Senaste nytt

SAS Flygmuseeum och MD80

Hansi

Medlem
Hej har haft en mailväxling med Museet och idag fick jag följande svar:

Hei Hansi

Jeg må dessverre meddele deg at SE-DIR/Nora Viking ble trukket tilbake av SAS grunnet problemer med plassering ved museet samt kostnader. SAS Museet var ikke selv direkte involvert i forhandlingene men museets styreleder gjorde dette. Dessverre så er det siste vi har hørt om flymaskinen at den er sendt til Delta i USA for bruk som delemaskin
Vi takker for din interresse og ønsker deg allikevel velkommen tilbake til SAS Museet

Hilsen Thore

Fråga till Businessclass.NO
Kan ni kolla om Nora har lämnat Gardermoen. Kolla även om det finns någon SAS MD80 kvar is storage?
Fotografier emotses.
 

Jacob

Medlem
Jag var uppe i tornet på Gardermoen för två timmar sedan så kan ge en högst uppdaterad rapport. :D

Det står ingen MD-80 vid SAS muséet, däremot står det två MD-80 nordväst från terminalområdet, en målad i Star Alliance-färger (den är det förstås inte) och den andra i SAS-färger (för långt ifrån för att se reg-numret).

Du ser muséet i bakgrunden på detta foto och de två MD-80 maskinerna står precis till höger om den taxibana du ser högst upp till höger i bild.

IMG_5168.jpg
 

Hansi

Medlem
Har kollat runt lite i reg listorna i USA, i snitt så flyger utav SAS gamla MD81/82/87/90 c:a 30%. Väldigt många är i "storage" i SAS ägo någonstans i världen. Kvar i Oslo står 2 st., OY-KHE Saxo Viking som verkar var såld till annat bolag än Delta och inom 1-2 månader åker iväg. Kvar också SE-DIR Nora Viking som ännu inte är såld enligt listorna.

Så det är dags att avsluta denna era hos SAS och jag gör det med ett tragikomisk foto som visar hur många av oss känner det och för en framtid utan dessa Mad Dogs!

never flown md80.jpg
 
Toppen