Senaste nytt

SAS Eurobonus Mastercard

nixa

Medlem
Är det tillåtet att föra över pengar från SAS Mastercard till revolut för att sedan göra en banköverföring till min vanliga bank och sedan betala exempelvis min bostadshyra med de pengarna?

Gör det inte, om du inte vill bli avstängd förr eller senare :rolleyes: Om syftet vore att använda revolut för betalningar så närmar det sig en gråzon däremot. Revolut själva tillåter ju insättningar via kort, men SAS MC är nog inte glada om det är ända syftet kortet används till.
 

M.K

Medlem
@nixa Klart han blir avstängd. Jag blev t o m varnad för
”några” top ups inför/under en USA resa av Revolut själva. Syftet då var att spara in f/x avgiften men för mycket med om jag minns rätt maxning av MC gränsen i tre månader.

Allt med måtta alltså. Någon top up ibland för utlandsresor har varit ok sedan dess 2019. Curve kompletterar vardagar.
 

mha321

Medlem
Spelar stor roll hur de går ut från revolut också. Laddar man in och sedan omedelbart tömmer it det via en bank överföring går alla varningsklockor igång på en gång. Laddar man nogon gång i månaden eller varannan, och pengarna går under perioden ut i en blandning av olika kort betalningar och *olika* bankkonton (som inte är ens egna - man måste ju ange mottagarens namn) så kan man absolut göra en enstaka mindre överföring till sig själv också. Men majoriteten får inte vara det.
 

M.K

Medlem
Allt med måtta som sagt, jag använder mitt MC ( numer via Curve/Apple pay, inte hotellnyckeln nej) för vanliga köp hela tiden. Bara läsa igenom T&C för de gränser de satt för andra transaktioner, om aktuellt, såsom spel eller kontantuttag.
 
Last edited:

igelkotten

Medlem
Spelar stor roll hur de går ut från revolut också. Laddar man in och sedan omedelbart tömmer it det via en bank överföring går alla varningsklockor igång på en gång. Laddar man nogon gång i månaden eller varannan, och pengarna går under perioden ut i en blandning av olika kort betalningar och *olika* bankkonton (som inte är ens egna - man måste ju ange mottagarens namn) så kan man absolut göra en enstaka mindre överföring till sig själv också. Men majoriteten får inte vara det.

Jag gör exakt så (alltså för över en klumpsumma i GBP som jag sedan omedelbart för över till min bank i Sverige). Anledningen är förstås så att jag har svenska kronor för mina räkningar i SEK, och jag använder Revolut istället för Transferwise då jag har en avgiftsfri överföring per månad.

Jag använder ju den funktion som de marknadsför (internationella överföringar) och det strider inte mot reglerna. Däremot är det svettigt varje gång då jag oroar mig för en AML-koll. Än så länge har jag sluppit en sådan, förutom av min svenska bank.

EDIT: Inser att detta är riktigt OT i denna tråd, mod får gärna flytta till Revoluttråden.
 

ilon

Medlem
Fick nya kortet idag, herrejösses så fult. Och vilken dålig kvalitet. Kortet är väldigt tunt och böjer sig så fort man tar i det...

Ja, vackert är det inte. Känns väldigt budget jämfört med det gamla.

Visa bifogad bild 128666

Ja vackert är det då verkligen inte!

Till den billiga känslan:
* Helt slätt på bägge sidor
* "matt" yta istället för tidigare "plastig"
* Den lilla "notchen" (ser för övrigt ut som att man råkat bryta av en flisa)
* Avsaknad av detaljer på framsidan

Sedan till de mer praktiska aspekterna:
* Gilltigt i 3 år istället för som tidigare 1 år för oss med status
* Inte längre *A logotyp (så kan inte längre använda det som "bevis" på status, vilket tidigare fungerat)
* Inte längre eurobonus nummer eller status på kortet (nu måste man komma ihåg / ha detta tillhands på annat vis, relaterat till ovan)
* Samtliga kort har samma utseende, oavsett status (inte längre någon status-faktor, för dem som bryr sig om sådant)


På det hela taget, en rejäl försämring!
För mig känns det väldigt budget för ett kort man ändå numera betalar 1495 SEK / år för. Personligen så tyckte jag det var väldigt smidigt sätt att kunna visa status när sådant efterfrågas när man reser, och som enkel påminnelse av mitt eurobonus-nummer.

