SAS förlänger status ett år pga Covid-19

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Syversen, 22 April 2020.

1. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Han säger ju dock att han fått guld, dvs inte tjänat in det själv. Infon från sas säger ju att man låste ha tjänat in sitt guld för att få det förlängt, så jag tolkar det som att han inte får 12 extra månader.

Once56 och John Rosenbaum gillar detta.
  2. varva77

varva77 Medlem

Haha, jag ger snart upp att förstå vad som kommer att hända med min status. Trodde jag hade fattat men nu blir jag osäker igen. Om man bortser från grace period vilket inte har något med saken att göra i min mening.
    - Min kvalperiod går ut 30/4
    - Hade kvalificerat mig för Diamond innan allt detta började.
    - Om vi ponerar att jag inte flyger en enda gång någonsin fom nu. Kommer min Diamond status då att gå ut:
    30/4- 2021 (+grace) eller
    30/4- 2022 (+grace)

3. Jönsson

Jönsson Medlem

Land:
    Danmark Danmark
    30/4 2021 lär det vara. Förlängningen gäller väll de som inte redan uppnått status för nästa period. Även om det inte uttryckligen står skrivet så känns allt annat orimligt.

palmen, John Rosenbaum, Tongen2 och 1 annan gillar detta.
  4. M.K

M.K Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    @varva77 Jag har slitit själv, men efter mycket funderande sedan i går är det 30/4-2021 i nuläget, men med möjligheter för oss som ändå lyckas kvala till EBD.

Eventuellt kan vi då få ytterligare ett år om detta drar ut i tid. Därför bra om vi ändå lyckas. Jag satsar på det och släpper dessa funderingar nu.

John Rosenbaum och varva77 gillar detta.
  5. mha321

mha321 Medlem

Jag har också samma läge, perioden går ut 30/4 och har med råge redan kvalificerat till EBD nästa period.

Jag räknar iskallt med att det betyder att det inte blir någon "extra" statusförlängning för min EBD. Men jag har ju både soft landing och gold for life att lita mig mot nästa period om det skulle bli så, så som EBD har man ändå lite buffert (och skillnaden G->D är ju inte så jättestor).

Frågan är dock vad EBD har för värde om det drar ut så mycket. Finns SAS kvar alls då, och om det finns kvar, finns det kvar i ett format där EBD faktiskt betyder något alls. Känns som den spekulationen ligger vääääldigt långt bort än så länge...

Håller för övrigt med om att inblandadet av grace-period osv gör att det hela nog låter rörigare än det är, på plassiskt SAS-maner. Räknar man bort det och bara säger "förlängs 12 månader oberoende av om du nådde gränsen eller inte" så blir det lättare att förstå -- och jag tror det är det som de menar. Men tydliga kommunkiationer är inte SAS paradgren.

John Rosenbaum gillar detta.
  6. M.K

M.K Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    @mha321 Ja det är frågan, men finns många olika scenarier där SAS tillsvidare överlever, men där trafiken stoppas ännu längre för de medlemmar som utgår från SE, DK eller NO. Detta beroende på hur pandemin utvecklar sig i respektive land.

7. maswan

maswan Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Och då blev år 10/10 för LTG klart, tack!

Jag började bli lite orolig för om arbetsresorna inte startar up till september/oktober, då hade det blivit jobbigt att dra ihop 30 segment till under kalenderåret för guld. Diamant räknade jag med att ha tappat, men nu blir det ett år till ändå.

Arv och John Rosenbaum gillar detta.
  8. Tongen2

Tongen2 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja detta är ju högst oklart såklart men jag tror att i ditt fall så är det 2021 som den går ut pga att du redan kvalat in för kommande år.
    Allt annat efter det får vi se som en bonus!
    Kort och gott, vi som redan kvalat in är redan klara och får förmodligen inte 12 månader till nästa period med start 2021. Men har man inte kvalat in innan ditt år går ut så blir du bjuden på statusen 12 månader till eftersom du annars hade halkat ned en nivå.
    Solklart nu eller blev det värre? :confused::p

palmen och Skogi gillar detta.
  9. Skogi

Skogi Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Då förlängs alltså inte allas status, utan endast dem som inte kvalat in? Eller är det jag som är idioten?? o_O

10. dino_81

dino_81 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack för svar.

Såg att jag var lite otydlig.

Under föregående kvalificeringsperiod flög jag in +45000 poäng för att återkvalificera till
    Gold eftersom soft landing inte räknas mot LTG.

Antar att min nuvarande status förlängs 12 månader men att årets intjänande poäng nollställs vid denna periods slut, man får alltså inte 12 månader ”extra” att kvalificera sig på.

Million Miler gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!