Senaste nytt

SAS flyger Tokyo-Bergen och Tokyo-Lakselv några gånger i sommar

JosteinT

Medlem
Hei, jeg fløy fra Tokyo til Bergen i 2011 (tror jeg). Jeg hadde egentlig returbillett til København, men ble igjen i Tokyo noen dager ekstra. Og da gikk returen via Bergen. Selv om det er 99% japanske turister var det også mulig for meg (og andre) å få plass. Oppgraderte til Business på poeng, og der var det ikke fullt.
Nydelig vær, ruten kommer naturligvis inn nordfra lengre vest enn den til København, så turistene fikk se mye av den norske kysten fra luften. Senere skulle nok de fleste på Hurtigruta fra Bergen og nordover igjen.
Dog - Bergen Lufthavn er ikke helt egnet til å ta i mot 250+ passasjerer fra utlandet, men med positive japanske turister går det helt bra!
Flyet fløy videre med crew only til København en liten stund senere.
 

Dr. Miles

Expert
Snyggt Doktorn! Men hur skall japanerna hem sen då? Måste de simma?

Antar att den skandinaviska rundresan tar slut i närheten av Köpenhamn...

De flyger med stor sannolikhet hem från Köpenhamn (om de nu flyger SAS även på tillbakavägen vill säga)

Det är en traditionell japansk rundresa. :)

Dag 1:
Tokyo Narita till Bergen med SK984
Bergen

Dag 2:
Bergen Myrdal, Flåm

Dag 3:
Bergen till Stockholm med SAS
Stockholm

Dag 4:
Stockholm
Stockholm till Helsingfors med Tallink

Dag 5:
Helsingfors

Dag 6:
Helsingfors till Köpenhamn med SAS
Köpenhamn

Dag 7:
Köpenhamn
Köpenhamn till Tokyo Narita med SK983

Dag 8:
Ankomst till Tokyo Narita​
 

Dr. Miles

Expert
OT svar.

Resa till Norden är mycket populär bland äldre och funktionshindrande i Japan.
Infrastrukturen är byggd så att de flesta ställen är Universal design (barrier-free) i Norden.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har inte hört något om SAS direktflyg från Tokyo denna sommar. Jag undrar om SAS inte har lyckats att sälja konceptet till japanska resebyråer i år?
 

Dr. Miles

Expert
SAS kommer att flyga Tokyo -> Bergen direkt även den här sommaren med.
Det blir tre gånger.
  • lördag 2016-JUL-16
  • lördag 2016-AUG-06
  • lördag 2016-AUG-13
SK984
Tokyo NRT 11:05 - Bergen BGO 15:00 343


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Som vanligt de här flygningarna är reserverade för japanska charterturister, därför går det inte att boka som revenue ticket. (Jag har inte kollat om det finns platser för bonusresor)

Screenshot20160208_06 SK.png
 
Last edited:
Toppen