Jag antar att det inte finns någon gratis lunch, och på något vis ska ju alla gratispoäng som kompensation av årsavgift, outnyttjade förmåner och frusen status under covid finansieras.

Personligen tycker jag det är en markant försämring, och får mig att fundera över vad alternativen är.

Edit: Tycker dock det till tjocklek och styvhet är väldigt i nivå med tidigare kort, som möjligtvis blev / kändes något styvare av relifen av "trycket" på framsidan.
 

palmen

Moderator
Den lilla "notchen" (ser för övrigt ut som att man råkat bryta av en flisa)
Just denna detalj borde sas hyllas för. Säg att du är blind och ska betala med kortet, då är det bara 25% chans att kortet sätts i åt rätt håll då det inte finns något annat som utmärker sig på kortet. Att vi som har fullgod syn på ögonen inte behöver den är ju rätt irrelevant. De som inte ser alls är nog väldigt glada och vi med god syn kan nog stå ut med denna "hemskhet"...

Personligen tycker jag det är en markant försämring, och får mig att fundera över vad alternativen är.
Meddela gärna när du hittar något bättre som slår poängintjäning och FlyPremium och dubbla kampanjer till detta pris. Tror nog alla skulle vara intresserad av ett sådant kort om det någonsin kommer existera.
 

ilon

Medlem
Just denna detalj borde sas hyllas för. Säg att du är blind och ska betala med kortet, då är det bara 25% chans att kortet sätts i åt rätt håll då det inte finns något annat som utmärker sig på kortet. Att vi som har fullgod syn på ögonen inte behöver den är ju rätt irrelevant. De som inte ser alls är nog väldigt glada och vi med god syn kan nog stå ut med denna "hemskhet"...


Meddela gärna när du hittar något bättre som slår poängintjäning och FlyPremium och dubbla kampanjer till detta pris. Tror nog alla skulle vara intresserad av ett sådant kort om det någonsin kommer existera.

Bra poäng om folk med synnedsättning, dock fungerar ju den upphöjda texten på gamla kortet (samt chipet) även för detta ändamål, om än inte lika bra.

Gällande att hitta ett bättre kort, det är nog mycket riktigt svårt om man maximerar detta, vilket jag inte riktigt gör, och således funderar på att möblera om bland mina kort då jag faktiskt uppskattade att det tidigare även fungerade som eurobonus / *a medlemskort.
 

palmen

Moderator
Bra poäng om folk med synnedsättning, dock fungerar ju den upphöjda texten på gamla kortet (samt chipet) även för detta ändamål, om än inte lika bra.

Gällande att hitta ett bättre kort, det är nog mycket riktigt svårt om man maximerar detta, vilket jag inte riktigt gör, och således funderar på att möblera om bland mina kort då jag faktiskt uppskattade att det tidigare även fungerade som eurobonus / *a medlemskort.
Det har aldrig tidigare fungerar dom eurobonus/star alliance kort. Lite som med svenskt körkort i USA, ingen giltig ID handling men de flesta accepterar den ändå.

Och hur ofta behöver du visa din status? Senast jag hade behov av det var typ 2016 i Zurich när de ville se ett fysiskt kort för min star alliance gold status för att släppas in i loungen. Efter det har det aldrig efterfrågats, finns ju alltid på boardingpass.
Och om du behöver ett substitut till ett kort som visar status kan jag tipsa om en smartphone och sas app. Jag gissar att du redan har en sådan telefon och därmed kan du visa din status och se ditt eurobonus nummer med en knapptryckning (dvs öppna appen). Alternativt öppna appen och trycka på menyn högst upp till höger.

Fler och fler kort går mot helt blanka kort utan stansad info, tex amex har så på gold/Platinum, curve, Revolut mfl. Snarare vanligare på nya moderna kort att inte ha upphöjda siffror, gör det även lite svårare att "kopiera" kortnumret.
 

GOTBound

Medlem
Danske Bank har likadan plastig och skör design på sina kort nummer, även deras Platinum Master Card.

Personligen är detta inget jag läger speciellt mycket energi eller bryr mig om gällande SAS Eurobonus Master Card, då är avsaknaden av Apple Pay/Google Pay funktionalitet ett betydligt större problem/störmoment för mig, även om funktionaliteten utlovats under 2022.
 
Toppen