Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

Aladppu

Medlem
Vänta nu. Om du har SAS MC Premium, och Amex Elite, så har du (på ett helår) 32000 poäng och saknar bara 13000. Om du inte haft MC Premium hela ditt intjäningsår så behövs det några tusen poäng till, men om du har fram till Oktober nästa år så behöver du verkligen inte 20-25000 poäng för att uppnå Guld.

I know, men tänker att jag lika gärna, om jag nu ändå ska göra en MR, kan tjäna in i princip hela summan för guld på en gång så att jag slipper vänta till oktober. När jag får mina 20 000 för uppgradering till Elite (som jag gjorde för några dagar sedan) så kommer jag ha 23 550 poäng, vilket innebär att det saknas 21 450 poäng till guld. I praktiken skulle jag alltså klara mig på 12 450 poäng eftersom jag kommer hinna få 9000 från SAS MC Premium fram till oktober 22, men varför vänta till dess när jag kan bli guld direkt nu under kampanjen...planerar att göra några SAS/*A-resor under året så vore gött att vara guld då.
 

Bati

Medlem
Jag tog mig en tur till Aarhus för att hålla mig inom Skandinavien och det gjorde jobbet för att snubbla in som Diamond. Flygplatsen är inte så spännande men det fanns öl och jag lyckades pricka in så att jag precis hann se avslutningen på F1-säsongen innan det var dags att vända hemåt. Via CPH ut och OSL hem.

Givet situationen med risk för ytterligare inställda flyg hade jag satsat på att hålla mig inom Skandinavien där det är större chans att SAS-trafiken hålls igång och där det också finns fler avgångar som fungerar med minimitiderna. Kollade snabbt och exempelvis Bergen ser ut att kunna erbjuda nästan vad du behöver i poängväg.

Tack till er båda, det låter vettigt. Jag behöver inte nå hela vägen fram i poäng heller, så det är bra alternativ. Jag söker lite på dessa!
 

Aladppu

Medlem
Är det icke att rekommendera att boka två enkelflyg istället för t/r när en MR ska göras? Ofta är det ju 50 minuter mellan utresans ankomst och hemresans avgång. Detta tillåts inte av SAS i t/r men funkar ju när man kör två enkelresor.

Era erfarenheter? Beror det mycket på vilken flygplats det handlar om? Och visst är det väl ofta samma plan som vänder? Tänker isåfall att om planet blir sent på ditresan så borde det väl i motsvarande mån skjutas upp på hemresan?
 

palmen

Moderator
Är det icke att rekommendera att boka två enkelflyg istället för t/r när en MR ska göras? Ofta är det ju 50 minuter mellan utresans ankomst och hemresans avgång. Detta tillåts inte av SAS i t/r men funkar ju när man kör två enkelresor.

Era erfarenheter? Beror det mycket på vilken flygplats det handlar om? Och visst är det väl ofta samma plan som vänder? Tänker isåfall att om planet blir sent på ditresan så borde det väl i motsvarande mån skjutas upp på hemresan?
Det är bara sas system som har 1h som standard, minimum connection time är oftast lägre än så.

Går alldeles utmärkt att boka två enkla, funkar 99% av gångerna. Nästan alltid går samma plan tillbaka (finns en del undantag) så det är oftast lugnt. Det kan dock bli problem om du måste ut och in igen på flygplatsen, samt att extra kontroller kan göras mm. Säkrast är att ha allt i samma bokning, men alla väljer själva vilka risker de vill ta.
 
Är det icke att rekommendera att boka två enkelflyg istället för t/r när en MR ska göras? Ofta är det ju 50 minuter mellan utresans ankomst och hemresans avgång. Detta tillåts inte av SAS i t/r men funkar ju när man kör två enkelresor.
Om det är möjligt att boka som en tur-och-returresa så är det att föredra. I annat fall har du inget val...
Och visst är det väl ofta samma plan som vänder?
Det är inte nödvändigtvis sant när det gäller SAS hubbar (Stockholm, Oslo, Köpenhamn).
Tänker isåfall att om planet blir sent på ditresan så borde det väl i motsvarande mån skjutas upp på hemresan?
Det är inte det enda du behöver oroa dig över. Buss-gate, passkontroller och säkerhetskontroller är annat du behöver oroa dig över och vissa flygplatser är bättre lämpade för mileage runs än andra (någon annan kan säkert rekommendera lämpliga flygplatser).
 

Aladppu

Medlem
Det är bara sas system som har 1h som standard, minimum connection time är oftast lägre än så.

