Senaste nytt

SAS förlänger status ett år pga Covid-19

Ano

Medlem
Vet att vi matas med väldigt mycket information dagligen i rådande läge, men kära vänner, om vi tar ett djupt andetag och faktiskt läser informationen som SAS förmedlat gällande detta, så är det trots allt rätt klart (säga vad man vill om deras kommunikation generellt..:rolleyes:).

Läs citerad post från tidigare i tråden:

Enligt informationen som finns att tillgå på sas hemsida - Korrekt.
Alla vars kvalificerings-period slutar mellan MARS 31 2020 - FEB 28 2021, kommer få nivån de befinner sig på i sin nuvarande period förlängd med 12 månader.
Är man påväg att uppnå en högre status än man befinner sig på för tillfället måste man dock själv uppnå kriterierna för denna innan ens period går ut.
Du står dock kvar på din nuvarande status efterföljande period, även om du inte skulle uppfylla kriterierna (detta är kompensationen).

Att det enbart gäller dem vars period sträcker sig fram till 28e Feb 2021 är för att det är denna målgrupp som än så länge fått sin kvalificeringsperiod märkbart påverkad. Skulle flygtrafiken stå still i flera månader till kan det nog hända att denna grupp kommer att inkludera medlemmar med kvalificeringsperiod även längre fram i 2021. Detta är ju dock inget SAS kan sia om i nuläget, och därför ingen information de behöver gå ut med i förtid.
 

TomJ

Medlem
Vet att vi matas med väldigt mycket information dagligen i rådande läge, men kära vänner, om vi tar ett djupt andetag och faktiskt läser informationen som SAS förmedlat gällande detta, så är det trots allt rätt klart (säga vad man vill om deras kommunikation generellt..:rolleyes:).

Läs citerad post från tidigare i tråden:


Jag hoppas att det betyder att alla kommer få förlängt 12 månader. Vad jag inte förstår är varför man tvunget ska skriva"alla vars kvalificerings-period slutar mellan MARS 31 2020 - FEB 28 2021"

Är det således enbart de som skaffat Eurobonus från 1 mars i år som inte får förlängt?

Det som jag skulle vilja se är hur och när man får bekräftat detta. Jag som hade 31/3 och nådde upp till min kvit borde se någonstans snart att min status går ut 30 juni 2021 eller 2022, beroende om jag får förlängt eller ej. Att min kvalificeringsperiod går ut 31/3 2021 är bara intressant om jag ska ta mig upp ett snäpp.
 
Last edited:

ZZZebra

Medlem
Jag hoppas att det betyder att alla kommer få förlängt 12 månader. Vad jag inte förstår är varför man tvunget ska skriva"alla vars kvalificerings-period slutar mellan MARS 31 2020 - FEB 28 2021"

Är det således enbart de som skaffat Eurobonus från 1 mars i år som inte får förlängt?

De som börjar i mars slutar ju i 28 februari 2021 så det ingår.

Skrivningen är nog för att de som hade guld fram till t ex 31/1 i år och sedan inte lyckats återkvalificera inte skall kräva att få behålla sin status ytterligare ett år.
 

Ano

Medlem
Jag hoppas att det betyder att alla kommer få förlängt 12 månader. Vad jag inte förstår är varför man tvunget ska skriva"alla vars kvalificerings-period slutar mellan MARS 31 2020 - FEB 28 2021"

Som ett flertal medlemmar brukar mynta: Sitt lugna i båten.

Är man inte inkluderad i denna tidsram, har det HÖGST gått 23 dagar in på ens period i nuläget, och ens period har ju då inte påverkats märkbart ännu.

SAS lämnar dock öppet att denna tidsram kan behövas förlängas framöver beroende på hur kommande månader kommer se ut, men varför skall de göra det i förväg?
De kommer korrigera detta när de har faktisk information att använda sig av, vilket jag ser som naturligt och högst förståeligt.

Denna skrivelse återfinns nederst i SAS facebook-post angående ämnet:
We will continue to closely monitor how the situation progresses and determine if additional measures need to be made. We look forward to seeing you onboard again soon.
_______________________

(Hade man brytpunkt innan Mars 31 2020 (dvs Feb 29 2020 eller tidigare) så inkluderas man heller inte i denna kompensation - För att ens period faktiskt inte påverkades märkbart av nu rådande trafikstörningar.

Därav behöver de skrivelsen "alla vars kvalificerings-period slutar mellan MARS 31 2020 - FEB 28 2021".
 
Last edited:

TomJ

Medlem
De som börjar i mars slutar ju i 28 februari 2021 så det ingår.

Skrivningen är nog för att de som hade guld fram till t ex 31/1 i år och sedan inte lyckats återkvalificera inte skall kräva att få behålla sin status ytterligare ett år.

Ja, 1 april skulle jag nog skrivit ja :)

Och 31 mars 2020 är för att sålla bort alla som inte nådde upp till guld senast 29 februari. Att de hade chansen att nå upp men missade den. Så då borde ju de som lyckades innan den 31 mars och nu sitter med guld vara de som vinner mest eftersom de också kommer få förlängt med 12 månader? Det är ju dessutom enbart vi som hittills drabbats statusmässigt, eller åtminstone när grace-perioden rinner ut. Jag väljer att tolka det så och känner mig lite lugnare inför årets bristande resor!
 
Last edited:

palmen

Moderator
Ja, man får väl konstatera att SAS har gjort det alldeles för svårt för sig än en gång om det inte ens på ett forum för extremt flyintresserade personer är tydligt hur det är tänkt att fungera.
Sen ska man ju komma ihåg att på detta forum så vrider och vänder man på precis allt för att saker ska vara till ens fördel. Det kan gälla kompensation från X, tolkning av regler för Y eller något annat.

Självklart kunde SAS uttrycka sig bättre om detta för att det ska vara "glasklart" vad som menas, hade räckt med att ge lite exempel som följande:
Fråga: Min period slutar 31 maj, och jag har redan kvalat in till EBG under denna period. Innebär det att min status förlängs ytterligare 12 månader?
Svar: Nej, då du redan kvalificerat dig till EBG så får du inte ytterligare 12 månader, din status kommer att vara giltig till 31 maj 2021, plus 3 månaders grace period, dvs till 31 augusti 2021.
 
Svaret på den fråga jag var mest intresserad av! FAQ Corona Eurobonus:
EB2811E9-DD55-40B5-BFB0-32CAB421CF7B.jpeg
 

Göran C

Medlem
Tycker inte det var helt lätt att förstå. Mitt läge: har just fått status guld förlängt (år 8) med slut på senaste intjänandeåret 02/20. Betyder detta att jag under det kommande intjänandeåret uppnår guldstatus också för 2021-2022 även om jag nu inte flyger in 45.000 poäng tom 02/21? vilket redan verkar bli svårt?. Kollat FAQ utan att riktigt kunna vara säker på vad som kommer att gälla.
 

Canadien

Medlem
Tycker inte det var helt lätt att förstå. Mitt läge: har just fått status guld förlängt (år 8) med slut på senaste intjänandeåret 02/20. Betyder detta att jag under det kommande intjänandeåret uppnår guldstatus också för 2021-2022 även om jag nu inte flyger in 45.000 poäng tom 02/21? vilket redan verkar bli svårt?. Kollat FAQ utan att riktigt kunna vara säker på vad som kommer att gälla.
Ja, det är vad de menar. Du behöver inte kvala in 03-2020 -- 02-2021 utan du kommer få guldstatus gratis detta år, som sedan gäller under 03-2021 -- 02-2022, plus 3 mån grace.
 
Toppen