Senaste nytt

SAS flyttar Hong Kong-linjen till Kastrup

Jag har under dagen haft en helt annan upplevelse av SAS. Har en bokning i Plus i november. Ringde i morse för att undersöka vad som gick att göra. agenten såg då ingen ändring i min bokning och kunde bara se C klass laddad i systemet. Hon bad mig återkomma när det kom notis i appen. Notisen kom kring lunch och jag ringde.
Hade blivit ombokade via Oslo på vägen ut och direkt från Köpenhamn tillbaka till Stockholm på returen. Ville ändå ändra vår utresa till en dag tidigare då det ändå inte påverkade smestermängden. Agenten knappar lite och meddelar att då finns det plats på direktmaksinen till Köpenhamn så vi slipper oslo, gott så. Gör klart allt och ber henne gå igenom seatingen. När vi kommer till långflyningen på utresan frågar hon om vi vill sitta tillsammans "i mitten"...jag blir lite konfunderad, men sen trillar poletten ner...jag har fått in "involuntary rebooking" som hon ska åtgärda och den enda klass som kommer fram på de datum kunden efterfrågar är C...bekräftelsen har kommit i mailen och allt ser bra ut i appen...återstår att se ifall det får vara kvar. Livet har lärt mig att det som verkar lite för bra, ofta inte är så bra..men just nu känns det lovande :)
Nyfiken på denna, jag diskuterade med SAS om detta och sa vad dom kan göra. Främst för att man bokat och räknat med dagflyg i PLUS men nu får en horribel nattflyg (Ja med dom tiderna är de illa). Nämnde också att det inte var aktuellt att åka hem 8 timmar innan min tänkta avgångstid på söndagen så ville bokas om till nattflyget som landar måndag morgon.

Fick sitta på hold i nästan 20 min, när dom kom tillbaka sa dom. Vi har gjort ett undantag, eftersom du bokat PLUS via Friends & Family skall det inte gå att uppgradera klass alls men vi har nu gjort det.. Lyckan var total tills han sa, MEN du måste betala mellanskillnaden....... (6983SEK per väg).

Frågan är väl mer, hur har det gått? Och om de inte har hänt något får du gärna uppdatera :)
 

xz0781

Medlem
Har en bokning med Friends & Family sedan länge men inte fått någon notifiering från SAS, ringde i kväll och hamnade i Tallin. Fick ARN-CPH-HKG och omvänt men blev av med 20A på nerresan men behöll 20A på hemresan.
 

AABack2ARN

Medlem
Nu har jag bara kollat på Lufthansa, Swiss, British Airways och Finnair. Såväl Lufthansa som British Airways låter sina plan stå på backen i storleksordningen 8 timmar i Hong Kong. Swiss står på backen i cirka 7 timmar. Finnairs ena flight har ju ungefär samma tider som SAS nuvarande men den andra flighten AY99/100 står ju närmare 10 timmar på backen (i de fall den är i tid). Såvitt jag kan se har inget av dessa bolag några regionala flygningar under tiden. SAS har säkert sneglat på sina kollegor i branchen och försökt göra som de gör...
 
Nyfiken på denna, jag diskuterade med SAS om detta och sa vad dom kan göra. Främst för att man bokat och räknat med dagflyg i PLUS men nu får en horribel nattflyg (Ja med dom tiderna är de illa). Nämnde också att det inte var aktuellt att åka hem 8 timmar innan min tänkta avgångstid på söndagen så ville bokas om till nattflyget som landar måndag morgon.

Fick sitta på hold i nästan 20 min, när dom kom tillbaka sa dom. Vi har gjort ett undantag, eftersom du bokat PLUS via Friends & Family skall det inte gå att uppgradera klass alls men vi har nu gjort det.. Lyckan var total tills han sa, MEN du måste betala mellanskillnaden....... (6983SEK per väg).

Frågan är väl mer, hur har det gått? Och om de inte har hänt något får du gärna uppdatera :)
Oavsett hur det gått så är det ju inget man kan begära (och det känns som det förstör för alla om man börjar gnälla med "men han fick ju...")
 
Oavsett hur det gått så är det ju inget man kan begära (och det känns som det förstör för alla om man börjar gnälla med "men han fick ju...")
Inget jag begärt men man kan undra vad dom behövde diskutera i 20 min när jag var "on hold". Jag ställde frågan, fick erbjudande om business för under 7K och tog det. Eftersom dom löste det så smidigt.
 

marbe166

Medlem
Jag är inte riktigt säker på vad du menar, men det är klart att man kan behålla nuvarande tidtabell på nuvarande destinationer och rulla runt på 5 st A340. Det som måste ändras om är de individuella omloppen, dvs den maskin som idag kommer hem från Narita och sedan skickas till Shanghai kanske inte skickas till Shanghai längre utan till Hongkong istället. Men avgångs- och ankomsttider är fortsatt samma.

I mitt förslag ligger fem A340 i omlopp för NRT, PVG, HKG och SFO. En A340 fortsätter på PEK och den sjunde hålls som reserv.

Fem stycken A330E behålls på tre rutter från Arlanda och två från Oslo.

De fyra äldre A330 går på resterande linjer (IAD, ORD, EWR x 2) från CPH.

Hur ser ditt förslag ut i detalj?

Idag går ju både SK943/944 (ORD) och SK901/902 (EWR) med A340, och med sju maskiner kan man inte fortsätta med det och samtidigt starta HKG med A340, för det skulle åtta maskiner behövas.
 
Toppen