Går alldeles utmärkt att boka två enkla, funkar 99% av gångerna. Nästan alltid går samma plan tillbaka (finns en del undantag) så det är oftast lugnt. Det kan dock bli problem om du måste ut och in igen på flygplatsen, samt att extra kontroller kan göras mm. Säkrast är att ha allt i samma bokning, men alla väljer själva vilka risker de vill ta.

Om det är möjligt att boka som en tur-och-returresa så är det att föredra. I annat fall har du inget val...

Det är inte nödvändigtvis sant när det gäller SAS hubbar (Stockholm, Oslo, Köpenhamn).

Det är inte det enda du behöver oroa dig över. Buss-gate, passkontroller och säkerhetskontroller är annat du behöver oroa dig över och vissa flygplatser är bättre än lämpade för mileage runs än andra (någon annan kan säkert rekommendera lämpliga flygplatser).

Tack för era snabba svar. Det verkar alltså som att det i de flesta fall funkar men att det aldrig är helt safe och bl.a. beror på flygplatsen.

Men behöver man alltid gå ut från terminalen och checka in igen? Kan man inte checka in online innan och sedan gå direkt till transit?

Får leta upp ett specifikt flyg med en specifik flygplats och sedan fråga om erfarenheter :)
 

palmen

Moderator
Men behöver man alltid gå ut från terminalen och checka in igen? Kan man inte checka in online innan och sedan gå direkt till transit?
Det beror som sagt på flygplats. Inte alltid det går att checka in i förväg då massa Covid grejer ska kontrolleras mm. Alla flygplatser har inte heller transit och man kommer ut i ankomsthallen per automatik. Om du bokar två separat resor är du inte "i transit" utan du har kommit till destinationen och då finns risk att checkin måste göras där.
 

FFlash

Medlem
Är det icke att rekommendera att boka två enkelflyg istället för t/r när en MR ska göras? Ofta är det ju 50 minuter mellan utresans ankomst och hemresans avgång. Detta tillåts inte av SAS i t/r men funkar ju när man kör två enkelresor.

Era erfarenheter? Beror det mycket på vilken flygplats det handlar om? Och visst är det väl ofta samma plan som vänder? Tänker isåfall att om planet blir sent på ditresan så borde det väl i motsvarande mån skjutas upp på hemresan?

två enkelresor är nästan 100 säker metod ENDAST ifall man har bara 1 segment men STOR RISK om man har mer än 1 segment per enkelresa. Hänt mig flera gånger att nån av enkelresans segment blivit ändrat/cancelled och därmed förstört returresan med, utan kompensation då returen inte var på samma biljett…nåt att tänka på när man bokar
 

Aladppu

Medlem
två enkelresor är nästan 100 säker metod ENDAST ifall man har bara 1 segment men STOR RISK om man har mer än 1 segment per enkelresa. Hänt mig flera gånger att nån av enkelresans segment blivit ändrat/cancelled och därmed förstört returresan med, utan kompensation då returen inte var på samma biljett…nåt att tänka på när man bokar

Värdefull input, tack. Inser att jag faktiskt inte skrev hur många ben det var i den tänkta resan. Men det alltså med 1 stopp i CPH, för poängens skull.

Har grottat ner mig lite extra och inser att det inte blir så fasligt stor skillnad i pris ändå. Hamnar strax under 3000 kr om jag exempelvis bokar ARN-CPH-MGA och samma rutt tillbaka med två enkelresor och 50 min mellan flighterna i MGA, medan en t/r ARN-CPH-DUS eller ARN-CPH-SZG och samma rutt tillbaka hamnar runt 3400-3500 kr.
 

palmen

Moderator
Värdefull input, tack. Inser att jag faktiskt inte skrev hur många ben det var i den tänkta resan. Men det alltså med 1 stopp i CPH, för poängens skull.

Har grottat ner mig lite extra och inser att det inte blir så fasligt stor skillnad i pris ändå. Hamnar strax under 3000 kr om jag exempelvis bokar ARN-CPH-MGA och samma rutt tillbaka med två enkelresor och 50 min mellan flighterna i MGA, medan en t/r ARN-CPH-DUS eller ARN-CPH-SZG och samma rutt tillbaka hamnar runt 3400-3500 kr.
MGA? Tvivlar starkt på att du ska till Nicaragua med SAS. Är det Malaga du menar? I så fall är det AGP du bör använda som flygplatskod.
 
Toppen