Senaste nytt

SAS Eurobonus Mastercard

RimaZ

Medlem
Fick nya kortet idag, herrejösses så fult. Och vilken dålig kvalitet. Kortet är väldigt tunt och böjer sig så fort man tar i det...
Ja, vackert är det inte. Känns väldigt budget jämfört med det gamla.

20220427_142453.jpg
 

Lucas Rudberg

Ny medlem
Är det tillåtet att föra över pengar från SAS Mastercard till revolut för att sedan göra en banköverföring till min vanliga bank och sedan betala exempelvis min bostadshyra med de pengarna?
 

Berglund

Medlem
Är det tillåtet att föra över pengar från SAS Mastercard till revolut för att sedan göra en banköverföring till min vanliga bank och sedan betala exempelvis min bostadshyra med de pengarna?
Det står i kortreglerna, läs dem gärna, att man inte får lov att göra transaktioner som enbart syftar till att få poäng. Det du beskriver är en form av pengatvätt där du försvårar möjligheten att följa pengarnas ursprung. Om du måste ställa en sådan fråga, då vet du nog svaret själv...
 

A87

Medlem
Är det tillåtet att föra över pengar från SAS Mastercard till revolut för att sedan göra en banköverföring till min vanliga bank och sedan betala exempelvis min bostadshyra med de pengarna?
Går, går det ju. Dock inga poäng men behöver du använda krediten tillfälligt helt gratis är det ju rätt smart. Inga räntekostnader om du betalar din nästa faktura i tid.
 

Lucas Rudberg

Ny medlem
Det står i kortreglerna, läs dem gärna, att man inte får lov att göra transaktioner som enbart syftar till att få poäng. Det du beskriver är en form av pengatvätt där du försvårar möjligheten att följa pengarnas ursprung. Om du måste ställa en sådan fråga, då vet du nog svaret själv...

Förstår inte skillnaden av att göra på detta sätt mot att betala min hyra med tex billhop. Det är samma transaktion men på ett annat sätt. Syftet är ju inte att bara få poäng, transaktionen är en riktigt utgift. Förstår absolut att man inte får betala Mastercard fakturan med de överförda pengarna. Har jag fel?
 
Last edited:

palmen

Moderator
Förstår inte skillnaden av att göra på detta sätt mot att betala min hyra med tex billhop. Det är samma transaktion men på ett annat sätt. Syftet är ju inte att bara få poäng, transaktionen är en riktigt utgift. Förstår absolut att man inte får betala Mastercard fakturan med de överförda pengarna. Har jag fel?
Skillnaden är att betalar du billhop så görs transaktionen där för att betala räkning, dvs poängen kommer på köpet.
Föra över till Revolut har ju bara en mening och det är ju att få poäng och sen använda pengarna någon annan stans. Att sen någon annan stans i en helt annan transaktion är en räkning är irrelevant i frågan.

Gör som Berglund säger och läs reglerna.
Blir du avstängd och utredd för penningtvätt så har du blivit varnad åtminstone. De som råkat ut för detta med just Revolut har fått sina likvida medel låsta under tiden som utredning pågår (vilket kan ta lång tid). Upp till dig om du vill utsätta dig för detta. Blir ju inte så svårt att spåra heller din intention när du skriver med ett namn som kanske även är ditt riktiga namn.
 

Berglund

Medlem
Förstår inte skillnaden av att göra på detta sätt mot att betala min hyra med tex billhop.
Om du inte förstår skillnaden mellan att göra en (1) transaktion gentemot Billhop och betala dem en avgift för att de utför tjänsten
”att betala en faktura åt dig”
kontra
att-sätta-in-på-revolut-och-sedan-i nästa-transaktion-föra-över-till-annan-bank-och-därifrån-göra-en-tredje-transaktion-som-betalar-fakturan
då behöver vi inte prata mer om den saken.

En transaktion är inte samma sak som tre, helt oavsett hur du försöker motivera det och helt oavsett att båda slutligen uppnår samma mål, att fakturan blir betald.
 

M.K

Medlem
Fick nya kortet idag, herrejösses så fult. Och vilken dålig kvalitet. Kortet är väldigt tunt och böjer sig så fort man tar i det...

Jag betalar nästan bara direkt med nya rumsnyckeln i smyg hemma för köp av SAS resor där min Plat försäkring inte behövs. Jag gjorde dock ett undantag förra x2 helgen, men kändes faktiskt lite pinsamt att ta fram den på restaurangen inför servitrisen och de andra vid bordet. :rolleyes:
 
Toppen