Senaste nytt

SAS finansiärer tvekar om nya lån

If LH would buy Sas they would probably wait until the company is either already busted I. E. Swiss or after an initial period under receivership and reconstruction I. E. Sabena/Brussels airlines.
At the mom they are trying to increase their profit margin first. So I can't imagine them being so keen to squire another 'loss making' entity. On the other hand has Swiss a higher profit margin overall and more net profit per passenger than LH.
Maybe they could turn Sas into another premium carrier ;-)
 

HansO

Medlem
Är det verkligen någon som tror på att tre stater sätter sitt gemensama flybolag i konkurs ??
Inte jag i alla fall.
Blir det riktigt illa så packeterar man om bolaget antingen för att delas eller säljas.
Men konkurs under dessa ägare. "Aldrig "
 

Dr. Miles

Expert
Är det verkligen någon som tror på att tre stater sätter sitt gemensama flybolag i konkurs ??
Inte jag i alla fall.
Blir det riktigt illa så packeterar man om bolaget antingen för att delas eller säljas.
Men konkurs under dessa ägare. "Aldrig "
Det är tyvärr den inställning som SAS anställda också har. Därför ställer de(ofta danskar) ibland orimliga krav vid strejken.
 

Alx

Medlem
Jag brukar nästan alltid (tyvärr måste jag nog säga ibland) orka diskutera sådant jag är övertygad om. Men i det här fallet håller jag faktiskt med AHO om att det är lönlöst att diskutera något med någon som har bestämt sig för att denne har rätt utan att förstå/vilja förstå hur flygindustrin har byggt upp sina avtal. Flygbolagen är på inget sätt idioter och vet vad de gör när de skriver sina avtal. Flygbolag om några företag är som jag sa tidigare experter på att limitera sitt ansvar till ett minimum.

Din e-ticket är bara en liten del av ditt avtal med flygbolaget. Din bokningsbekräftelse innehåller mer information liksom det ENORMA avtalet ditt FFP innehåller reglerar hur mycket som helst. Läs gärna det sistnämnda om du inte redan har gjort det. Man blir lätt mörkrädd när man läser friskrivningsklausulerna.
 
Last edited:

Ubbe

Medlem
Jag brukar nästan alltid (tyvärr måste jag nog säga ibland) orka diskutera sådant jag är övertygad om. Men i det här fallet håller jag faktiskt med AHO om att det är lönlöst att diskutera något med någon som har bestämt sig för att denne har rätt utan att förstå/vilja förstå hur flygindustrin har byggt upp sina avtal. Flygbolagen är på inget sätt idioter och vet vad de gör när de skriver sina avtal. Flygbolag om några företag är som jag sa tidigare experter på att limitera sitt ansvar till ett minimum.
Inget avtal är väl bevisat rätt förränn det är prövat i domstol, så vi får väl vackert avvakta tills det finns ett giltigt domslut.
 

Concorde

Founding Member
Det här får mig att bli förbryllad:SAS svart hål för staten | Sverige | SvD

Mao. mina redan hårt beskattade pengar placeras i ett bolag som konsekvent går back. Det är som om att Penser/EKF/Catella/Soros/Blackrock/JPM etc. konstant skulle placera dina pengar i förlustbolag, år efter år, med garanterad 100% risk och ingen möjlighet till utdelning.
 

Traveller

Medlem
Även Expressen skriver, och det är möjligt att det dom skriver är sant men inte en enda artikel nämner en enda riktig källa, alltså vid namn. Det är olyckligt att det spekuleras på det sätt det gör eftersom det, även långsiktigt, kan skada SAS då passagerarna kan komma att välja bort SAS tack vare falska rykten. Det tjänar ingen på utan det skapar istället en kris och arbetslösa SASanställda. Man skall ju inte glömma bort att det faktiskt finns andra tecken som visar på att det här kanske inte är rätt. Dessa kan vara den ökade kabinfaktorn, flygplansbeställningarna, fackets vilja att skapa lösning (facket verkar ju inte vara i panik ännu) osv...
Låt oss vänta och se vad som händer utan att sänka Sveriges flygbolag genom ökad ryktesspridning (givetvis skall man diskutera)
 
Toppen