Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

Funderar på Prag i april och kan åka SAS Plus

GOT-CPH-OSL-PRG
PRG-ARN-CPH-GOT

Tänkte passa på att ta 3 nätter i prag med när man ändå är ute och åker :)

Kalaset går på ca 3500sek och ger 7500 poäng. Behöver troligtvis 3-4000 poäng till men dessa tänkte jag eventuellt att man kan byta till sig via extra poäng.

Är det vettigt sett till poäng/sek?

Ja, enligt mig är allt över 2 poäng/SEK "ok" om man ändå ska stanna över natten som du tänker. Jag brukar dock sällan ta mileage runs för under 2,3 poäng/SEK på grund av det finns så många sådana deals på SAS. ARN-BRU med ett stop, ARN-AMS med ett stop, ARN-LHR med ett stop finns flera gånger per år för runt 2100-2300 och ger 5624 poäng (om man är EBG). SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd | Sida 286 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Om man sedan bokar med resebyrå online (OTA) och kan betala med Amex genom att använda Klarna så blir det ju än bättre ratio. Personligen undviker jag OTAs då jag stött på patrull lite för många gånger men tror jag haft lite otur.

Sedan finns ju finare MR som med Lufthansa 1:a klass där man kan flyga till EZE (Buenos Aires) och få nästan 45 000 poäng för runt 22 000 SEK + en övernattning. Men då snackar vi annan nivå.
 

MAR

Medlem
Ja, enligt mig är allt över 2 poäng/SEK "ok" om man ändå ska stanna över natten som du tänker. Jag brukar dock sällan ta mileage runs för under 2,3 poäng/SEK på grund av det finns så många sådana deals på SAS. ARN-BRU med ett stop, ARN-AMS med ett stop, ARN-LHR med ett stop finns flera gånger per år för runt 2100-2300 och ger 5624 poäng (om man är EBG). SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd | Sida 286 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Om man sedan bokar med resebyrå online (OTA) och kan betala med Amex genom att använda Klarna så blir det ju än bättre ratio. Personligen undviker jag OTAs då jag stött på patrull lite för många gånger men tror jag haft lite otur.

Sedan finns ju finare MR som med Lufthansa 1:a klass där man kan flyga till EZE (Buenos Aires) och få nästan 45 000 poäng för runt 22 000 SEK + en övernattning. Men då snackar vi annan nivå.

Det sistnämnda lät ju spännande. Hur och var? Kan man ju passa på att äta kött, dricka rött och kolla fotboll
 

MAR

Medlem
En annan fråga, (ledsen alla 1000 frågor), men ska till Milano i feb. Det slog mig då att om man får 2000 poäng av Lufthansa för Business class D över europeiska gränser och flyger via Frankfurt eller München får 2000 poäng per flyg, dvs 8000 poäng tur och retur borde välja det istället för SAS för att få mycket EB-poäng? SAS ger ju som max 7600 poäng om man är minst EBG?

Då får man dessutom en trevligare Business class upplevelse, om än marginell.
 

Taggen

Medlem
En annan fråga, (ledsen alla 1000 frågor), men ska till Milano i feb. Det slog mig då att om man får 2000 poäng av Lufthansa för Business class D över europeiska gränser och flyger via Frankfurt eller München får 2000 poäng per flyg, dvs 8000 poäng tur och retur borde välja det istället för SAS för att få mycket EB-poäng? SAS ger ju som max 7600 poäng om man är minst EBG?

Då får man dessutom en trevligare Business class upplevelse, om än marginell.
Givetvis bättre, gäller bara att hitta bra priser och räkna på poäng/SEK.
 

palmen

Moderator
En annan fråga, (ledsen alla 1000 frågor), men ska till Milano i feb. Det slog mig då att om man får 2000 poäng av Lufthansa för Business class D över europeiska gränser och flyger via Frankfurt eller München får 2000 poäng per flyg, dvs 8000 poäng tur och retur borde välja det istället för SAS för att få mycket EB-poäng? SAS ger ju som max 7600 poäng om man är minst EBG?

Då får man dessutom en trevligare Business class upplevelse, om än marginell.
Biljetter i D klass är dock allt annat än billiga, brukar väl vara typ 6-8000. Då åker jag nog hellre billig plus för under halva priset.
 
Hej!

Ny på forumet men tror jag kommit rätt.

Ska under våren åka till Shanghai från Stockholm och ev köra några dagar i Beijing också. Min tanke var att flyga från Arlanda till Beijing 24/4 för att sedan åka till Shanghai 27/4 och sedan hem från Shanghai 3-4/5. Hade helst uppnått 9-10k baspoäng i april då mitt Eurobonus-år tar slut då. Är detta möjligt utan att köpa business biljett?

Priserna för plus är ok, men hade enbart genererat 6 750 poäng. Vad finns det för några alternativ, kan man ta en alternativ väg till Beijing för att tjäna fler baspoäng?

Ett alternativ för hemresan i maj skulle också vara intressant för att få en bra start på eurobonus-året.
 

Taggen

Medlem
Hej!

Ny på forumet men tror jag kommit rätt.

Ska under våren åka till Shanghai från Stockholm och ev köra några dagar i Beijing också. Min tanke var att flyga från Arlanda till Beijing 24/4 för att sedan åka till Shanghai 27/4 och sedan hem från Shanghai 3-4/5. Hade helst uppnått 9-10k baspoäng i april då mitt Eurobonus-år tar slut då. Är detta möjligt utan att köpa business biljett?

Priserna för plus är ok, men hade enbart genererat 6 750 poäng. Vad finns det för några alternativ, kan man ta en alternativ väg till Beijing för att tjäna fler baspoäng?

Ett alternativ för hemresan i maj skulle också vara intressant för att få en bra start på eurobonus-året.
Varför inte boka en valfri SAS plus resa inom Europa med ett hopp på lämplig Nordisk huvudstad? Ger väl 4500 poäng utan guldbonus och sedan Plus till PEK som ger 6750 poäng så har du 11k.
 
Flyger en del till Malta i jobb men tenderar att välja direktflyg, får man fler poäng av att stanna mellanlanda? Måste det vara olika zoner, norden & Europa, för att få fler poäng?

Om ja, är det en inställning för att hitta dessa flyg? Nybörjare som sagt. För mig känns det som alla Europaflyg alltid är direkt eller via annan hub i tex Tyskland, aldrig mellanlandning i cph för att flyta till Italien eller liknande.
 
Toppen