Senaste nytt

SAS Eurobonus Mastercard

A

Aurora

Guest
Jag har nyligen upptäckt att kreditgränsen inte alltid är 'hård' utan att man kan handla över gränsen, även på on-line-terminaler, och som tack får man en övertrasseringsavgift på 95 spänn på fakturan. Tidigare har köpet blivit nekat när jag gått över gränsen (och jag har fått ta nästa kort i leken) men senast gick det att handla vidare utan antydan. När jag klagade hos kundservice så tog de till sist bort avgiften och rådde mig att höja kreditgränsen, och sa samtidigt att det fanns "en liten marginal". Den marginalen är ju inte till någon glädje för kunden i.a.f, eller också menade de att det var de 95 kronorna som var deras marginal...

Har flere ganger passert min grense uten å få noe straffegebyr - mener jeg har vært i underkant av 1000kr over grensa, så tror nok det er en liten marginal der. Hvor mye var du over?
 

Dr. Miles

Expert
Med tanke på att EU har avsikt att sätta tak på kortavgift vid transaktioner, behöver många kortutgivare att ändra sin affärsmodell.
http://www.businessclass.se/forum/threads/eu-lagstiftar-bort-bonus-på-kreditkort.11881/

Säg hypotetiskt att VISA/MasterCard tar ca 2% och Amex/Diners tar ca 4% från affärerna och de är tvungna att anpassa sig till 0,2% tak, i så fall behöver de andra inkomstkällor.

I Japan hade många kortutgivare kunnat debitera upp till ca 30% ränta på återstående skuld förr i tiden och det var väldigt lukrativt affär för många finansinstitut.
Det var därför de kunde erbjuda t ex stor sign-up bonus (ibland upp till 50.000 miles) när man ansökte co-branded kreditkort med något flygbolags bonusprogram.
Detta ändrades i 2010 och nu ligger maxränta på skulder runt 15-20% och de kortutgivare som debiterade mer än 20% fick de betala tillbaka räntan till låntagare.
Följden blev så att många co-branded kreditkort är inte längre så attraktivt som förut och många finansinstitut tjänar pengar på revolving-payment istället. (Du betalar fast summa varje månad oavsett hur mycket du har lånat.)
 
Last edited:

matte_ante

Medlem
Jag skaffade ett extrakort i november och då skulle man få 4000 extrapoäng när tre köp gjorts. Det skedde 12 november.
Har dock inte sett röken av några extrapoäng och frågat efter dem. MC sade att de kommer i mars men jag ser inte att några poäng kommer föras över från MC denna månad heller. Någon annan som har erfarenhet av detta? Är detta normal hantering? Allting som har med EB att göra har ju vääääldigt lång hanteringstid av någon anledning (utom Coop förstås).
 
Jag skaffade ett extrakort i november och då skulle man få 4000 extrapoäng när tre köp gjorts. Det skedde 12 november.
Har dock inte sett röken av några extrapoäng och frågat efter dem. MC sade att de kommer i mars men jag ser inte att några poäng kommer föras över från MC denna månad heller. Någon annan som har erfarenhet av detta? Är detta normal hantering? Allting som har med EB att göra har ju vääääldigt lång hanteringstid av någon anledning (utom Coop förstås).
En bekant gjorde samma sak och beställde extrakortet. Jag vet att det kan strula så jag frågade om poängen hade kommit in, och den hade kommit in redan den 1 februari.
 

trskial

Medlem
Söndag morgon den 15 Mars printade jag ut och skrev under ett papper för "kort till konto" och det stod 2-3 dagar innan pengarna är på kontot. Sände mig til dom i Onsdags och väntade på svar, inget svar. Skickade ett till mail i Fredags, inget svar. Har idag varken fått svar på första eller andra mailet.

Måste få säga det att kundservice hos SEB som tillhandahåller detta kort är under all kritik.

Skulle vara tusen gånger enklare om man kunde logga in med Bank-ID vilket man kan och sedan registrera sitt eget kontonummer under en flik på "Min sida" som heter just "kort till konto".
 

Moco

Medlem
SEB's kundservice, och det gäller både MC och Diners Club, är riktigt dålig. Skriver du en fråga får du svaret kopierat från något text på hemsidan som kan tänkas ha med ämnet att göra, sällan besvaras dock själva frågan utan att 1-3 uppföljningar är nödvändiga. Ringer du in är väntetiden 10-15 minuter.
 

trskial

Medlem
Jo, tack jag känner igen det - "Skriver du en fråga får du svaret kopierat från något text på hemsidan som kan tänkas ha med ämnet att göra...".

Irriterad bara över hur det kan ta en vecka med "kort till konto". Visserligen kan det vara många som just önskar det två veckor innan påsk. Vad vet jag? ;)

Hör av mig när eller om jag får svar.
 
A

Aurora

Guest
Fikk nytt kort i postkassen fra SAS EB MC nå i forrige uke, da de mente det var mistanke om at noen uvedkommende hadde fått tak i kortnummeret eller noe sånt. Da kunne jeg se at kortet har fått en liten "overhaul" med skinnende SILVER-farge i både kondensstripa og tekst :) Flott!
 

trskial

Medlem
Hmm..

Fick mitt kort om jag inte minns fel i Februari 2015. Fick insättning nu 1 April 3,000 poäng respektive 4,000 poäng. Reward 3,000 poäng fick jag 1 Mars.

Jag fick alltså poäng för mina köp i Februari och Mars insatta 1 April. Blir det så i Maj också nu eller vad tror ni? Att jag får poäng för Mars och April insatta 1 Maj? Det går ju inte. Då bör jag få poäng för April insatta 1 Maj eller 1 Juni? Eller så får jag poäng för April och Maj insatta 1 Juni.

Blir bara snurrig. De sätter in poäng för två månader i stöten.
 
Toppen