Senaste nytt

SAS EuroBonus Pandion - Vad krävs och vilka är förmånerna?

Jag vill påstå att hög spendering/många flighter under bara ett år inte räcker. När min far hade Pandion under fyra år fick han som förklaring av SAS att han varit en av de mest frekventa och bästa kunderna (top 1000) under en tioårsperiod.

Mystiken kring förmånerna är en sak, men jag har många kollegor med 150-200 interkontinella resdagar per år som väljer LH group eftersom de där vet exakt vad som krävs för att bli HON istället för att famla runt i mörkret hos SK och kanske inte få något tillbaka annat än ett EBG-kort som dessa herrar flyger ihop på två veckor.

skumt att det verkar vara så olika, jag har bara rest 9 år och började flyga SAS mer frekvent för 3 år sen och blev pandion förra året.

men visst om man har som mål med sina resor att få hög status så är ju LH gruppen bättre men jag prioriterar att komma hem och bryr mig inte så hårt vilken färg mitt kort har..men ska inte sticka under stolen att jag trivs med sas pandion service i mitt arbete.
men skulle jag en dag droppa till guld skulle jag inte bry mig så hårt.
 

Traveller

Medlem
Som svar på din fråga kring "vem blir Pandion". Det är flera parametrar men det handlar mest om att vara en trogen kund. Det kom till exempel ett mail från SAS VD i går. Mailet visade uppskattning och nämnde att mottagaren flugit mer än 500 gånger med SAS under de senaste åren. Personal ombord berättar för mig att det är just detta det hela handlar om inte att köpa dyra biljetter. Själv reser jag i princip alltid flexibelt och detta år cirka 150 flighter varav 100 med SAS.
 

niksal

Medlem
... det hela handlar om inte att köpa dyra biljetter. Själv reser jag i princip alltid flexibelt och detta år cirka 150 flighter varav 100 med SAS.

Är inte flexibla biljetter dyra? Om du har 100 flighter med flexibla biljetter så lär du nog generera såpas mycket pengar åt SAS att du blir EBP. Både på FT och här figurerar personer med 150+ flighter med SAS, men som alltid är billigast möjliga. De har inte blivit EBP.

Jag är ganska säker på att det inte handlar om enbart flygningar, utan personer som hämtar in pengar åt SAS. Det kan vara personer för stora bolag som nödvändigtvis inte reser själva så mycket, men som bestämmer om bolagets resepolitik. Om de då på det sättet genererar pengar åt SAS så får de EBP status som tack. Kom ihåg, SAS säger ju själva att EBP inte är en skild nivå, utan officiellt heter det väl "guld-medlemmar med Pandion status".
 

Roger J

Medlem
Tidigare på FT (innan BC fanns) tror jag vi enades om att gränsen låg på ungefär SEK 350.000:- per år - tre år i rad. Dessa pengar ska enbart vara spenderade på flygningar med SAS/Blue1/Estonian/Widerö. Alltså inte övriga Star Alliance. Värdet av Travel Pass räknas in i denna summa om man har ett sådant.

Jag anar dock att gränsen sänkts, möjligen kraftigt. Dels höjdes antalet EBP till 1500 (nu kanske det är ännu fler?) och perioden har dessutom kortats till ett år (var tidigare två år).

Sedan tror jag inte man kan få EBP om man inte flyger. EBG delas ut till företag, riksdagsledamöter etc. Men EBP är "äkta" vad jag förstått och tas fram med en automatisk urvalsprocess.
Du behöver alltså inte vara snygg eller ens trevlig för att få det.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Sedan tror jag inte man kan få EBP om man inte flyger. EBG delas ut till företag, riksdagsledamöter etc.

Du glömde kategorin äldre herrar som tidigare flög en hel del och därmed belönas med livstids medlemsskap i "guldklubben". (Jag har hört folk ur den kategorin kalla EBG för detta!)
 

Roger J

Medlem
Du glömde kategorin äldre herrar som tidigare flög en hel del och därmed belönas med livstids medlemsskap i "guldklubben". (Jag har hört folk ur den kategorin kalla EBG för detta!)

Exakt, men det är väl EBG de använder till sånt, inte EBP. EBP är "butt-in-seat-only".
 

JacobGBG

Medlem
Sedan tror jag inte man kan få EBP om man inte flyger. EBG delas ut till företag, riksdagsledamöter etc. Men EBP är "äkta" vad jag förstått och tas fram med en automatisk urvalsprocess.
Du behöver alltså inte vara snygg eller ens trevlig för att få det.

Puh! Då har jag faktiskt en ärlig chans!
 

VonMögen

Medlem
Jag håller inte med om att EBP är "butt-in-seat-only". Det finns undantag till alla regler och ett ex är Nordeas vd Christian Clausen. Den gossen flyger ARN-CPH rätt sporadiskt men det till trots hivade han fram sitt svarta kort senaste gången jag såg honom vingla omkring vid gaten på ARN...
 
Toppen