SAS flyger rena fraktlinjer med A330/A340

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Gweilo_2, 26 Mars 2020.

  1. Ricci

    Ricci Medlem

    Ort:
    CPH/Skåne
    Land:
    Sverige Sverige
  2. KalleSus

    KalleSus Medlem

    Ricci, Tobbe.O och Mikael Stillman gillar detta.
  3. Valley

    Valley Medlem

    Ort:
    Karlstad
    Land:
    Sverige Sverige
    Ren charter. Price of the day - only for you är vad som gäller. Flygbolaget har sitt på det torra.
    Dessutom finns "klara" indikationer på att man bakom kulisserna även kör med den gamla hederliga auktionsmodellen. Räcker inte med att du blivit lovad ett pris. Det måste ha lovats säkert, som vi säger i Värmland.

    Räcker inte med 2-3. Du får allt upp till 5-8 ggr eller (som jag nämnde precis i annat svar) går det till högstbjudande.

    Inget är hugget i sten vad gäller flygplatser som det ser ut nu.
    Där behovet finns dit kan man styra sina charterkärror. Scanglobal Sverige använder (använde) sig bl a av Örebro väldigt frekvent för den verksamheten.
     
    Last edited by a moderator: 12 Maj 2020
    Brandforce gillar detta.
  4. Scanwing

    Scanwing Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Gammal 340 OY-KBD är på väg till Peking ikväll, första gången i luften på nästan två månader
     
  5. Tobbe.O

    Tobbe.O Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
  6. marbe166

    marbe166 Medlem

    Ort:
    CGN
  7. Thornado

    Thornado Medlem

    Är det någon som vet (alternativt, mer troligt, åtminstone har kompetens för en kvalificerad gissning) hur mycket resurser (pengar och tid) det skulle kosta att tömma passagerarkabinen på en av SAS A340s och göra om den till ett rent fraktplan? Samt om detta skulle ge möjlighet att ta med så pass mycket mer frakt att det är värt omkostnaden (inklusive om man jämför med att man annars kanske kan flyga frakten med plan som drar mindre bränsle, även om det inte är jättedyrt just nu)?

    Jag tänker att det har ju ändå pratats om att SAS A340s är på väg att pensioneras, och med ett flertal A350 på väg in och oklart när/hur/i vilken omfattning vanlig longhaultrafik kommer igång så är det ju sannolikt att en eller flera A340 inte kommer att behövas för passagerartrafik.
     
  8. Tobbe.O

    Tobbe.O Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
  9. Valley

    Valley Medlem

    Ort:
    Karlstad
    Land:
    Sverige Sverige
    Någonstans i bakhuvudet har jag siffran 40 mill. Kan ha kommit från någon flygspeditör. Idag får du kring 40ton gods med dig. Hur mycket det skulle kunna öka har jag ingen anings om.
    Annars är det eventuellt på G en renodlad A350-freighter.
     
  10. SweCow

    SweCow Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Läste någonstans att det som gör att det inte bara, är att "riva ut" kabinen, är att för att kunna lasta pallar och liknande behöver man även göra större dörrar för att få in lasten, vilket är komplicerat och kostar.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×