Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

Nemo

Medlem
Jaha, nu kan jag konstatera att det återstår 16.800 baspoäng om jag vill behålla Diamond status. Kvalificeringsår Jan-Dec. Främsta skälet för mig att vilja behålla min status är den mjuka landningen som innebär att jag är garanterad lägst goldstatus i ytterligare 27 månader om jag når upp till 90k. Följande alternativ ser jag:

3/ Ta en flygtur, jag vägrar flyga lägre än business eller att spendera mer än en natt på destinationen. Någon idé som inte innebär extremt långa byten? Har gott om semester kvar så vardagar funkar. Ser väl ett visst nöje i att åka flygplan framför att bara köpa poängen, men över 20k är inte aktuellt.
En klassiker är att flyga TAP via Portugal till USA.

TAP Business class Lissabon-New York | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

Dryden

Medlem
Så. Jag har läst ikapp i tråden här nu, men det kan ju var så att jag missat några enskilda inlägg med viktig information.

Ponera att jag vill uppnå EBG genom poäng. Min period är från 1 februari till 31 januari. Idag har jag enbart ett Mastercard Premium som ger mig 12k statusgrundande poäng per år. Skaffar jag ett Amex Elite så drar jag in ytterligare 20k per år som är statusgrundande, vilket då gör att jag "bara" behöver ytterligare 13k baspoäng under insamlingsåret för att uppnå guld. Rätta mig om jag har fel.

Idag har jag alltså inget Amex Elite så i min värld gör jag bäst i att skaffa det efter 1 februari, om jag under kommande period vill ha en rimlig chans på EBG. Är jag rätt ute då? Jag får alla 20k poängen på ett bräde?
 

FilipJ

Medlem
Så. Jag har läst ikapp i tråden här nu, men det kan ju var så att jag missat några enskilda inlägg med viktig information.

Ponera att jag vill uppnå EBG genom poäng. Min period är från 1 februari till 31 januari. Idag har jag enbart ett Mastercard Premium som ger mig 12k statusgrundande poäng per år. Skaffar jag ett Amex Elite så drar jag in ytterligare 20k per år som är statusgrundande, vilket då gör att jag "bara" behöver ytterligare 13k baspoäng under insamlingsåret för att uppnå guld. Rätta mig om jag har fel.

Idag har jag alltså inget Amex Elite så i min värld gör jag bäst i att skaffa det efter 1 februari, om jag under kommande period vill ha en rimlig chans på EBG. Är jag rätt ute då? Jag får alla 20k poängen på ett bräde?
Dina uträkningar stämmer. Alla 20k poäng kommer på en gång, ganska snart efter aktiverat kort. Behöver du poängen för innevarande kvalificeringsperiod?
 

FilipJ

Medlem
Tack för snabba svaret! :) Nej, jag behöver dem inte under den här perioden utan siktar på kommande.
Då skall du definitivt skaffa det efter den senaste 1 feb. Behöver du det inte förens senare går det bra att skaffa det senare i 2020. Svårare att uppnå två amex vouchers då i och för sig, vilket är en stor del av värdet på elite.
 

ekf

Medlem
@Dryden Om du har tänkt att ha kortet i mer än ett år, och vill säkert få statuspoängen på "rätt" år de kommande åren, så bör du vänta en karantänperiod efter din EB-brytpunkt 1 feb. Jag har inte Elite själv, men av det jag läst så bör du vänta två månader, då det skiftat upp till så mycket på datumet som Amex betalat ut nästa års statuspoäng...
 

PP4EH

Medlem
behöver 25500p för att uppnå diamond innan 29e feb.
Kommer få 20000 för mitt amex elite vid årsskiftet.
Saknas då 5500p bör hinna med 3-4000 av dom innan det är deadline.
Tycker ni det är värt att göra en effort för dom sista 2-3000p för att uppnå diamond?
 
Toppen