SAS flyger rena fraktlinjer med A330/A340

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Gweilo_2, 26 Mars 2020.

  1. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Ett kort stopp i Hong Kong från landning till take off ca 2 timmar och 10 minuter

    Källa F24
     
    Linus Gustavsson och KalleSus gillar detta.
  2. Andreas Q

    Andreas Q Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Man kan ju bara undra vad fraktpriset är om man får ekonomi i att flyga planen tomma med lite frakt i bagageutrymmet...
     
  3. Plus

    Plus Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    ”Lite” frakt. Såg någon siffra om 30 ton.
     
  4. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Nu var det SAS tredje största ägare KA Wallenbergs stiftelsen som har 6,5% av aktierna i SAS som chartrat flygningen, kanske fått några % i ”personalpris”
     
    Berglund gillar detta.
  5. lucasd

    lucasd Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    När du inte har passagerare finns det plats för mer frakt i lastrummet, det gör också att man kan antingen lasta mer frakt eller minska bränsleförbrukningen. Det är dessutom enbart piloter ombord. Så det blir garanterat en vinst i att flyga frakt. Med passagerare får man med ca 20-25 ton, men nu kan man flyga en 330 med 30 ton (enligt bjornpilot).

    Nu i och med att passagerartrafiken minskat rejält, minskar även antalet turer som frakt kan skickas med. Därav ökar rimligtvis även priset för flygfrakt. Enligt samma källa som ovan är det även femdubbla fraktpris just nu. Antagligen pga minskade möjligheter att faktiskt få med sin frakt på ett flyg - tillgång och efterfrågan.
     
  6. Andreas Q

    Andreas Q Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Ja uppenbarligen ansåg de affärsmässigt vara en bra deal så vi gissar bara. Jag gjorde bara en snabb koll och noterade att en A330 fraktversion tar 23 standardpaket (pallets) på passagerarvåningen och 8 i bagaget. Passagerarversionen tar bara de 8...
     
  7. lucasd

    lucasd Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    SAS har A330-300, så det finns nog plats för något mer. Sen påverkas det ju även vad det är som fraktas - hur otympligt det är, vikten, värdet osv. Sen påverkas det ju även om man kan lasta det i en ULD eller om det ska vara på pall osv.
     
    Berglund gillar detta.
  8. Homer

    Homer Medlem

    SAS och Blue Water Shipping öppnar fraktrutt till Kina | FinalCall.travel Sverige
    Därför har SAS och Blue Water Shipping ingått ett avtal om att starta den tidigare SAS-rutten mellan Köpenhamn och Shanghai från 6 maj 2020 – men endast för frakt.
    Rutten kommer att flygas två gånger per vecka och initialt med åtta avgångar i vardera riktning.




    också en nyhet ser det ut som?

    SAS opens new route to Warsaw from Stockholm.
    Starting 1 May 2020, SAS will fly non-stop between Stockholm and Poland’s capital Warsaw. The new route from Stockholm, Arlanda, increases the accessibility to one of the most important business hubs in the region and will be complementing the existing SAS route from Copenhagen to Warsaw.

    The new route will operate twice daily on weekdays.
     
    ClausLimhamn, Ricci och Linus Gustavsson gillar detta.
  9. bhen

    bhen Medlem

    Fraktpriserna har skjutit i vädret 2-3gånger det normala, så förstår om det är lönsamhet också med mindre optimala (frakt)flygplan.
    -detta gäller kina-europa, menar kina-usa var ännu värre, börjar lugna ner sig nu dock.

    Det är för övrigt ett system med whitelisting så att det är en övre gräns hur mkt surge-pricing de stora jättarna tillåter sig att ta för medicinsk utrustning, så de är helt säkert de som betalar mer än 3x normalt.
     
  10. SweCow

    SweCow Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Verkar som att man innan/efter man flugit SK997/998 också flyger Cargo mellan ARN och CPH och CPH - ARN, så verkar vara en hel del frakt från/till Stockholm också.[​IMG]
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×