Senaste nytt

SAS förlänger status ett år pga Covid-19

palmen

Moderator
Längre ner i mejlet står följande: ”EuroBonus-medlemmar som inte har uppnått sin nuvarande nivå genom egna meriter, d.v.s. via intjänade Baspoäng eller via flygresor med SAS och Widerøe, inkluderas inte i 12-månadersförlängningen. Det gäller t.ex. medlemmar som har fått medlemskapet som gåva och som inte av egen kraft har kvalificerat sig för förnyat medlemskap på samma nivå.”
Jag har fått 91 flygningar förra perioden även fast jag bara gjorde ett 20-tal.

Jag skulle gissa att förlängningen gäller även om man redan fått förlängt en gång, det vore det mest logiska. Men man kan ju inte vara säker.

Om man hade uppnått nivån på egna meriter, dvs kvalat till guld eller diamond, så förlängs det. Man har ju fortfarande uppnått nivån på egna meriter även om den förlängts en eller flera ggr.
 

Doctor-X

Medlem
Kul med lite bra nyheter från SAS sida, men är det inte lite snålt att bara förlänga 2mån (jämfört med hur länge det sträckte sig tidigare)? Resten av 2020 kommer det inte bli många flygningar och början av 2021 lika så. Blir ju tight för dem i maj att flyga in 45k/90k för att behålla sin status.

Tror ni att det blir förlängning månadsvis från SAS sida så länge som vi befinner oss i detta läge? Andra flyg- och hotellbolag har ju redan förlängt för hela 2021, tycker nog att SAS borde göra detsamma.
 

mha321

Medlem
Kul med lite bra nyheter från SAS sida, men är det inte lite snålt att bara förlänga 1mån (jämfört med hur länge det sträckte sig tidigare)? Resten av 2020 kommer det inte bli många flygningar och början av 2021 lika så. Blir ju tight för dem i maj att flyga in 45k/90k för att behålla sin status.

Tror ni att det blir förlängning månadsvis från SAS sida så länge som vi befinner oss i detta läge? Andra flyg- och hotellbolag har ju redan förlängt för hela 2021, tycker nog att SAS borde göra detsamma.
De skriver ju att de förlänger i 12 månader? Var läser du are det skulle vara 1 månad?
 
  • Gilla
Reactions: hco

Doctor-X

Medlem
Otydligt från min sida och felaktigt med 1mån det skall vara 2 mån (ändrat i mitt inlägg ovan):

Tidigare gällde:
Due to the extraordinary circumstances, SAS has decided to offer EuroBonus members a 12-month extension on their current membership level. This benefit will be applied automatically to
active EuroBonus accounts where the member has achieved current membership level on own merits, either by earning qualifying points or qualifying flights. The benefit will be applied to
members that have a qualification period with expiry date 31 March 2020 until 28 February 2021.

Nu gäller:
Det gör vi automatiskt för dig vars kvalificeringsperiod slutar någon gång mellan 31 mars – 30 april 2021.

Jag tolkar det således att möjligheten att få förlängd medlemsnivå utökas från 28 februari 2021 till 30 april 2021 = 2 mån.
 

Homer

Medlem
Kan inte SAS permittera den stackare som skriver alla deras informationstexter? Det måste ju röra sig om enbart en person, eftersom det är omöjligt att flera stycken skulle vara lika usla på att formulera sig i skrift.

Min tolkning är att de som fått förlängning får en förlängning till, men det går lika gärna att tolka tvärtom.


Nja, det har ju varit så i flera decennier och i sådan omfattning att det omöjligt kan vara en enda person som ligger bakom,
förmodligen ingår det i befattningsbeskrivningen vid rekrytering:

SAS söker medarbetare
Du ska kunna uttrycka dig otydligt och förvirrande både skriftligt och muntlig på svenska,
har du dessutom liknande kunskap i andra språk ser vi detta som meriterande för tjänsten.
 

GMTmax

Medlem
Nu verkar det som SAS äntligen förlänger för oss med år från april 2020 (m fl). Fick precis följande mail:


DU BEHÅLLER DIN EUROBONUSNIVÅ I ETT ÅR
Även om det just nu inte går att resa och samla de nivågrundande Baspoäng som krävs för att behålla din nivå i EuroBonus, vill vi ändå ge dig som tidigare har rest mycket med oss, den allra bästa service vi kan.

