Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

Once56

Medlem
Tips på MR. Utgår från LLA, alternativt ARN. Behöver 20000p före sista juli. Vill inte åka över Atlanten i detta läge.
Tid: någon gång från 6/7 tom 17/7.
 

stopover

Medlem
Egentligen inte, men vill naturligtvis optimera intjänandet så mycket det går. Lifetime är på G och hoppas att SAS kommer att överleva :)

Någon preferens på eventuell övernattning?

Med tanke på att det är ganska kort varsel (= dyra biljettpriser) och osäkerheten kring SAS-rutter nu i juli så tror jag så här spontant att det finns två alternativ här:

Alternativ 1: Vi hittar en ToR till Europa som går att genomföra på en/max två dagar + du köper resten av baspoängen
Alternativ 2: Du köper 20k baspoäng för 20k SEK, slipper allt krångel och säkrar LTG

EDIT: Alternativ 2 förutsätter att du är på väg mot/har EBD, annars kan du köpa max 15k baspoäng
 

JacobGBG

Medlem
Behöver 30k p. (i praktiken sannolikt mindre men man vill vara på säkra sidan) till slutet av Augusti för att klara Diamond.

Har endast tillgänglig tid senare delen av Augusti el v28.

Som jag räknar på det så kommer jag behöva minst en SAS business TATL och lite extra för att komma över gränsen. En grov gissning säger att detta kommer landa på 20kkr+ med nuvarande priser. Lägg därtill i beräkningen att jag kommer med största sannolikhet återkvalificera till Gold på jobbets räkning nästa år så "soft landing" är inte ens något jag behöver. Främst möjligheten att ge Gold till frugan och poängförtjänsterna.

Är detta realistiskt/värt?

 

Berglund

Medlem
Främst möjligheten att ge Gold till frugan och poängförtjänsterna.

Är detta realistiskt/värt?
20 000+ kr för att behålla Diamond och kunna ge bort Gold? Njaäe, det börjar låta ordentligt dyrt! Det beror väl litegrand på hur ofta frun flyger själv eller hur ofta ni flyger med barnen. Men hon måste göra ett antal resor själv för att de ska löna sig. Är det inte bättre/billigare att betala för plusbiljett de gånger det i så fall behövs?

Lägg till osäkerhetsfaktorn att vi inte vet om/hur SAS kommer finnas kvar, om det ens kommer gå några flyg i slutet av augusti. Risken att du hamnar i en oändlig ombokningskarusell finns där.

Så länge du behåller guld själv, spar pengarna och satsa nästa år istället.

Gillar du, som jag, ett äventyr, kan saken möjligen komma i annan dager men det är ändå en rätt rejäl slant. Flyger du själv på den nivån att ett Diamondkort har något eget värde för dig själv?
 

FilipJ

Medlem
Behöver 30k p. (i praktiken sannolikt mindre men man vill vara på säkra sidan) till slutet av Augusti för att klara Diamond.

Har endast tillgänglig tid senare delen av Augusti el v28.

Som jag räknar på det så kommer jag behöva minst en SAS business TATL och lite extra för att komma över gränsen. En grov gissning säger att detta kommer landa på 20kkr+ med nuvarande priser. Lägg därtill i beräkningen att jag kommer med största sannolikhet återkvalificera till Gold på jobbets räkning nästa år så "soft landing" är inte ens något jag behöver. Främst möjligheten att ge Gold till frugan och poängförtjänsterna.

Är detta realistiskt/värt?
Är du LTG? Hur mycket flyger du eco/har behov av lounge on arrival? Personligen skulle det mycket till för att motivera 20k för en bump över guld i det fallet.
 

airac

Medlem
Behöver 30k p. (i praktiken sannolikt mindre men man vill vara på säkra sidan) till slutet av Augusti för att klara Diamond.

Har endast tillgänglig tid senare delen av Augusti el v28.

Som jag räknar på det så kommer jag behöva minst en SAS business TATL och lite extra för att komma över gränsen. En grov gissning säger att detta kommer landa på 20kkr+ med nuvarande priser. Lägg därtill i beräkningen att jag kommer med största sannolikhet återkvalificera till Gold på jobbets räkning nästa år så "soft landing" är inte ens något jag behöver. Främst möjligheten att ge Gold till frugan och poängförtjänsterna.

Är detta realistiskt/värt?
Om du ens funderar på det, så tycker jag att följande ska gå ihop. Frun har Amex Elite (20k statuspoäng) och SAS MC Premium (12k statuspoäng). Elite kan ligga i lådan, premium kortet kräver att någon prenumeration eller dylikt snurrar på den. Då har hon 32k statuspoäng, saknas 13k. Flyger man inte ihop dessa, så är det som Berglund säger, köp Plus/business när det gäller så kan man även välja flyga premium där det för rutten och tillfället passar bäst (eller är billigast).
 

airac

Medlem
Tips på MR. Utgår från LLA, alternativt ARN. Behöver 20000p före sista juli. Vill inte åka över Atlanten i detta läge.
Tid: någon gång från 6/7 tom 17/7.
Kolla runt lite med Lufthansa till Europa, är mitt standardtips nu. De säljer även från LLA, hittar du någon D-klass till Europa så lär du få lite över 1p/kr, vilket ska anses bra med så kort framförhållning.

Edit: hade inte hunnit läsa följande tråd, så det blir nog svårt med LH: https://www.businessclass.se/forum/threads/lufthansa-höjer-priserna-resten-av-juli-2022.102597/
 
Last edited:

jsn

Medlem
Behöver 30k p. (i praktiken sannolikt mindre men man vill vara på säkra sidan) till slutet av Augusti för att klara Diamond.

Har endast tillgänglig tid senare delen av Augusti el v28.

Som jag räknar på det så kommer jag behöva minst en SAS business TATL och lite extra för att komma över gränsen. En grov gissning säger att detta kommer landa på 20kkr+ med nuvarande priser. Lägg därtill i beräkningen att jag kommer med största sannolikhet återkvalificera till Gold på jobbets räkning nästa år så "soft landing" är inte ens något jag behöver. Främst möjligheten att ge Gold till frugan och poängförtjänsterna.

Är detta realistiskt/värt?
Har du (många) poäng som är på väg att gå ut, och som kan förlängas om du blir EBD?
 
Toppen