Senaste nytt

SAS förlänger status ett år pga Covid-19

GMTmax

Medlem
Det som gör att det känns lite surt är att vissa har hamnat i en bättre sits än vad de annars skulle ha varit (fått förlängt Guld/Diamond som de annars inte skulle ha nått) medan andra är i ett klart sämre läge än de annars skulle ha varit. Och det på grund av något som annars är så obetydligt och slumpmässigt som det datum då man första anmälde sig till Eurobonus. Det är självklart att det känns lite förargligt när man som jag är på "fel" sida av detta:
  • Jag hade redan klarat Gold med god marginal, så förlängningen tjänade inget till för mig
  • Jag hade nått Diamond för första gången någonsin i år om det inte hade varit för corona - nu hände inte det
  • Jag har nu redan förlorat två månader på nästa period, och det ser ut som att mitt resande i tjänsten inte kommer igång förrän 2021 - det blir således rätt tufft att ens hålla kvar Guld i år
Förhoppningvis inser SAS detta och gör någon form av justering: antingen skjuter fram brytdatumet för förlängning eller sänker kraven för återkvalifiering det här året.
Är i precis samma sits.
Tycker att BA hanterat/kommunicerat saken bättre. De förlänger medlemmars status med 12 mån och detta gäller för medlemmar med exp t.o.m 30 juni 2021, dvs alla vars möjligheter till resande påverkats av Covid 19 to-date. Därutöver sänker de trösklarna för nivåer med 25% framöver. Enkelt att förstå och tydligt budskap att alla som drabbas kommer att kompenseras.
Jag har skickat denna feedback till Goldservice med förhoppningen att de eventuellt följer detta exempel.
 

Migato

Medlem
Hur fungerar det om man når ny statusnivå? Var EBS och har Dec 1, 2019 - Nov 30, 2020 som kvalificeringsperiod, vilket gör att jag omfattas av förlängningen. Men har nått EBG nyligen i juli månad. Innebär det att statusen blir förlängd till november 30 2021?
 

Berglund

Medlem
Men har nått EBG nyligen i juli månad. Innebär det att statusen blir förlängd till november 30 2021?
Nej, man får bara statusförlängning om man inte når upp till gränsen för att bibehålla sin befintliga status. Om du når ny status har du ju lyckats samla ihop mer än nog för att behålla/öka din gamla status och får då ingenting som tack för detta.

Exempelvis om man redan var Diamond och är sådan bra kund så att man redan hade samlat ihop över 90 000 baspoäng före Coronanedstängningen - då får man - ingenting. Inte ens ett tack. Istället ska bolaget ge hjälp till ”sämre kunder”, som inte flugit ihop tillräckligt. Dem hjälper och belönar man...
 

palmen

Moderator
Hur fungerar det om man når ny statusnivå? Var EBS och har Dec 1, 2019 - Nov 30, 2020 som kvalificeringsperiod, vilket gör att jag omfattas av förlängningen. Men har nått EBG nyligen i juli månad. Innebär det att statusen blir förlängd till november 30 2021?
Din status är ju redan giltig till November 2021 (plus 3 månader grace) om du blev EBG nu i juli. Därmed så blir det ingen förlängning då d tjänat in den själv.
 

Wayne

Medlem
Nu har jag skummat igenom alla sidor tror jag. :)
Så vi som har exp date 2020331 och klarade guld för första gången på egen hand i januari 2020 har alltså inte fått något nytt än per dagens datum utan behöver som innan klara av 45 000 poäng innan 31 mars 2021?

Man kan väl då bara hoppas att de snart kommer putta bort gränsen så det gäller även vi med exp date 20210331. UDs avrådan till länder utanför EU är 31 aug, så är det ändå 5 månader av 12 där man inte kunnat resa. Även om SAS inte är någon välgörenhetsorganisation så kanske man inte tar upp resandet som vanligt efter 31 aug även om man skulle få mtp situationen i världen, samt att det blir väldigt stor skillnad om jag skulle råkat haft 28 feb istället för 31 mars som exp date.

Jaja, vi får väl hoppas att sas puttar bort gränsen snart under 2021.
 
Guldet blev förlängt till 2022. Trevligt

2022.png
 

Migato

Medlem
Din status är ju redan giltig till November 2021 (plus 3 månader grace) om du blev EBG nu i juli. Därmed så blir det ingen förlängning då d tjänat in den själv.

Jaha jag trodde att nya statusen var giltig enbart under året. Dvs att min nya status enbart gällde till november 2020 och inte 2021.

Finns ingen anledning för mig att ha kvar SAS MC Premium då! Tack för svar!
 

Tomas E

Medlem
Hur fungerar det om man når ny statusnivå? Var EBS och har Dec 1, 2019 - Nov 30, 2020 som kvalificeringsperiod, vilket gör att jag omfattas av förlängningen. Men har nått EBG nyligen i juli månad. Innebär det att statusen blir förlängd till november 30 2021?
Finns ingen anledning för mig att ha kvar SAS MC Premium då!
Du har inte nytta av fler statuspoäng augusti-november såvida du inte är på väg mot EBD. Men från december börjar ju en ny 12-månadersperiod för dig, då du kanske vill påbörja återkvalificering om du inte bara vill ha 15 månader med EBG?
 

Coalcandy

Medlem
Nu har jag skummat igenom alla sidor tror jag. :)
Så vi som har exp date 2020331 och klarade guld för första gången på egen hand i januari 2020 har alltså inte fått något nytt än per dagens datum utan behöver som innan klara av 45 000 poäng innan 31 mars 2021?

Man kan väl då bara hoppas att de snart kommer putta bort gränsen så det gäller även vi med exp date 20210331. UDs avrådan till länder utanför EU är 31 aug, så är det ändå 5 månader av 12 där man inte kunnat resa. Även om SAS inte är någon välgörenhetsorganisation så kanske man inte tar upp resandet som vanligt efter 31 aug även om man skulle få mtp situationen i världen, samt att det blir väldigt stor skillnad om jag skulle råkat haft 28 feb istället för 31 mars som exp date.

Jaja, vi får väl hoppas att sas puttar bort gränsen snart under 2021.
Jag har samma utgångsdatum. Fick i dagens SAS-nyhetsbrev följande:

Den senaste tiden har det varit svårt att samla in kvalificerade statuspoäng eller genomföra de flygningar som krävs för att behålla en medlemsnivå. Därför har vi valt att förlänga din medlemsstatus med 12 månader * om din kvalificeringsperiod upphör mellan 31 mars 2020 och 28 februari 2021. Ditt medlemskap kommer förnyas vid utgångsdatum av ditt nuvarande medlemskap. Det är därför inte säkert att du kan se ändringarna i ditt EuroBonus-konto än.
När jag läser detta förstår jag det som att min kvalificerinsperiod kommer förlängas, att jag har till 31 mars 2022 på mig att samla ihop gulder igen (istället för 2021).
 
Toppen