Som tack för din lojalitet kommer vi därför att förlänga din nuvarande medlemsnivå i 12 månader.* Det gör vi automatiskt för dig vars kvalificeringsperiod slutar någon gång mellan 31 mars – 30 april 2021. Förutsatt att du har kvalificerat dig till din nivå genom egna meriter, antingen via intjäning av Baspoäng, Statuspoäng eller via resor med SAS och Widerøe.

Om din medlemsnivå är Guld eller högre, kommer du kunna tillgodoräkna dig din föregående kvalificeringsperiod till dina Lifetime Gold-år, även om du i formell mening inte uppfyllt kraven för Lifetime Gold.

När ditt nuvarande medlemskap går ut, förnyas det automatiskt och ditt nya medlemskort finns lättillgänglig i SAS App. Vi hoppas att du kommer trivas med att ha ditt medlemskort digitalt framöver, det är nämligen en av många insatser i vårt hållbarhetsarbete. Vill du ändå ha ett fysiskt medlemskort, kan du beställa ett genom att logga in på din EuroBonus-profil.

Vi fortsätter att följa händelseutvecklingen noga – och hoppas att vi snart får nöjet att välkomna dig ombord igen!

Hälsningar från SAS EuroBonus
TRAVELERS GET MORE
Även jag fick mailet imorse. Mycket bra start på veckan! :)
 

palmen

Moderator
Kul med lite bra nyheter från SAS sida, men är det inte lite snålt att bara förlänga 2mån (jämfört med hur länge det sträckte sig tidigare)? Resten av 2020 kommer det inte bli många flygningar och början av 2021 lika så. Blir ju tight för dem i maj att flyga in 45k/90k för att behålla sin status.

Tror ni att det blir förlängning månadsvis från SAS sida så länge som vi befinner oss i detta läge? Andra flyg- och hotellbolag har ju redan förlängt för hela 2021, tycker nog att SAS borde göra detsamma.
Jag antar att de kommer förlänga allteftersom framöver. Nu kommer ju infon mer än 3 månader innan så det finns ju tid att planera om man nu behöver det.
Enklaste vore ju om de förlängde perioden för hela 2021 rakt av, men detta är ändå positivt.
 

mha321

Medlem
Jag tolkar det således att möjligheten att få förlängd medlemsnivå utökas från 28 februari 2021 till 30 april 2021 = 2 mån.
Ah, då förstår jag vad du menar :)

Och ja, det låter väl inte helt orimligt att de gör något sådant.

Tror ni att det blir förlängning månadsvis från SAS sida så länge som vi befinner oss i detta läge? Andra flyg- och hotellbolag har ju redan förlängt för hela 2021, tycker nog att SAS borde göra detsamma.
De flesta andra har ju kalenderår som sin period -- det gör ju ekvationen lite annorlunda. I princip verkar det ju som SAS gör ungefär det, förutom att de gör det "rullande" utifrån medlemsår.
 

Doctor-X

Medlem
Varit i kontakt med "diamond"-supporten per mail avseende av-/ombokning av en resa och efterfrågade ev. registrering av baspoäng vid inställd resa (det går inte enligt FAQ, men tänkte kolla om något är på gång då världen nu stänger ner och fler och fler flyg ställs in).

Fick detta som svar på frågan "har jag rätt till att få endast baspoäng (dvs endast statuspoäng) för de inställda flygen":


Som sagt kundtjänst, men låter hoppfullt att det kanske kommer nya undantag.

SAS har även ändrat gällande kreditering av baspoäng/statuspoäng för inställda flyg:
Can SAS help me to be upgraded to a higher membership level?
For travel planned before 31 May 2021: contact SAS Customer Service before 31 May 2021, provide us with the details of your original booking and we will give you the corresponding EuroBonus status points.
Källa: FAQ: Corona EuroBonus | SAS
 

palmen

Moderator
SAS har även ändrat gällande kreditering av baspoäng/statuspoäng för inställda flyg:

Källa: FAQ: Corona EuroBonus | SAS
Så om man vill bli guld/diamond och kan ligga ute med pengar är det bara boka massa 737-700 flighter som sas kommer ställa in om de inte blockat försäljning. De baspoäng ska man ju få tillgodoräkna i så fall om de ställer in.
 
Toppen