgår från CPH ger bl.a en starkare tysk kundbas än de från ARN. Många ggr prisar SAS främst affärsresor från Tyskland till Asien/USA via CPH precis snäppet under LH, LX ocH OS. För de som utgår från tex Hannover eller Hamburg är det då lika smidigt att flyga via CPH som MUC, FRA, VIE och så vidare. När det då dessutom är mer förmånligt ekonomiskt vinner man många av dessa resenärer.

Högst ovetenskaplig observation är ju iallafall att de där löjliga fingeravtrycks- och fotomaskinerna som Kinesisk immigration har på PEK och PVG ( som läser av pass och automatiskt använder ”rätt” språk) spottar ut sig väldigt många ”bitten legen sie die finger von ihrer linken hand auf den leser” när SK 997/995 landat.
 

Hachans

Medlem
Antal pax per flygplats skulle ju vara intressant för att kunna dra nån slutsats. Tycker Venedig och Milano sticker ut mest i listan, men det beror ju på om det bara är 1 eller 2 från varje, eller fler. I det senare fallet börjar det bli intressant, tycker jag.

Det är ju inte bara nordbord som flyger, det kan ju lika väl vara turister från Hong Kong som ska till Milano eller Venedig. :)
 
Toppen