Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

Protein48

Medlem
Hittat hyfsat pris med Turkish till Lisabon (ARN-IST-LIS) med stopover i IST 20h. I princip samma "poängpris" som med TAP och/eller Lufthansa men var sugen på att testa Turkish business och dess nya lounge. Tror jag räknat rätt med miles etc. att rutten i K-klass borde generera ca 10200 EB?
 

JohanGE

Medlem
Hittat hyfsat pris med Turkish till Lisabon (ARN-IST-LIS) med stopover i IST 20h. I princip samma "poängpris" som med TAP och/eller Lufthansa men var sugen på att testa Turkish business och dess nya lounge. Tror jag räknat rätt med miles etc. att rutten i K-klass borde generera ca 10200 EB?
Hur går du till väga för att maximera poängintjäning med antal leg via SAS hemsida? Eller du bokar via 3e part?
 

Protein48

Medlem
Hur går du till väga för att maximera poängintjäning med antal leg via SAS hemsida? Eller du bokar via 3e part?
Har inte bokat än men tänkte göra det direkt på Turkish. Jag är färsking vad gäller att flyga in EB-poäng andra än SAS så gärna inputs på om jag är ute och cyklar (...eller flyger).
 

JohanGE

Medlem
Hoppas på att SAS Lifetime Gold kommer ha ungefär samma kriterier i framtiden så jag satsar på EBG ytterligare ett år. Vågar dock inte lita på att det kommer en Friends&Family som passar så jag har bokat nedanstående, dock i Plus Pro (=full återbetalning vid avbokning) ifall det ändå dyker upp något bättre. Femhundra kronor extra för Pro gör att trippen kostar 4458:- vilket ger 7498 poäng inklusive Guld-bonusen på 25 %. Ungefär 59 öre/baspoäng eller 1,68 baspoäng/krona om jag räknar rätt.

Vad tror ni, är det stor risk för missade anslutningar eller andra problem? Det är en måndag i en inte allför avlägsen framtid..

Stort tack till @Agö för det här tipset: SAS Eurobonus Milage Run (Segment) tråd!

OT: Borde fungera att köpa någon taxfree-fika eller två om jag behöver lite att bära på?


Visa bifogad bild 90146
Skulle citera dit istället kanske :) Hur gör du för att hitta och optimera liknande MR-resor? Direkt på SAS (i detta fall) eller genom 3e part? Jag vet bara Matrix, men skulle vilja sy ihop min egen resa med min. antal leg, kabinklass, etc.

Edit: Och hur beräknar man poängen vid flyg inom Europa? T.ex. på SAS Eurobonus hemsida anges poäng i absoluta tal givet olika klasser för både Lufthansa och Swiss (som två exempel). Jag har förstått principen med miles och en viss %-sats, men när det står absoluta tal är det då poäng per leg man ska räkna?
 
Last edited:

Nikje

Medlem
Skulle citera dit istället kanske :) Hur gör du för att hitta och optimera liknande MR-resor? Direkt på SAS (i detta fall) eller genom 3e part? Jag vet bara Matrix, men skulle vilja sy ihop min egen resa med min. antal leg, kabinklass, etc.
Jag är långt ifrån någon expert men laborerade lite med Matrix efter att ha läst en del i https://www.businessclass.se/forum/threads/ita-matrix-hjälp-och-tips.793/, nedan är ett exempel. Här kör jag bara med "Premium economy" men det går att tweaka mer i rutorna för "...extension codes" i det avancerade läget.

Tillägg: när det gäller Prag verkar det f n vara främst måndagar som det funkar med en-dags-MR-med-6-flighter, tror jag såg en söndag i juni också iofs.

Tillägg 2: ovan är för att hitta, sedan bokar jag enligt länkade tipset (vill inte riskera att någon klåfingrig människa hos SK IT tar bort möjligheten att boka den här typen av resor så jag skriver inte hur igen..:p). Priset är dock lite högre än vad Matrix visar..
upload_2019-5-8_16-2-15.png
 
Last edited:

JohanGE

Medlem
Jag är långt ifrån någon expert men laborerade lite med Matrix efter att ha läst en del i https://www.businessclass.se/forum/threads/ita-matrix-hjälp-och-tips.793/, nedan är ett exempel. Här kör jag bara med "Premium economy" men det går att tweaka mer i rutorna för "...extension codes" i det avancerade läget.

