Mener vi hadde en annen tråd hvor noen spurte om tips / triks, men jeg finner den ikke med søk-funksjonen så da ble det denne tråden jeg bumper. Tiden er inne for å booke seg billett til Norge Rundt-tur i år. Jeg har nettopp bestilt en billett for noen andre, og kan fortelle litt om hvor bra dette faktisk er:
På 4 dager kan man få 35-40 tellende eurobonussegmenter, for 3390NOK. Altså kan man uten problemer fly inn et gullkort på 45 segmenter, dette kan gjøres på 1 uke (selv om du har frie reiser i 2 uker!). Dette innebærer flyvninger fra ca klokken 8-10 på morgenen til 23-01 på kvelden. Med Dash 8. Du trenger heller ikke ta hele Norge for å fly inn et gullkort, jeg har satt opp reiseplan for Sone Finnmark, Troms og Nordland. Med disse to nordligste sonene vil du også få sett det vakreste av natur nord-norge har å by på!
What is even more interesting, er at billettene bookes i flere forskjellige billettklasser. Avhengig av hva som er tilgjengelig.
Det er altså ikke bare economy low (250EB points) som bookes, det er også premium economy (500EB points) OG business class (1000EB points). Jeg booket 30 turer for vedkommende hvor 10 turer ble business class, 7 ble premium economy og resten økonomi med restriksjoner. Altså nesten en 1/3-fordeling på alle klasser. Dette er VELDIG bra, med tanke på hvor mye bonuspoeng man faktisk drar inn! For nerdene er det klasse
Y, D og V man bookes på. Men igjen, det er helt tilfeldig hva du får når du har valgt ruten du vil fly. Du har ingen påvirkningskraft på hvilken klasse du blir booket i, annet enn at du selvsagt kan "lete" etter business class-billetter hvis du trakter etter disse spesifikt.
Det viktige er å holde tunga rett i munnen om hvilke ruter som er kommersielle og hvilke som er anbudsruter (det varierer veldig fra sone til sone, sone nordland er f.eks nesten bare anbudsruter). Tromsø-Hammerfest-Tromsø er en bra anbudsrute som har hyppige avganger og som har kort flytid. Det er en begrensning på
4 tur/retur (altså 8 legs) per strekning, så du kan hente deg 8 kvalifiserende segmenter på TOS-HFT-TOS. Deretter må du over på en annen rute.
Widerøe begynner sommerprogrammet 1 Juli, det er derfor et mye mer begrenset program etter denne dato. Verdt å ta med seg hvis man vil maksimalisere antall segmenter.
Tror det er det hele?