Senaste nytt

SAS förlänger status ett år pga Covid-19

Tycker inte alls det är märkligt. Det är tex så statusmatchningar ofta fungerar. ”Gör 2 flighter med oss den härbperioden för att matcha”. Sen tycker jag att det absolut kan finnas utrymme för andra lösningar som du skriver.

Förstår att det vanligtvis fungerar på det sättet men mtp hur världen ser ut nu så tycker jag fortfarande att det är en märklig grej att uppmuntra till flygande för sakens skull
 

Berglund

Medlem
Förstår att det vanligtvis fungerar på det sättet men mtp hur världen ser ut nu så tycker jag fortfarande att det är en märklig grej att uppmuntra till flygande för sakens skull
Fast det är väl inte särskilt konstigt att kräva någon sorts motprestation? På det här sättet blir flygbolaget av med de helt inaktiva kunderna, de får ingen statusförlängning medan alla som bara har minsta lilla affär med bolaget, de blir i gengäld förlängda. Det tycker jag känns ganska rimligt.
 
Fast det är väl inte särskilt konstigt att kräva någon sorts motprestation? På det här sättet blir flygbolaget av med de helt inaktiva kunderna, de får ingen statusförlängning medan alla som bara har minsta lilla affär med bolaget, de blir i gengäld förlängda. Det tycker jag känns ganska rimligt.

Håller med dig.
Som det är nu så är ju vi som faktiskt reser de stora ”förlorarna” när alla program förlänger status utan motprestation.
 

Fredrik

Medlem
Det finns alltid vinnare och förlorare i vad man än gör. Eftersom ingen förväntas resa blir det ändå rätt logiskt att sträcka ut en morot åt de som inte kunnat resa något.
 

fcx

Medlem
De borde även förlänga giltigheten på poängen, och det är det fler som tycker

SAS slettet bonuspoeng: – Dette er umoralsk – E24

Forbrukerrådet mener likevel kunder kan kreve forlengelse. Det viser til sterkt redusert tilbud.
– Koronasituasjonen har gjort at poengene ikke kan brukes som forutsatt, sier jurist Skarderud.


Eurobonus har blant bransjens mest sjenerøse poenggyldighet, ifølge pressesjef John Eckhoff i SAS.

:rolleyes:
Jo tjena, för väldigt många räcker det med någon form av aktivitet på kontot för att förlänga giltigheten på poängen.

Ska man vara lite fräck så:

1. Har man inte gjort av med poängen på fem år så gör man förmodligen inte av med dem på sex år heller. Det borde således vara närmast gratis PR för SAS att förlänga poängen.
2. PR-vinsten är ärligt talat liten och kortsiktig, så vinsten i bokföringen för skuldtyngda SAS att poäng stryks nu istället för om ett år väger betydligt tyngre.
 
Tusentals SAS-kunder förlorar bonuspoäng under pandemin
Flera tusen SAS-kunder blir av med bonuspoäng som löper ut under coronapandemin eftersom flygbolaget inte går med på att förlänga giltighetstiden, rapporterar E24.

Den norska konsumentmyndigheten Forbrukerrådet anser att kunder bör kunna kräva att SAS förlänger bonuspoängen under den period då kunderna inte kan flyga. Det har bland annat Norwegian gjort, skriver Aftenposten.

Men SAS norska presschef John Eckhoff håller inte med.

– Våra kunder har alltså haft fem år på sig att använda poängen de tjänat innan coronapandemin drabbade luftfarten, säger han till E24.

Exempelvis kunde kunderna ha köpt resor 330 dagar i förväg eller bytt poängen mot hotellvistelser, säger Eckhoff.

Källa: Tusentals SAS-kunder förlorar bonuspoäng under pandemin - Travel News
 

intuition

Medlem
Det är väl egentligen inte förvånande.
För ett bolag som varit villiga att ta tonvis med dålig publicitet, i form av hundratals betalningsföreläggande hos kronofogden, granskningar, tillsynsärenden och vitesföreläggande hos konsumentmyndigheter, anmälningar till polis och åklagare, för att minska det negativa kassaflödet efter inställda flyg är naturligtvis inte främmande för att ha en inflexibel hållning kring bonuspoängen.
 

sandek

Medlem
Tusentals SAS-kunder förlorar bonuspoäng under pandemin
Flera tusen SAS-kunder blir av med bonuspoäng som löper ut under coronapandemin eftersom flygbolaget inte går med på att förlänga giltighetstiden, rapporterar E24.

Den norska konsumentmyndigheten Forbrukerrådet anser att kunder bör kunna kräva att SAS förlänger bonuspoängen under den period då kunderna inte kan flyga. Det har bland annat Norwegian gjort, skriver Aftenposten.

Men SAS norska presschef John Eckhoff håller inte med.

– Våra kunder har alltså haft fem år på sig att använda poängen de tjänat innan coronapandemin drabbade luftfarten, säger han till E24.

Exempelvis kunde kunderna ha köpt resor 330 dagar i förväg eller bytt poängen mot hotellvistelser, säger Eckhoff.

Källa: Tusentals SAS-kunder förlorar bonuspoäng under pandemin - Travel News
Vore kul om våra regeringar körde samma resonemang mot SAS som SAS kör mot sina kunder.
 

Nander

Medlem
Tycker inte alls det är märkligt. Det är tex så statusmatchningar ofta fungerar. ”Gör 2 flighter med oss den härbperioden för att matcha”. Sen tycker jag att det absolut kan finnas utrymme för andra lösningar som du skriver.

I ett läge där alla skandinaviska länder frånråder alla icke-nödvändiga resor, skulle det väl vara minst sagt uppseendeväckande om SAS som delvis statsägt företag skulle skapa så starka incitament för att folk ska åka på exakt icke-nödvändiga resor?
 

Hafermann

Medlem
I ett läge där alla skandinaviska länder frånråder alla icke-nödvändiga resor, skulle det väl vara minst sagt uppseendeväckande om SAS som delvis statsägt företag skulle skapa så starka incitament för att folk ska åka på exakt icke-nödvändiga resor?
Just nu är incitamentet för den som vill behålla status att resa väldigt mycket mer, men ändå upp till var och en. Naturligtvis hoppas alla att statusen förlängs utan resor, men det är väl betydligt bättre att resenärer enbart behöver göra en kort flight än att det krävs ett stort antal resor för att behålla status?
 
Toppen