Tillägg: när det gäller Prag verkar det f n vara främst måndagar som det funkar med en-dags-MR-med-6-flighter, tror jag såg en söndag i juni också iofs.

Tillägg 2: ovan är för att hitta, sedan bokar jag enligt länkade tipset (vill inte riskera att någon klåfingrig människa hos SK IT tar bort möjligheten att boka den här typen av resor så jag skriver inte hur igen..:p). Priset är dock lite högre än vad Matrix visar..
Visa bifogad bild 90149
Får ta och studera ovan lite. Tusen tack för tipsen :)
 

Tonton

Medlem
Jag är långt ifrån någon expert men laborerade lite med Matrix efter att ha läst en del i https://www.businessclass.se/forum/threads/ita-matrix-hjälp-och-tips.793/, nedan är ett exempel. Här kör jag bara med "Premium economy" men det går att tweaka mer i rutorna för "...extension codes" i det avancerade läget.

Tillägg: när det gäller Prag verkar det f n vara främst måndagar som det funkar med en-dags-MR-med-6-flighter, tror jag såg en söndag i juni också iofs.

Tillägg 2: ovan är för att hitta, sedan bokar jag enligt länkade tipset (vill inte riskera att någon klåfingrig människa hos SK IT tar bort möjligheten att boka den här typen av resor så jag skriver inte hur igen..:p). Priset är dock lite högre än vad Matrix visar..
Visa bifogad bild 90149

Om du istället ändrar cabin class to "cheapest" och istället fyller i outbound och inbound extension code med "F bc=J|bc=Y|bc=S|bc=B|bc=P|bc=A" så får du fram alla alternativ med SAS Plus som ger 1500 poäng utanför norden. Det kanske iofs fungerar med "premium economy" också, men det finns en risk att ITA Matrix mappar fel bokningsklasser, alternativt missar någon bokningsklass vid det alternativet.
 
ARN-EWR, EWR- SIN, SIN-EWR, EWR-ARN!

För alla som vill maxa mileage, flyga SQ21 och 22 (världens längsta rutt) med SAS och SQ samt besöka Singapore i några dagar så är denna ganska oslagbar! Eller?

Gjorde faktiskt denna exakta resa i november förra året (plus en avstickare till Jakarta) i samma klasser med en dag kortare layover och fick då över 31 000 poäng som EBG.

Om man bara flyger från EWR till Singapore så blir det 30 874 poäng. 19 000 med Singapore och 11874 med SAS. Om man vill vara ännu galnare så kan man även flyga vidare till Manila med SQ. Då blir det ännu lite billigare med en tusenlapp och extra mileage med några tusen fler EB poäng. Jag hade inte rekommenderat extraresan efter min resa förra året (recension kommer) då jag mådde ganska dåligt efter 52 timmar i luften på fyra dagar. Mer om det då.

Kostnad blir 8480 + 11160 (för SAS Plus och SQ Premium ekonomi) = 19 640 SEK för nästan 31 000 poäng. Såg att LH och LX hade kampanj på både Business och First för liknande priser för liknande poäng, men denna rutt är mer "once in a lifetime"-aktig.

Vad sägs? Någon som är sugen?

SAS_ARN_EWR.png
EWR_Singapore_.png
 
8 ben blev det till slut vilket gav alla poäng som behövdes för EBD. Väldig skillnad på business och business saver men alla gav bättre intjäning än SAS samt till bättre pris så why not.

Flyger man rätt dagar kan man ju dessutom testa "nya" loungen (finns länkar och öppettider i min EBD tråd - hittar inte här i mobilen nu).
af114f2695e9af28e5f73abb261b7ec3.jpg
Av nyfikenhet, vad kostade benen/totalt? :)
@Brandten - ping ifall du kommer ihåg vad det kostade samt tips för bokning? :cool:
 

Brandten

Medlem
Toppen